Zmarnowane roczniki. Blisko 3/4 uczniów ma zaległości z powodu „nauki” w pandemii

Codzienne dołącz do dyskusji (6) 07.04.2021
Zmarnowane roczniki. Blisko 3/4 uczniów ma zaległości z powodu „nauki” w pandemii

Jakub Kralka

Sytuacja epidemiczna w kraju doprowadziła do niekomfortowej sytuacji, w wyniku której dzieci nie mogą chodzić do szkoły.

To oczywiście bardzo dobre rozwiązanie jeśli patrzymy przez pryzmat nieroznoszenia chorób na dziadków czy rodziców, poprzez mieszające się ze sobą dzieci. Ma to jednak też w sposób naturalny negatywne konsekwencje.

E-learning to fikcja – przyznają nauczyciele

To, co wydarzyło się w ostatnich 12 miesiącach dla edukacji, należy już zacząć określać mianem zmarnowanego roku szkolnego. Jeśli nie dwóch. To nie są opinie rodziców sfrustrowanych tym, że muszą zapewniać swoich pociechą opiekę. Nawet nauczyciele przyznają, że e-learning to fikcja, a wyzwolenie zainteresowania uczniów e-lekcjami graniczy z cudem. W praktyce nierzadko wygląda to w ten sposób, że lekcja leci sobie w tle, a uczniowie doskonale bawią się na komputerze podczas zabawy w Fortnite’a czy inną grę komputerową. To więc trochę tak, jak gdyby z naszej edukacji nagle wyrwać całą np. piątą i szóstą klasę.

Platforma internetowa ClickMeeting, odpowiedzialna między innymi za organizację webinarów, przygotowała raport pt. „Jak oceniamy naukę zdalną po roku pandemii?„. Wyniki tego badania są… po prostu ponure.

76% respondentów twierdzi, że model nauki zdalnej to większe wyzwanie od tradycyjnej nauki w szkole, a 77% mówi wprost, że placówki oświatowe nie są do tego przygotowane. 71% badanych przyznaje też, że model nauki zdalnej przekłada się na zaległości w nauce. Co więcej, 32% badanych zauważa tendencję, że uczniowie w wyniku takiego modelu nauczania mają więcej pracy, niż miało to miejsce przed pandemią i otrzymują więcej zadań domowych, zaś zdaniem 58% respondentów to rodzice przejęli rolę „domowych nauczycieli”. 67% badanych doszło też do ponurego wniosku, że nauka zdalna ma zły wpływ na relacje rówieśnicze. Zdaniem 36% badanych taka forma nauczania odbija się też negatywnie na relacjach z domownikami.

Cóż, zapewne skala odpowiedzi w dużej mierze zmieniała się też w zależności od wieku i stopnia edukacji odpowiadających, a badani byli również studenci.

Są i plusy zdalnej nauki. Tylko czy to plusy?

Z badania ClickMeeting dowiadujemy się, że niektóre rzeczy przypadły do gustu uczniom i studentom. Są to… oczywiście – zdalne egzaminy. 56% badanych czuje się bardzo komfortowo z możliwością zaliczania na odległość.

Co ciekawe jednak, w ocenie badanych nie wszystko w zdalnej nauce jest złe. Aż 56% respondentów jest zdania, że po pandemii nauka zdalna i stacjonarna powinny obowiązywać w modelu hybrydowym. Przeciwko nauczaniu online stanowczo opowiada się jedynie 25% badanych.

Badanie ClickMeeting przeprowadzono w styczniu i lutym 2021 r. na grupie 616 osób.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *