Towar oddasz bez paragonu, choć Auchan twierdził inaczej

Gorące tematy Codzienne Zakupy dołącz do dyskusji (14) 20.05.2015
Towar oddasz bez paragonu, choć Auchan twierdził inaczej

Michał Grązka

UOKiK zajął się sprawą dużej sieci sklepów, która mogła wprowadzać konsumentów błąd przekazując nieprawdziwe informacje.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wyraził swoje wątpliwości co do praktyk sklepów Auchan. Ta sieć umieszczała bowiem na każdy paragonie nadrukowaną informację „Paragon jest niezbędny do reklamacji”. Problem w tym, że tak nie jest – choć pisaliśmy już o tym, że warto brać wydruki z kasy właśnie w celach ewentualnych roszczeń, da się obejść bez nich. Jak podpowiada UOKiK, zamiast paragonu możliwy jest inny sposób udowodnienia, że towar kupiliśmy w danym sklepie – może to być potwierdzenie płatności lub przelewu bankowego, e-mail z zamówieniem lub nawet… zeznanie świadka.

To kolejna sytuacja, w której sieć Auchan ma niecodzienne podejście do praw klienta. Nie tak dawno sklep sądził się o sprawdzanie żarówki przed zakupem. Teraz natomiast przez mylną informację, UOKiK zarzuca spółce możliwe wprowadzanie konsumentów w błąd. Tym razem jednak, firma odpowiedziała natychmiastowo. Na paragonach nie ma już nieprawdziwej informacji, za to przez dwa lata ma się na nich pojawiać następujący tekst: „Paragon może ułatwić złożenie reklamacji, ale nie jest niezbędny do jej złożenia”. Ponadto znajdzie się on na stronie internetowej Auchan, w gazetkach reklamowych, w Punktach Obsługi Klienta oraz serwisowo-gwarancyjnych, a także w każdym sklepie stacjonarnym w formie ogłoszenia w formacie A4.

Pamiętajmy o swoich prawach, gdy nabywamy wadliwy towar. Jego niezgodność z umową jest zawsze podstawą do reklamacji. Aby żądać jej w konkretnym sklepie, musimy udowodnić, że właśnie tam kupowaliśmy dany przedmiot, lecz nie musimy robić tego z pomocą paragonu. Gdy handlowiec i tak się go domaga, możemy zgłaszać taką sytuację np. Rzecznikowi konsumentów. W razie jakichkolwiek zawiłych sytuacji, można także poradzić się prawnika. Nasi specjaliści przyjrzą się każdej sytuacji, a także przekażą ją naszym dziennikarzom do zbadania i opisania. Na wiadomości czekamy pod adresem kontakt@bezprawnik.pl.

Zdjęcie pochodzi z shutterstock.com

14 odpowiedzi na “Towar oddasz bez paragonu, choć Auchan twierdził inaczej”

  1. Ma być dowód zakupu w sklepie, czy to paragon czy potwierdzenie przelewu. Mail nie daje 100% szans na zwrot, jak i zeznanie świadka. Żaden sklep nie zrobi problemów jeżeli masz paragon bądź potwierdzanie przelewu, jeżeli zaś powołujesz się na swoją pamięć, to nie dziw się że patrzę na ciebie jak na debila. Każdemu klientowi mówię zę paragon jest podstawą reklamacji czy zwrotu, i proszę o zachowanie go, a najlepiej skserowanie, (papier termiczny, wiadomo) a przy droższych towarach przekonuje do brania fv imiennej.

    • Wiadomo, że z tym zeznaniem świadka może być różnie i sam staram się pilnować paragonu po zakupie (zazwyczaj robię zdjęcie i wrzucam gdzieś do dokumentów) ale w czym faktura imienna jest lepsza od zwykłego paragonu w razie reklamacji czy zwrotu?

        • Wszystkie tego typu dokumenty (paragony, faktury) trzymam w osobnej teczce i jeszcze nie zdarzyło się, żeby jakiś paragon wyblakł. Nawet te, które mają dużo więcej niż 2 lata. Po za tym jak coś kosztuje więcej niż kilka stówek to robię fote takiego paragonu.

      • 1: Większy, trudniej zgubić 2: nie blaknie cholerstwo 3: faktury podświadomie człowiek odkłada do szafki z dokumentami a nie do portfela (i wyrzuca po 2 miesiącach zapominając co to jest to białe czyste coś)

    • Do reklamacji nie jest potrzebny paragon ani potwierdzenie płatności, Wystarczy oświadczenie ustne świadka. To sprzedawca ma obowiązek przechowywać paragony a nie klient. Radze zapoznać się z ustawą.

      • Ma być dowód zakupu, może być zeznanie świadka, jednak takie coś łatwo podważyć. Sklep trzyma paragony albo w formie kopii albo elektronicznej w pamięci kasy fiskalnej nie dla jakiegoś krętacza, al dla skarbówki. Ma być jakiś dowód ze kupiłeś w sklepie. Powiedz mi tak ciężko ci zatrzymać paragon za laptopa, czy za słuchawki.Inną kwestią jest podejście do sytuacji. Z doświadczenia wiem zę ludzie którzy nie maja dowodów zakupu w 90% przychodzą z chamskim nastawieniem, a taki nie ma co liczyć na ulgowe podejście sprzedawcy (bo sami dokonujemy napraw gwarancyjnych jak ktoś nie ma paragonu, a zachowuje się kulturalnie i miło, szkoda zniechęcać takiego klienta, a chamów nigdy nie szkoda)

        • Pracuje jako sprzedawca i wiem jak podchodzą klienci do spraw reklamacji. Ja osobiście przechowuje kserokopie wszystkich paragonów sprzętu który zakupiłem. Jednak ustawa daje możliwość złożenia reklamacji tylko na podstawie oświadczenia ustnego że zakupiło się towar w danym sklepie i naprawdę jeśli klient będzie uparty ( a potrafi być) i jak jeszcze ma np abonament np. w DAS to będziesz musiał przyjąć towar do reklamacji czy Ci się to podoba czy nie. A to czy reklamacja będzie uwzględniona to już inna sprawa;)

      • Czy mogę prosić o numer ustawy, paragrafu itp. Bo chcę się na to powołać w mojej reklamacji. Nie mam paragonu ale mam wyciąg z banku z transakcją kartą. Chodzi własnie o Auchan. Jak koleżanka spytała czy można tak to powiedzieli że nie. Ja mam zamiar złożyć reklamację bez względu na to co powiedzą, bo ogólnie klient zawsze ma prawo złożyć reklamację.

      • Dokładnie. Jest to dowód taki jak paragon. Mam potwierdzenie, sprawdzam datę i sumę, drukuję dokument A4, i na jego podstawie mogę zrobić nawet zwrot gotówki. A na tekst „kolega potwierdzi zę jakiś miesiąc temu byłem i kupowałem: oddaj mi pieniądze” to mogę jedynie się uśmiechnąć z politowaniem. Inna sytuacja jest jak przychodzi klient i mówi „kupowałem u pana w 12 kwietnia helikopter, niestety zgubiłem paragon a model coś nie działa. Dałoby rady coś zrobi?” Zwrotu gotówki nie zrobię (raz skarbówce się już tłumaczyliśmy ze zwrotów gotówki bez paragonu fiskalnego, taki mały absurd), ale do serwisu przyjąć jak najbardziej, Tym bardziej żę Taki klient będzie wiedział ze w tym sklepie są zaebici ludzie i warto zawsze do nich w pierwszeństwie się zgłaszać. Jak nie masz paragonu czy wyciągu, to twoje zachowanie jest czynnikiem decydującym o sukcesie.

  2. Mnie do szewskiej pasji doprowadza konieczność przedstawienia paragonu przy oddawaniu butelek i rozliczanie ich, na podstawie paragonów, co do jednej sztuki.

  3. kupiłem drona w domu okazało sie ze nie dziala, nastepnego dnia zlozylem reklamacje w sklepie nie chcieli oddac kasy, jedyne wyjscie dac na gwarancje teraz musze czekac 2tyg…SPRZEDAJĄ ROZWALONE SPRZETY !!

  4. A czy tytuł artykułu nie wprowadza w błąd?
    Piszecie o reklamacji i decyzji UOKiK, a w tytule sugerujecie, że klient może oddać towar (zwrócić) bez paragonu.
    To jest etyka dziennikarska?
    Proszę zmienić tytuł na „Towar zareklamujesz bez paragonu, choć Auchan twierdził inaczej.”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *