- Home -
- Technologie -
- T-Mobile pozywa start-up z USA, bo... firma używała w kampanii reklamowej odcienia różowego
T-Mobile (a właściwie DT) pozywa start-up Lemonade za używanie koloru magenta (jednego z odcieni różowego). w kampanii reklamowej.Według Deutsche Telekom, koncernu nadzorującego spółkę, ten kolor prawnie jest zarezerwowany tylko dla nich. To jednak nie wszystko. Start-up prawdopodobnie używał... innego odcienia.

T-Mobile pozywa za używanie koloru magenta
Chęć zastrzeżenia znaku towarowego jest jak najbardziej zrozumiała w przypadku firm. Można wręcz stwierdzić, że dla własnego bezpieczeństwa przedsiębiorcy powinni zastrzec np. nazwę firmy czy logo. T-Mobile już jakiś czas temu poszło o krok dalej i zastrzegło jako znak towarowy specyficzny odcień koloru różowego - magentę.
Amerykański start-up ubezpieczeniowy Lemonade chciał przeprowadzić kampanię reklamową na terenie Niemiec. Jak można się domyślić - z wykorzystaniem odcienia różowego. Koncern DT szybko zainteresował się sprawą. Zwrócił się do Lemonade o zaprzestanie używania koloru. Gdy to nie poskutkowało, złożył w sądzie wniosek o udzielenie amerykańskiej firmie odpowiedniego zakazu. Niemiecki sąd natomiast przychylił się do tego żądania i nakazał start-upowi zaprzestanie działań reklamowych z wykorzystaniem spornego koloru.
CEO i jeden z założycieli amerykańskiej firmy, Daniel Schreiber, w dość niewybrednych słowach komentuje żądania T-Mobile i działania podejmowane przez spółkę. Jego zdaniem firma miałaby prawo do "zaborczości" wobec tej barwy, jeśli faktycznie by ją wymyśliła. Według niego w każdym innym przypadku jest to przejaw zastraszania. Uważa też, że w ten sposób prawnicy Deutsche Telekom próbują zagarnąć zasoby naturalne, które powinny należeć i móc być wykorzystywane przez wszystkich.
Problem polega jednak też na tym, że... Lemonade używało kompletnie innego koloru niż ten, którego T-Mobile tak zaciekle broni.
T-Mobile a odcienie różu
Podejście T-Mobile widać dobrze na obrazku, który prezentuje firma Lemonade:
T-Mobile wykorzystuje w swojej identyfikacji wizualnej pierwszy odcień, kolejny jest zastrzeżony znakiem towarowym. I o ile do tego momentu można się faktycznie zgodzić, że żądania DT i T-Mobile mają sens, o tyle nieco gorzej jest w przypadku trzech pozostałych odcieni. Zdaniem Deutsche Telekom... one również nie mogą być wykorzystywane przez inne firmy, w tym amerykański start-up.
Amerykański start-up złożył wniosek do europejskiego biura ochrony intelektualnej. Chce, by instytucja unieważniła roszczenia DT do koloru magenty. Lemonade promuje też w mediach społecznościowych hasztag "FreeThePink", czyli "Uwolnij róż".
Z jednej strony zrozumiałe jest dążenie DT do ograniczenia praw wykorzystywania przez inne firmy koloru, który od razu kojarzy się z marką T-Mobile. Z drugiej strony - jak szerokie powinny być to roszczenia?
Warto też dodać, że to nie pierwsza taka sprawa z udziałem DT. Koncern już wcześniej wdawał się w walkę z innymi firmami. T-Mobile (a właściwie DT) pozywa za używanie koloru magenta już od jakiegoś czasu - za każdym razem traktując to niesamowicie poważne.
zobacz więcej:
05.07.2025 8:21, Aleksandra Smusz
05.07.2025 7:35, Igor Czabaj
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz