ecommerce Technologie

Koniec tradycyjnych samolotów jest coraz bliższy. Firmy kurierskie już zacierają ręce

Maciej Wąsowski
26.12.2021
Maciej Wąsowski
Maciej Wąsowski
26.12.2021
Koniec tradycyjnych samolotów jest coraz bliższy. Firmy kurierskie już zacierają ręce

Do coraz dłuższej listy pojazdów elektrycznych niedługo już oficjalnie będziemy mogli dopisać samolot, w dodatku samolot towarowy. Hulajnogi, samochody, autobusy, rowery oraz deskorolki już przecież nikogo nie dziwią. Dokładnie z tego samego założenia musiał wyjść Kyle Clark, który stoi na czele start-upu Beta. Rewolucja w transporcie lotniczym wydaje się być naprawdę bliska.

Podczas gdy w Polsce w dalszym ciągu jako społeczeństwo dość sceptycznie podchodzimy do tematu aut elektrycznych, za oceanem zdają się sięgać wzrokiem poza horyzont i utarte dotychczas schematy. Beta to start-up, który jest dzisiaj wyceniany na 1,4 mld dolarów. Głównym projektem, nad którym pracują jest pierwszy w pełni elektryczny samolot towarowy. Co prawda na rynku istnieje kilka różnych podmiotów, które starają się skonstruować elektryczne aeroplany, lecz wyłącznie Beta pracuje nad rozwiązaniami dla segmentu cargo. W tym szaleństwie jest metoda. Elektroniczny powietrzny transport może być odpowiedzią na błyskawicznie zmieniający się rynek e-commerce.

Alia od Beta – pierwszy na świecie towarowy samolot elektryczny

Koncepcyjny model samolotu to Alia. Z wyglądu wcale nie jest przesadnie futurystyczny. Cechuje go prosta konstrukcja oraz niezbyt wielka rozpiętość skrzydeł – 15m. To zaledwie 5 razy więcej niż osiąga kondor wielki, a przecież mówimy o samolocie towarowym. Dodatkowo niezaprzeczalnym atutem Ali będzie możliwość pionowych startów. Czyli do tej pory przymiot zarezerwowany raczej dla helikopterów. W podobny sposób samolot będzie również lądował. Szacuje się, że samolot będzie mógł zabrać na pokład ok. 250 kg ładunku. Ponadto, jednorazowy dystans na jaki może dostarczyć towar to 450 km.

W sieci nie brakuje opinii, iż samolot może okazać się absolutnym game changerem dla firm kurierskich. Zainteresowani Alią są najwięksi giganci z tej branży. Samolotem interesuje się także Amazon. Z kolei UPS w kwietniu 2021 roku zamówił już 150 sztuk Alii. Beta zamierza dostarczyć pierwsze 10 samolotów do UPS do końca 2024 roku. Ponadto, koncepcyjnym samolotem interesują się także Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych. Firma podpisała bowiem kontrakt warty ponad 40 mln dolarów, którego przedmiotem było przetestowanie samolotów Alia do użytku wojskowego.

Fot. evtol.news/beta-technologies-alia/