Koncerty takich gwiazd jak Ed Sheeran to z pewnością jedne z ważniejszych wydarzeń kulturalnych roku. To również gratka dla oszustów, którzy wykorzystują zwiększone zainteresowanie biletami na takie imprezy. Kupując bilet od nieautoryzowanego sprzedawcy, trzeba zachować szczególną ostrożność. Przekonała się o tym Barbara Kurdej-Szatan, której nie wpuszczono na wczorajszy koncert Eda Sheerana w Warszawie.
Kupując bilet na koncert ulubionego artysty, jesteśmy w stanie robić rzeczy, które z pozoru wydają się nieracjonalne. Najwięksi fani często wyjeżdżają na imprezy na drugim końcu kraju, a czasem nawet do innych państw. Nic dziwnego, w końcu chodzi o wrażenia artystyczne, emocjonalne czy estetyczne. Doskonale zdają sobie z tego sprawę oszuści, którzy wykorzystują fakt, że fani często zachowują się irracjonalnie i zarabiają na tym niemałe pieniądze. Zdaje się, że ofiarą takiego oszustwa padła Barbara Kurdej-Szatan, która nie została wpuszczona na koncert Eda Sheerana w Warszawie.
Aktorka kupiła bilet za pośrednictwem portalu Viagogo. Portal ten służy do kupowania biletów na wydarzenia artystyczne z drugiej ręki. To pośrednik między osobą, która kupiwszy bilet, z jakiegoś powodu nie może wybrać się na koncert i chce go odsprzedać. To dobra okazja dla osób, które decydują się na udział w imprezie na ostatnią chwilę lub nie zdążyły kupić biletów w oficjalnej dystrybucji.
W pierwotnej wersji wpisu oberwało się również organizatorowi wydarzenia. Szybko się jednak zreflektowała, że oskarżanie organizatora o oszustwo po tym, jak kupiło się bilet w nieoficjalnej dystrybucji, jest raczej mało rozsądne. Nie zmienia to jednak faktu, że aktorka, a być może i więcej osób zostało oszukanych. Co mogą zrobić w takiej sytuacji?
Ed Sheeran zagra dwa koncerty w Warszawie
Platforma Viagogo często jest w ogniu krytyki, a takie sytuacje nie zdarzają się wyjątkowo. W internecie można znaleźć mnóstwo doniesień o oszukanych ludziach, których transakcje były, lekko mówiąc problematyczne. Fani zespołu Guns’n’Roses pamiętają zamieszanie z biletami kupionymi na ubiegłoroczny koncert w Gdańsku na tej samej platformie. Jako że Viagogo nie jest właścicielem sprzedawanych biletów, a jedynie pośredniczy w kontaktowaniu ze sobą sprzedającego i kupującego, ciężko jest obarczać ich całą odpowiedzialnością. W ich regulaminie czytamy:
viagogo oferuje usługę, za pomocą której użytkownicy pragnący kupić bilety („Kupujący”) mogą znaleźć użytkowników, którzy oferują bilety na sprzedaż („Sprzedający”). Wszystkie transakcje odbywają się między Sprzedającym a Kupującym, a viagogo nie jest prawnym właścicielem biletów będących przedmiotem tych transakcji. Po przystąpieniu Kupującego i Sprzedającego do transakcji, wszystkie transakcje są objęte Gwarancją viagogo.
Oczywiście kupujący nie są całkowicie zdani na łaskę bądź niełaskę uczciwości sprzedawcy biletu. Viagogo zapewnia, że w razie problemów z dostarczeniem biletów na czas, będzie interweniować w celu zapewnienia klientowi biletu w porównywalnej cenie, a w najgorszych przypadkach zwrot pieniędzy za transakcje. Na stronie internetowej czytamy:
Kupujący mają gwarancję otrzymania ważnych biletów w odpowiednim czasie przed imprezą. Jeśli pojawi się problem, viagogo będzie interweniować, aby zapewnić porównywalne bilety zastępcze lub zwrócić kupującemu koszty transakcji.
Czy portal Viagogo może zwrócić pieniądze za nieważny bilet?
Co jeżeli klient, dokładnie tak jak pani Barbara Kurdej-Szatan kupił bilet w dniu wydarzenia, a zatem nie ma czasu na tak szybką interwencję?
Jeśli Kupujący nie uzyska wstępu na imprezę z racji na posiadanie nieważnych biletów, możemy w każdej chwili zwrócić pieniądze Kupującemu. Bilety nieważne definiujemy jako bilety które nie zagwarantowały Kupującemu wstępu na imprezę. Kiedy to możliwe, viagogo będzie prosić o dowody, aczkolwiek w niektórych przypadkach zastrzegamy sobie prawo do zwrócenia Kupującemu kosztów i nie zapłacenia Sprzedającemu nawet w sytuacji , kiedy nie otrzymamy dowodu, że kupujący nie uzyskał wstępu na imprezę.
Portal oczywiście ustanowił procedurę gwarancyjną na wypadek, gdyby sprzedawca okazał się nieuczciwy i wystawił na sprzedaż nieważne bilety.
2.15 Roszczenia z tytułu Gwarancji. Jeśli otrzymasz bilety od Sprzedającego, które są niezgodne z zamówionymi, lub bilety nie były honorowane przez organizatorów, stanowczo radzimy skontaktować się z nami aby zgłosić problem. Problemy muszą zostać zgłoszone w ciągu 14 dni od otrzymania biletów, w przeciwnym wypadku przypadek ten nie będzie już objęty Gwarancją viagogo. W przypadku problemów z biletami w dniu wydarzenia, musisz skontaktować się z viagogo w przeciągu 48 godzin po wydarzeniu, aby zgłosić problem. W pewnych sytuacjach może być konieczne wypełnienie Formularza Sporu i dostarczenie dodatkowych informacji w celu uzyskania zwrotu kosztów. Jeśli Kupujący nie jest zadowolony z otrzymanych biletów lub realizacji transakcji, Kupujący powinien podjąć kroki opisane w Gwarancji viagogo w celu rozwiązania problemu.
Wszystko wskazuje na to, że pani Barbara Kurdej-Szatan ma szanse otrzymać zwrot pieniędzy za nieudaną transakcję. Niestety nikt nie jest w stanie jej zrekompensować utraconych wrażeń artystycznych. Na szczęście dziś wieczorem Ed Sheeran zagra drugi koncert na Stadionie Narodowym w Warszawie. Pani Barbarze życzymy, aby tym razem udało jej się bez problemu wejść na stadion.