Zero telefonów podczas pracy zdalnej. Coraz więcej firm chwali sobie takie rozwiązanie

Firma Praca Dołącz do dyskusji
Zero telefonów podczas pracy zdalnej. Coraz więcej firm chwali sobie takie rozwiązanie

Praca zdalna ma różne oblicza. W niektórych korespondencja wewnętrzna przebiega wyłącznie w postaci tekstowej drogą mailową lub/i poprzez komunikatory. Ale równie często występują w niej rozmowy z wykorzystaniem aplikacji bądź w tradycyjnej formie telefonicznej. Wielu pracodawców zauważa jednak, że w pracy zdalnej są one bardzo nieefektywne. Stąd na rynku pojawia się coraz więcej firm, w których cała komunikacja odbywa się w formie tekstowej. W praktyce oznacza to zero telefonów.

Komunikacja tekstowa i rozmowy telefoniczne lub z wykorzystaniem aplikacji

Zatrudnienie w formie zdalnej może być realizowane w różnych postaciach. Niektórzy pracują w ten sposób na etatach w ściśle określonych godzinach. Inni zaś mogą wykonywać swoje zadania, kiedy chcą.

Komunikacja w funkcjonujących w ten sposób firmach może się bardzo różnić. Zwykle przebiega przede wszystkim w formie tekstowej z użyciem maili lub komunikatorów. Niekiedy jest także łączona z rozmowami telefonicznymi bądź prowadzonymi za pośrednictwem aplikacji.

W niektórych przedsiębiorstwach panuje też duża swoboda w reagowaniu na komunikaty. Jeśli dana wiadomość nie jest pilna, można wówczas odpowiedzieć na nią np. następnego dnia.

Ale są również miejsca, gdzie wymaga się natychmiastowego podejmowania działań. Ich brak wywołuje lawinę ponaglających wiadomości, nieraz wynikających ze zwykłego zniecierpliwienia nadawcy, a nie z realnej potrzeby.

W efektywności pracy zdalnej często kluczowa jest komunikacja wewnętrzna

Szukając pracy zdalnej lub zmieniając obecną na lepszą, warto zwrócić uwagę na wykorzystywane w niej metody komunikacji (choć w praktyce na ogół można je poznać dopiero po dołączeniu do danej firmy).

Praca wykonywana online z domu dla dobrego szefa może stanowić świetny model zatrudnienia. Ale nierzadko staje się udręką, bardziej obciążającą niż osobiste stawianie się każdego dnia w siedzibie firmy.

Tym, co bez wątpienia rozprasza osoby wykonujące w ramach pracy zdalnej skomplikowane zadania, są telefony lub rozmowy głosowe z użyciem aplikacji. Wymagają one bowiem ciągłego odrywania się od różnych zajęć.

Dlatego firmy stawiające na efektywność coraz częściej od tego odchodzą. Rezygnacja z rozmów bądź np. umawianie ich wyłącznie w wyznaczonych dniach lub godzinach bez wątpienia sprzyja sprawności działań pracowników.

Niejednokrotnie bardzo pomaga także w samej realizacji zadań. Na przykład dzięki temu, że wszystkie związane z nimi informacje są utrwalone w formie tekstowej. Sprawia to, że można je prześledzić czy przeszukać w razie potrzeby.

Warto w tym miejscu dodać, że dobry pracodawca w firmie działającej zdalnie pozwala podwładnym spokojnie wykonywać swoje zadania – bez nadmiernej kontroli i nie wymagając natychmiastowego reagowania na komunikaty, które nie są pilne.

A pamiętajmy, że jeśli dochodzi do takich praktyk, mogą być one przejawem mobbingu.