- Home -
- ecommerce -
- Gdy nie działa Facebook i Instagram, cierpi też wiele biznesów opartych na tym modelu sprzedaży
Awaria Facebooka i Instagrama to "mała tragedia" dla milionów internautów, ale to też realny problem dla branży ecommerce.

Facebook nie działa, Instagram nie działa i wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują jednoznacznie, że nie jest to awaria, jakich w internecie wiele. Twitterowe konta - a Twitter stał się od kilku godzin centrum światowych mediów społecznościowych - donoszą, że Facebook może być obecnie ofiarą dużego ataku hackerskiego prowadzącego do rekordowego wycieku danych osobowych. Są też duże problemy z działaniem i dostępnością samej domeny Facebook.com, a mobilne aplikacje WhatsAppa, Facebooka i Instagrama ledwie działają.
Można żartować z tego, że Facebook, Instagram i WhatsApp nie działają
Mało osób bierze jednak pod uwagę, że jeśli dla nas - osób prywatnych - jest to przede wszystkim dostarczyciel żartów, memów i plotek na temat aktualnego życia turystyczno-emocjonalnego znajomych, to jest to przede wszystkim biznesowy ekosystem bezpośrednio sprzężony z wieloma polskimi (i światowymi firmami).
Nawet Bezprawnik odczuwa awarię Facebooka, bo oto jedno z kilku ważnych źródeł ruchu na naszej stronie przestało dostarczać nowych czytelników. Oczywiście równoważy się to nieco tym faktem, że znudzony internauta nie może przeglądać InstaStories i zajrzy na Bezprawnika... Mimo wszystko jest to jednak jakieś zaburzenie mocy w ekosystemie.
Awaria Instagrama i Facebooka to cios dla ecommerce
Jedną z branż, które szczególnie boleśnie odczuwają dzisiejszą niedostępność serwisów Facebook i Instagram jest branża eCommerce. Dla wielu z nas pierwszym skojarzeniem w kontekście handlu w sieci jest oczywiście własna platforma we własnej domenie - rozwiązanie w wielu wypadkach najlepsze. Innym kojarzy się to z obecnością na Allegro, eBayu lub Amazonie. I wszyscy oni wykorzystują Facebooka lub Instagrama do promocji swoich konkretnych ofert lub licytacji - bardzo często zostawiając w kasie Marka Zuckerberga realne pieniądze. Dziś są odcięci od ruchu oraz grupy docelową, którą precyzyjnie targetuje im grupa medialna Facebooka, wiedząca o swoich użytkownikach wszystko...
Ale eCommerce w ostatnich latach stał się też nieodwołalnie sprzężony z Facebookiem i Instagramem. Warto zresztą spojrzeć jak bardzo serwisy te zmieniały pod kątem handlu w sieci swój interfejs użytkownika. Obok najważniejszych, absolutnie najważniejszych ikon w mobilnych aplikacjach pokazały się zakładki ze sprzedażą przedmiotów przez użytkowników. Wielcy i mali przedsiębiorcy zaczęli handlować za pośrednictwem tych platform i dziś należy się spodziewać zauważalnego spadku ich obrotów.
Nadal rozmawiamy o tym w kontekście "chwilowej" awarii, choć w chwili, gdy piszę te słowa trwa ona już kilka godzin. Wyobraźmy sobie teraz scenariusz, w którym tego typu niedostępność ze strony Facebooka i Instagrama trwa kilka dni, a może nawet tydzień... To już branżom sprzężonym z serwisami społecznościowymi może przygotować potężny kryzys przychodów, znaczący spadek obrotów, płynności finansowej, zwolnienia, a może nawet - kto wie - bankructwa.
Nie bagatelizowałbym więc dzisiejszej awarii Facebooka. Obrywają nie tylko memy, ale też cały globalny biznes, który kilka lat temu podjął decyzję o życiu w symbiozie z usługami Zuckerberga.
05.07.2025 12:35, Mariusz Lewandowski
05.07.2025 12:21, Mariusz Lewandowski
05.07.2025 8:21, Aleksandra Smusz
05.07.2025 7:35, Igor Czabaj
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski