Mały ZUS plus jednak nie od 1 stycznia 2020 r.? Przeszkodą ścieżka legislacyjna

Firma Prawo dołącz do dyskusji (21) 04.12.2019
Mały ZUS plus jednak nie od 1 stycznia 2020 r.? Przeszkodą ścieżka legislacyjna

Udostępnij

Paweł Grabowski

Mały ZUS plus z opóźnieniem trafił do sejmowych komisji. Tym samym istnieje tylko niewielka szansa, że zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. 

Mały ZUS plus- założenia

W trakcie kampanii wyborczej Premier Mateusz Morawiecki mówił o wprowadzeniu „pakietu dla przedsiębiorców”. Jednym z elementów tego pakietu jest przyjęty przez Rząd projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy  o Krajowej Administracji Skarbowej znany również jako mały ZUS plus.

Zgodnie z założeniami, z obniżonych składek skorzystają ci przedsiębiorcy, których przychód w 2019 r. nie przekroczył kwoty 120 000 zł. Dzięki programowi mały ZUS plus będą mogli zaoszczędzić nawet kilkaset złotych miesięcznie. Nie dziwi więc olbrzymie zainteresowanie przedsiębiorców. Olbrzymi jest również koszt funkcjonowania programu – około 1,3 mld złotych rocznie.

Mały ZUS plus z opóźnieniem?

Według projektu program miał wystartować od 1 stycznia 2020 roku. Na przeszkodzie może jednak stanąć ścieżka legislacyjna. Serwis money.pl poinformował, że projekt ustawy wprowadzającej zmiany w sposobie obliczania składek na ubezpieczenia społeczne wyruszył w podróż do sejmowych komisji dopiero 3 grudnia. Teraz projekt czeka na opinię Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.  Oznacza to, że jego start od początku roku jest zagrożony. Wszystko przez kalendarz.

Mały ZUS plus z opóźnieniem. Jakie są przyczyny?

Przyczyna opóźnienia w programie Mały ZUS plus paradoksalnie leży w tym, że rząd trzymał się obietnic wyborczych. W nich zapowiedział rezygnację z nocnego i szybkiego procedowania ustaw, które były wnoszone jako projekty poselskie. Ten poselski trick pozwalał na skrócenie czasu procedowania ustawy. Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy  o Krajowej Administracji Skarbowej został wniesiony przez Rząd. W związku z tym konieczne były konsultacje społeczne przed jego przyjęciem.  To spowodowało wydłużenie czasu uchwalenia projektu.

Dalsze postępowanie

Po zaopiniowaniu przez wskazane komisje projektu ustawy, zostanie poddany czytaniom. Następnie projekt trafi pod głosowanie Sejmu. W obecnym układzie politycznym Prawo i Sprawiedliwość ma 235 posłów, Sejm więc bez przeszkód uchwali projekt ustawy i skieruje go do Senatu. Jak informowaliśmy przy okazji artykułu o tym, że na razie prawdopodobnie nie będzie zmian w akcyzie, następne posiedzenie Senatu odbędzie się w dniach 17 i 18 grudnia 2019 roku. Senat ma 30 dni od dnia przekazania ustawy na jej przyjęcie, odrzucenie lub odesłanie do Sejmu z poprawkami, które Sejm może odrzucić. Po zakończeniu procesu legislacyjnego Marszałek Senatu przekaże ustawę do podpisu przez Prezydenta. Prezydent będzie miał na to 21 dni.

Mały ZUS plus z opóźnieniem – co dalej?

Niedopuszczalne jest skrócenie czasu na podpisanie ustawy przez Prezydenta. Potwierdził to Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 24 lipca 2013 r., sygn. akt Kp 1/13, oraz w wyroku z dnia 17 lipca 2019 r., sygn. akt Kp 2/18.  Tym samym termin wejścia w życie ustawy o małym ZUS plus od 1 stycznia jest trudny do utrzymania. Przełoży się to na mniejsze oszczędności dla przedsiębiorców.

Będziemy trzymać rękę na pulsie i poinformujemy o postępach w pracach legislacyjnych nad projektem tej ustawy.  Polecamy naszą analizę, jakie poprawki  mogłyby się znaleźć w projekcie ustawy, dostępnej  tutaj.