Jak nie dać się oszukać podczas zakupów przez internet? Jest parę rzeczy, które warto sprawdzić

Zakupy dołącz do dyskusji (10) 11.10.2019
Jak nie dać się oszukać podczas zakupów przez internet? Jest parę rzeczy, które warto sprawdzić

Udostępnij

Edyta Wara-Wąsowska

Polacy uwielbiają robić zakupy w sklepach internetowych; coraz większą popularnością cieszą się nawet zakupy produktów spożywczych na dowóz. Zakupy w sklepach internetowych zawsze są obarczone jednak pewnym ryzykiem. Chodzi o nieuczciwych sprzedawców, którzy albo wysyłają wadliwy towar (i twierdzą, że jest dokładnie taki sam jak na zdjęciu), albo o takich, którzy chętnie pobierają pieniądze od klientów, ale… zamówionego produktu nigdy nie wysyłają. Jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego?

Jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego? Wskazówki od Europejskiego Centrum Konsumenckiego

Przed zamówieniem zakupów z nieznanej nam dotąd strony, warto zastanowić się, jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego, w którym chcemy złożyć zamówienie. Europejskie Centrum Konsumenckie razem z CERT Polska postanowiło przygotować kilka wskazówek, które mogą okazać się przydatne, jeśli chcemy uniknąć przykrej niespodzianki.

W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić, czy osoba prowadząca sklep internetowy udostępnia na stronie wszystkie podstawowe dane kontaktowe – takie jak nazwa, adres siedziby firmy, numer telefonu i adres e-mail. Warto także na wszelki wypadek zerknąć do regulaminu, który powinien być umieszczony na stronie. Naszą uwagę powinny zwrócić dane rejestracyjne działalności gospodarczej lub spółki. Niejednokrotnie okazuje się bowiem, że sklep jest zarejestrowany poza Unią Europejską, co może utrudnić ewentualne dochodzenie swoich praw w przypadku ich naruszenia przez sprzedawcę. Ważne jest, by klient zawsze był świadomy, z jakim podmiotem ma właściwie do czynienia; w innym wypadku może nie być w stanie dochodzić swoich praw.

Różnica między czasem realizacji a dostawą

Na co jeszcze zwrócić uwagę, jeśli chodzi o to, jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego? Istotną kwestią jest czas realizacji i czas dostawy. Wbrew pozorom to nie jest to samo, a wiele osób w szale internetowych zakupów po prostu nie zwraca na to uwagi. Jeśli sprzedawca podaje jedynie czas realizacji, to klient otrzymuje informację tylko o czasie potrzebnym do przyszykowania paczki do wysłania. Nie jest to czas równoznaczny z tym, ile będziemy czekać na paczkę – niektórzy mogą zatem poczuć się rozczarowani. Problem polega też na tym, że konsument zostaje pozbawiony kluczowej informacji, wzrasta też prawdopodobieństwo tego, że sprzedawca jest tylko pośrednikiem. To z kolei także może utrudniać ewentualne dochodzenie swoich roszczeń, jeśli okaże się, że coś będzie nie tak.

Oprócz czasu dostawy należy też zwrócić szczególną uwagę na jej koszt – może się okazać, że już przy składaniu zamówienia na stronie ukaże się inna kwota, niż na stronie z produktem.

Jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego? Zwróć uwagę na budowę strony i metody płatności

Europejskie Centrum Konsumenckie zwraca też uwagę na dwa inne czynniki, jakimi są budowa strony i metody płatności. Teoretycznie wydaje się to oczywiste, jednak w praktyce duża część klientów nie zniechęca się do zakupów w danym sklepie nawet jeśli już na pierwszy rzut oka można stwierdzić, że strona była przygotowywana w dużym pośpiechu. A mogą o tym świadczyć liczne błędy – zarówno językowe jak i techniczne (nie działające odnośniki, linki itd.). Po pierwsze świadczy to o braku profesjonalizmu ze strony sprzedawcy, po drugie – może okazać się, że celowo nie poświęcono stronie zbyt wiele uwagi. Jeśli bowiem celem sprzedawcy od samego początku było przyciągnięcie klientów, a następnie ich oszukanie i „zwinięcie interesu” – to po co angażować dodatkowe zasoby w tworzenie strony?

Oprócz tego, jak wygląda strona, warto również zwrócić uwagę na to, jakie metody płatności udostępnia sprzedawca. Jeśli wśród nich nie znajdziemy tych najpopularniejszych, to można zacząć się zastanawiać, skąd taka decyzja ze strony sprzedającego. W końcu brak ulubionej metody płatności może zniechęcić wielu klientów. Dodatkowo warto też zwrócić uwagę na bezpieczeństwo płatności.

Sprawdzanie podstawowych informacji na stronie sklepu powinno być naturalnym odruchem; pomaga bowiem upewnić się nam, że sprzedawca wygląda na wiarygodnego. Dodatkowo zawsze dobrym pomysłem jest sprawdzenie opinii innych klientów. Warto przy tym pamiętać, że brak opinii też nie jest najlepszym sygnałem. Może to bowiem świadczyć o tym, że sprzedający po prostu usuwa negatywne komentarze.