Nie da się zaprzeczyć temu, że psy czy koty są bardzo ważnymi członkami naszych rodzin. Kochamy zwierzęta i wydajemy na nie masę pieniędzy. Okazuje się, że w tym roku rynek karmy i przysmaków dla zwierzaków domowych przekroczy wartość 5 mld zł. Oznacza to wzrost aż o 10% w stosunku rok do roku.
W Polsce jest coraz więcej zwierząt domowych
Obecnie w Polsce, zgodnie z szacunkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych (FEDIAF) żyje około 8 mln psów i 7 mln kotów. Oznacza to, że w ciągu ostatnich 5 lat przybyło ich aż milion. Jednocześnie cały czas rozwija się rynek karmy i przysmaków dla zwierząt.
Co ciekawe, zdaniem sekretarza generalnego Polskiego Stowarzyszenia Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych Polkarma Macieja Przeździaka rosnący popyt na tego typu produkty to w dużej mierze efekt tzw. humanizacji zwierząt. Wiele osób zaczyna również zastępować dzieci właśnie kotami czy psami. Aż 47 proc. osób posiadających zwierzęta domowe w Polsce deklaruje, że nie oszczędza na ich zdrowiu.
Marcin Skowron z grupy MPPK działającej na rynku karmy podsumował:
Ostatnie lata to okres bardzo dynamicznego wzrostu dla polskiej branży producentów karmy. Jest kilka przyczyn tego wzrostu. Przede wszystkim branża zyskuje dzięki humanizacji zwierząt domowych. Są one traktowane przez właścicieli jak członkowie rodziny, co skłania do wyższych wydatków. Pośrednio widać to za sprawą pojawienia się i szybkiego wzrostu rynku ubezpieczeń dla zwierząt.
Jesteśmy wiodącym na świecie eksporterem karmy dla zwierząt
Rynek karmy dla zwierząt domowych dynamicznie rośnie i według prognoz trend ten utrzyma się w kolejnych latach. Szczególnie duży wzrost spodziewany jest w Chinach, gdzie do roku 2028 sprzedaż ma wzrosnąć aż o 68 proc. Polska branża pet food, mimo że stosunkowo młoda, także rozwija się w szybkim tempie.
Co ciekawe, jeszcze kilkanaście lat temu wielu właścicieli zwierząt samodzielnie przygotowywało posiłki dla swoich pupili, jednak obecnie gotowe karmy – zarówno suche, jak i mokre, a także świeże i mrożone – cieszą się coraz większą popularnością. To efekt wygody ich podawania oraz często lepszej wartości odżywczej. Szczególnie prężnie rozwija się segment karm premium.
Wprawdzie nadal kupujemy mniej karmy dla zwierząt niż mieszkańcy Europy Zachodniej, ale staliśmy się jednym z czołowych eksporterów tego typu produktów na świecie (miejsce piąte w roku 2022). Duża w tym zasługa otworzenia się dla polskich producentów rynku chińskiego w czerwcu 2023 roku.
Wszystko wskazuje na to, że rynek karmy dla zwierząt domowych w Polsce będzie nadal dynamicznie się rozwijał. Coraz większa świadomość opiekunów, rosnąca liczba zwierząt oraz zmieniające się nawyki konsumenckie sprawiają, że sektor ten ma przed sobą świetlaną przyszłość