Wielu przedsiębiorców świadomie wybiera bardziej awaryjny sprzęt, bo jest tańszy. A przecież często mają słabszą ochronę praw

Firma Lokowanie produktu Technologie Zakupy firmowe dołącz do dyskusji (59) 04.08.2020
Wielu przedsiębiorców świadomie wybiera bardziej awaryjny sprzęt, bo jest tańszy. A przecież często mają słabszą ochronę praw

Edyta Wara-Wąsowska

Wyobraźmy sobie wyjście do restauracji. Przychodzimy do poleconego przez znajomych lokalu, zajmujemy stolik i złożywszy zamówienie czekamy na pojawienie się dań, spędzając miło czas na rozmowie. Niestety, sielankę przerywa przybycie kelnera, który z przykrością informuje nas, że w kuchni miała miejsce awaria i obiadu nie będzie. Wychodzimy głodni i niezadowoleni, restauracja traci swój dzisiejszy zarobek, a w dłuższej perspektywie – reputację i klientów. Czy dało się tego uniknąć?

Awarie są nie do uniknięcia. Zdarzają się wszędzie i każdemu, czy będzie to włoska restauracja dwie przecznice dalej, czy misja kosmiczna NASA. Jednak prawdopodobieństwo awarii nie zawsze jest takie samo i można na nie wpływać poprzez wiele różnych działań. Jednym z nich może być… oszczędność.

Podstawowym narzędziem pracy w większości małych i średnich firm jest komputer. Z jego pomocą gromadzi się dane, tworzy wszelkie oferty i niezbędne materiały promocyjne. To na komputerze prowadzi się większość korespondencji z klientami czy wykonuje się analizy w Excelu. Trudno przecenić znaczenie takiego urządzenia dla codziennego, sprawnego funkcjonowania firmy.

Dlaczego więc wielu przedsiębiorców próbuje oszczędzać właśnie na zakupie komputerów? Prawdopodobnie przyczyną jest brak świadomości, jak bardzo jakość urządzeń, odzwierciedlona ceną, wpływa na możliwość wystąpienia awarii, a także jak ogromne są różnice w poziomie usług serwisowych świadczonych przez różnych producentów. Z drugiej strony często przedsiębiorcy nie myślą o tym, że nawet relatywnie drogie komputery można nabyć bez nadwyrężania możliwości finansowych firmy, wykorzystując wygodne narzędzia finansowania takie jak raty czy leasing.

Tymczasem awarie komputerów generują realne, wymierne straty – im jest ich więcej i im dłużej trwają, tym większe.

Jaki sprzęt wybrać do firmy i na co zwrócić uwagę?

Na co zatem warto zwrócić uwagę kupując komputery do firmy, żeby inwestycja okazała się trafiona? Jak upewnić się, że sprzęt będzie wydajny i wygodny, a przy tym niezawodny, ułatwiając codzienną pracę i nie generując przestojów?

Oczywiście, wybór konkretnych cech i parametrów komputerów w ogromniej mierze zależy od tego, do jakich zadań mają służyć. Inne wymagania będzie miało studio graficzne, inne niewielki sklep a jeszcze inne pracujący we własnym startupie programista: w jednym liczyć się będzie moc obliczeniowa procesora i karty graficznej, w drugim wytrzymałość, prostota i energooszczędność a w trzecim niewielka waga, długi czas pracy na baterii i łączność bezprzewodowa. Wybór urządzeń zapewniających zaspokojenie tych potrzeb jest pierwszym, najważniejszym punktem procedury wyboru.

Część wymagań jest jednak wspólna dla ogromnej większości zastosowań. Długi czas pracy na zasilaniu akumulatorowym, wydajność wystarczająca do komfortowej pracy z aplikacjami biurowymi i wieloma oknami przeglądarki, szeroki wybór portów pozwalających na podłączania różnorodnych peryferiów, dobrej jakości ekran o wysokiej rozdzielczości – to uniwersalne cechy komputera wartego wydanych na niego pieniędzy.

Na wszystkich tych polach świetnie wypadają laptopy Dell – zwłaszcza Latitude 9510 2w1 i Latitude 3310 2w1. Chociaż wielu właścicieli firm wciąż prezentuje konserwatywne podejście i preferuje komputery stacjonarne, jednak ostatnie wydarzenia na świecie pokazały, że trend przechodzenia na pracę zdalną jest nieodwracalny. Mobilność laptopów daje im wiele przewag nad desktopami, pozwalając na pracę w podróży, czy poprowadzenie prezentacji dla klienta wszędzie tam, gdzie wygodnie będzie się spotkać. W pierwszej z tych sytuacji ważne są niewielkie wymiary i waga, jakimi charakteryzują się na przykład wspomniane modele Della oraz długi czas pracy na baterii (Latitude 9510 – nawet do 30 h) – w drugiej doskonale sprawdzi się możliwość ustawienia ekranu „w namiot”, charakterystyczna dla urządzeń 2w1, takich jak wymienione wcześniej modele Latitude 3310 i 9510.

Sprzęt to tylko połowa sukcesu. Liczy się też support

Pora wrócić do poruszonej wcześniej kwestii – niezawodności urządzeń, oraz wsparcia serwisowego. Zakup dobrego, wydajnego sprzętu minimalizuje ryzyko częstych awarii (generujących dla przedsiębiorcy straty). Tak jak pisałam na początku, nie gwarantuje jednak ich braku. Nie gwarantuje też, że użytkownik nie napotka problemów, z którymi nie będzie umiał sobie poradzić samodzielnie. W takich właśnie sytuacjach swoją wartość pokazuje dobre wsparcie techniczne, które jest w stanie zapewnić duży, renomowany producent taki jak Dell Technologies. Oferowana przez tą firmę usługa ProSupport Plus, która obejmuje naprawę nawet w razie upuszczenia czy zalania laptopa a także zapewnia dostęp do wykwalifikowanej pomocy technicznej przez całą dobę stanowi doskonały przykład zabezpieczenia, które pozwala przedsiębiorcy spać spokojnie.

Zakup wysokiej jakości komputerów to nie fanaberia – to pragmatyzm

Nie da się ukryć, że tańsze komputery robią dokładnie to samo, co te drogie. Rzecz jednak nie w tym, co robią, ale jak: wybierając sprzęt do firmy trzeba brać pod uwagę konieczność zaspokojenia ważnych potrzeb użytkowników, zapewnienia odpowiedniej wydajności, wygody i niezbędnego wyposażenia, a także zadbanie o mobilność. Nie mniej ważne jest wybranie komputerów, których producent zapewnia profesjonalne wsparcie serwisowe, które zdejmie z organizacji konieczność samodzielnego radzenia sobie z awariami oraz codziennymi problemami.

W ten sposób zapewnimy swojej firmie narzędzia, które będą pomagały osiągać coraz wyższe przychody, a zarazem uchronić się od strat. A to oznacza najważniejszą rzecz w biznesie: rosnące zyski.

Tekst powstał we współpracy z marką Dell