Ochrona behawioralna klientów w Banku Pekao. Jest nowe narzędzie
Tradycyjne metody uwierzytelnienia, takie jak loginy, hasła czy jednorazowe kody SMS, wciąż stanowią podstawę zabezpieczeń w bankowości elektronicznej. Nie da się jednak ukryć, że w dobie coraz bardziej zaawansowanych ataków phishingowych (i nie tylko phishingowych), przestają być one wystarczającym rozwiązaniem.
Cyberprzestępcy jednak coraz rzadziej próbują łamać hasła; zamiast tego, za pomocą fałszywych stron internetowych i wiadomości, nakłaniają same ofiary do ich ujawnienia. Z tego względu instytucje finansowe decydują się na szukanie nowych metod weryfikacji, które mogą zapewnić ich klientom większe bezpieczeństwo. Jedną z nich jest ochrona behawioralna.
Technologia ochrony behawioralnej, wdrażana przez Bank Pekao we współpracy z Biurem Informacji Kredytowej, opiera się na analizie zachowania użytkownika podczas korzystania z serwisu Pekao24 lub aplikacji PeoPay. System, działając w tle, gromadzi i przetwarza dane o tym, w jaki sposób dana osoba korzysta z klawiatury, porusza myszką (albo palcem) po ekranie, jak przewija strony, a nawet - jak trzyma smartfon (pod jakim kątem nachylenia).
Na podstawie tych danych dla każdego klienta tworzony jest jego unikalny, dynamiczny wzorzec behawioralny. W momencie zlecania operacji, system w czasie rzeczywistym porównuje bieżące zachowanie z zapisanym wzorcem.
Jeśli ochrona wykryje znaczące odchylenie - na przykład inny rytm pisania na klawiaturze, co może sugerować, że dane do logowania przejął oszust - może automatycznie zablokować transakcję i skierować ją do dodatkowej, telefonicznej weryfikacji. Co istotne, usługa nie śledzi treści wprowadzanych przez użytkownika ani nie rejestruje jego danych osobowych.
Jak aktywować ochronę behawioralną?
Jak informuje bank, usługa ochrony behawioralnej jest w pełni bezpłatna i dobrowolna. Klienci Banku Pekao mogą wyrazić zgodę na jej aktywację już od 1 lipca 2025 r. za pośrednictwem aplikacji PeoPay, serwisu internetowego Pekao24, infolinii lub w dowolnym oddziale. Ochrona ma zacząć działać automatycznie od września.
Jak komentuje Paweł Krakowiak, dyrektor w Banku Pekao,
Skala i złożoność oszustw cyfrowych rosną, a przestępcy wykorzystują coraz bardziej zaawansowane metody manipulacji, stąd obowiązkiem banku jest budowanie kultury bezpieczeństwa wśród klientów oraz wdrażanie nowoczesnych i skutecznych narzędzi ochrony.
Jednocześnie Krakowiak przypomina, że ważną rolę odgrywa edukacja - i dlatego też bank prowadzi stale działania mające na celu podnoszenie świadomości klientów na temat cyberzagrożeń.