Biznes ecommerce Lokowanie produktu

Historia FedExu brzmi jak amerykański sen. Więcej w niej jednak przemyślanych działań, niż ślepego trafu szczęścia

Justyna Bieniek
23.06.2023
Justyna Bieniek
Justyna Bieniek
23.06.2023
Historia FedExu brzmi jak amerykański sen. Więcej w niej jednak przemyślanych działań, niż ślepego trafu szczęścia

W czasach, kiedy powstał FedEx, nikt nie wyobrażał sobie świata w takiej formie jak teraz. Może dlatego wizja biznesowa jego założyciela nie spotkała się z entuzjazmem. Przestrzeń do rozwoju dała dopiero szybko rozwijająca się gospodarka i globalizacja. FedEx, jak mało która firma, oddaje ogólnoświatowego ducha biznesu. Obecnie ma za sobą 50 lat działalności, pośredniczy w łańcuch dostaw, ma swój udział w rozwoju branży ecommerce, ale również działa w obszarze zrównoważonego rozwoju i pomocy humanitarnej i dobroczynności. 

FedEx — historia firmy

Kiedy w 2000 roku do kin wszedł Cast Away, „filmową reklamę” FedEx obejrzało 40 milionów osób. Mało tego, każda z tych osób zapłaciła za to, kupując bilet do kina. Historia pracownika firmy kurierskiej, który utknął na bezludnej wyspie do dziś uchodzi za klasyk i odcina kupony ze swojej popularności na małym ekranie. Pomysł na film z wykorzystaniem marki mógłby wpisać się w doskonalone przemyślaną strategię marketingową, prawda jest zupełnie inna. FedEx nie zapłacił ani dolara za swój „udział” w filmie. Dlaczego więc twórcy filmu uczynili tę kurierską jednym z głównych bohaterów, jak gdyby była tak naturalnym elementem otoczenia jak woda, światło czy rośliny? Odpowiedź może być zaskakująco: już wtedy firma była jedną z najbardziej rozpoznawanych marek w branży, obecna w niej jakby od zawsze.

FedEx zapoczątkował coś, co dziś uchodzi za oczywiste, ale kiedyś stanowiło pewnego rodzaju novum. Mowa o pomyśle dostarczania przesyłek do adresata z dnia na dzień przy wykorzystaniu transportu lotniczego i sieci hubów logistycznych rozsianych na terenie całego kraju, a dziś globu. Pomysłodawca i założyciel FedEx Frederick W. Smith od dziecka fascynował się samolotami i lotnictwem. W czasie studiów na uniwersytecie w Yale napisał pracę na temat skomputeryzowanego społeczeństwa i zmian jakie w związku z tym nastąpią, w tym w obszarze logistyki. Praca nie zyskała uznania, ale dla Fredericka Smitha jasne stało się, że na horyzoncie rysuje się zautomatyzowane społeczeństwo, którego podstawą staną się wprowadzane w tamtych czasach komputery, co z kolei doprowadzi do globalizacji i zwiększonego zapotrzebowania na szybki transport. Pomysł pozostawało jedynie wcielić w życie, ale na to trzeba było poczekać jeszcze kilka lat.

Albo wprowadzasz innowacje, albo wymierasz

Szczegółowy plan na wykorzystanie pomysłu i wizji nadchodzącej przyszłości wyklarował się dopiero jakiś czas później — w czasie służby wojskowej. Wojsko pokazało mu, jak ważna jest logistyka, a jej brak skutkuje ogromnym marnotrawstwem. Na bazie tych doświadczeń Smith wpadł na nowe rozwiązania integrujące system powietrzny i naziemny przy bezpiecznym transporcie pilnych przesyłek. Chodziło między innymi o odejście od wykorzystania do dostarczania przesyłek samolotów pasażerskich, na rzecz połączeń wyspecjalizowanych i przeznaczonych jedynie do transportu.

Po zakończeniu służby wojskowej, aby zyskać potrzebny kapitał, zaczął inwestować w branżę lotniczą. Uzyskane fundusze oraz otrzymany spadek zainwestował w wymarzone przedsiębiorstwo Federal Express. Wybór nazwy nie był przypadkowy. Aby już na starcie zyskać wiarygodność i prestiż, znalazło się w niej słowo fedaral, co nawiązywać miało do rządowej agencji oraz sugerować zainteresowanie ogólnokrajową działalnością gospodarczą. To z kolei miało ułatwiać mu zdobywanie zleceń od amerykańskiego rządu.

Choć początki zapowiadały się obiecująco, nawet sprytna gra słów nie uratowała firmy od trudnego startu. Firma rozpoczęła działalność w kwietniu 1973 roku i pierwszej nocy działalności przewiozła na pokładzie 14 samolotów 186 przesyłek do 25 amerykańskich miast. Początki nie były łatwe. Na skutek dość niefortunnego zbiegu okoliczności popadła w kłopoty finansowe. Główną przyczyną problemów był kryzys na rynku paliw oraz brak niezbędnych rozwiązań prawnych potrzebnych do prowadzenia biznesu tego typu. Firma traciła pieniądze, wszystko szło źle z wyjątkiem samego pomysłu na biznesu, który każdego dnia udowadniał, że jest słuszny. Pomimo tych początkowych trudności firma przetrwała, a wokół tego okresu powstało wiele legend. Trzy lata później finanse firmy były już ustabilizowane. A samą firmę czekały dalsze inwestycje.

Ważna strategia rozwoju

Jedną z bardziej znaczących był zakup nowoczesnych Boeingów 727, o ładowności 40 000 funtów – prawie siedem razy większej niż wykorzystywane wcześniej Dassault Falcon. Rozbudowę floty umożliwiła zmiana przestarzałych przepisów, o którą FedEx intensywnie zabiegał. Dzięki zmianie ustawy w 1977 roku przez Kongres Stanów Zjednoczonych, przewoźnicy cargo mogli korzystać z dużych samolotów bez ograniczeń geograficznych na trasach. Jak nietrudno się domyślić, otworzyło to firmie drogę do szybkiego rozwoju. Efektem był w 1978 roku debiut na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Obecnie FedEx pozwala na nadanie paczki z dowolnego adresu na świecie i dostarczenie jej pod dowolny adres na kuli ziemskiej w ciągu nawet kilku godzin. Jego wartość wyceniana jest na blisko 100 mld dolarów. Firma zatrudnia 530 000 pracowników i codziennie dostarcza ponad 16 milionów przesyłek. Kurierzy z logo FedEx spotykani są właściwie w każdym kraju świata.

Choć może się wydawać, że za sukcesem firmy stoi całkowity przypadek i łut szczęścia, prawda jest zupełnie inna. FedEx od początku swoją działalnością odpowiadał na oczekiwania rynku. Starała się również nieustannie wprowadzać rozwiązania oraz mechanizmy, które przyspieszyły i ułatwiały odbiór oraz dostarczanie przesyłek, zmieniając przy tym całkowicie przyszłość nie tylko swojej firmy, ale całej branży kurierskiej. Jedną z wprowadzonych innowacji były kody kreskowe na listach przewozowych oraz system informatyczny COSMOS, który pozwalał na monitorowanie każdej fazy cyklu dostawy. Firma dostrzegła, że liczy się nie tylko sam proces dostarczania, ale także informacja o tym gdzie w danej chwili znajduje się dostarczana paczka. Dlatego wiele rozwiązań skupiało się na śledzeniu każdego ruchu nadanej przesyłki, a informację o tym udostępniono również samym klientom (w 1994 roku FedEx stał się pierwszą firmą logistyczną, która zaoferowała swoim klientom dostęp do strony internetowej do śledzenia przesyłek). Dziś FedEx stawia na technologię AI i uczenie maszynowe, dąży również do jak największej optymalizacji i ograniczenia wpływu na środowisko.

Nie ma się co oszukiwać, globalna gospodarka po prostu potrzebuje wielkich korporacji

W tym roku firma FedEx kończy 50 lat. Charakterystyczne fioletowo-pomarańczowe logo w naszym kraju gości od 1990 roku. Początkowo ich działalność na polskim rynku opierała się na współpracy z małymi firmami, kluczowym etapem zdobywania polskiego rynku było przejęcie w 2012 roku firmy kurierskiej OPEK. Obecnie w naszym kraju FedEx możemy spotkać w ponad 40 lokalizacjach, a ich samoloty lądują na 3 polskich lotniskach. Firma zatrudnia ponad 2 000 pracowników.

FedEx jest największą linią lotniczą cargo na świecie, dysponując blisko 700 samolotami i nadal wyznacza światowy standard szybkich i niezawodnych usług. FedEx to obecnie coś więcej niż firma kurierska. Jako światowa korporacja dostrzega również potrzebę stawiania na ekologiczne rozwiązania — już w 2010 roku zaczęła korzystać z pierwszych zasilanych elektrycznie samochodów dostawczych. Dziś firma realizuje program, który zakłada do roku 2040 pełną neutralność operacji firmy pod względem emisji dwutlenku węgla.

Obok wypełniania zobowiązań klimatycznych działa także w obszarach wybiegających poza logistykę. Realizując swój cel jakim jest łączenie ludzi i możliwości, wiele wysiłku i zasobów firma wkłada w działania z obszaru filantropii. W ostatni czasie firma wsparła finansowo i organizacyjnie podmioty działające na rzecz społeczności poszkodowanych w wyniku trzęsienia ziemi w Turcji i Syrii czy konfliktu w Ukrainie. Na wsparcie mogą liczyć również mali i średni przedsiębiorcy. Od kilku lat firma prowadzi konkurs Small Business Grant, która honoruje najbardziej obiecujące małe biznesy w różnych częściach świata. FedEx jest również partnerem Junior Achievement, organizacji zajmującej się edukacją ekonomiczną młodych ludzi na świecie, w tym również w Polsce. Markę FedEx znają również kibice sportowi. Od kilku lat FedEx jest oficjalnym sponsorem Ligi Mistrzów UEFA, firma była również Oficjalnym Partnerem Logistycznym UEFA EURO 2020 i sponsorem National Team Football.

Dość dużo jak na jedno przedsiębiorstwo, może dlatego FedEx znany jest z nieustannego kwestionowania statusu quo.

Artykuł powstał we współpracy z FedEx