- Home -
- Finanse -
- Już nawet na wsi płacimy zegarkami. Nasi dziadkowie nienawidzą gotówki. Za to kochamy kasy samoobsługowe
Aż trzy czwarte z nas regularnie wybiera płatności bezgotówkowe podczas zakupów stacjonarnych – wynika z badania „Preferencje płatnicze Polaków 2025” zrealizowanego przez PolCard from Fiserv.

Ale pieniądz elektroniczny to tylko wierzchołek góry lodowej. Rewolucja toczy się także w kasach samoobsługowych, Paczkomatach i cyfrowych kioskach – czyli wszędzie tam, gdzie można załatwić coś szybciej i bez kontaktu z człowiekiem.
Najważniejsze powody, dla których Polacy odrzucają gotówkę? Wygoda (43 proc.), prostota obsługi (40 proc.) i szybkość transakcji (39 proc.). Karty, smartfony i zegarki z funkcją płatności stały się nowym standardem i to nie tylko w dużych miastach, ale i na wsiach, gdzie 37 proc. badanych deklaruje, że brak konieczności noszenia gotówki to główna zaleta płatności cyfrowych.
Nie chodzi jednak tylko o płacenie. Co trzeci respondent zaznacza, że dzięki bezgotówkowym płatnościom może korzystać z kas samoobsługowych, omijając długie kolejki. A dla co czwartego liczy się brak ograniczeń wynikających z ilości gotówki w portfelu. Bezpieczeństwo również ma znaczenie – dla jednej czwartej badanych to ważny argument.
Młodzi dorośli (18–29 lat) najczęściej wybierają płatności bezgotówkowe właśnie dlatego, że dają im dostęp do kas samoobsługowych. Ale co ciekawe - największą sympatię do braku gotówki okazali seniorzy 60+, z których ponad połowa wskazuje na wygodę tej formy płatności. To pokazuje, że bariera wieku w dostępie do nowych technologii stopniowo się zaciera.
Samoobsługa to jednak znacznie szerszy trend
Z badania wynika, że aż 76 proc. Polaków uważa automaty do odbioru paczek za jedno z najważniejszych udogodnień wpływających na komfort życia. 67 proc. wskazuje na kasy samoobsługowe, a 42 proc. ceni kioski do zamówień w restauracjach. Rośnie też popularność samoobsługowych myjni i punktów rejestracji w hotelach. Te technologie – dyskretne, ale skuteczne – oszczędzają czas i redukują kontakt z obsługą, co dziś bywa równie ważne jak sama jakość usługi.
Zaskakujące? Nie dla mieszkańców mniejszych miast i wsi, gdzie te rozwiązania są czasem wręcz wybawieniem. Dla 82 proc. mieszkańców małych miast paczkomaty to najważniejsze udogodnienie, a kasy samoobsługowe wskazuje 65 proc. W przypadku mieszkańców wsi te wartości sięgają odpowiednio 70 i 63 proc.
To wszystko składa się na nową rzeczywistość zakupową, w której liczy się nie tylko produkt, ale ostatecznie też sposób jego zdobycia. Konsument wybierze sklep, bo ma kasę samoobsługową? Bardzo możliwe.
zobacz więcej:
14.07.2025 10:38, Mateusz Krakowski
14.07.2025 9:55, Edyta Wara-Wąsowska
14.07.2025 8:27, Edyta Wara-Wąsowska
14.07.2025 7:50, Miłosz Magrzyk
14.07.2025 6:55, Rafał Chabasiński
14.07.2025 5:41, Mariusz Lewandowski
13.07.2025 22:52, Miłosz Magrzyk
13.07.2025 9:56, Mariusz Lewandowski
13.07.2025 8:35, Rafał Chabasiński
13.07.2025 7:39, Mariusz Lewandowski
13.07.2025 4:59, Mariusz Lewandowski
12.07.2025 16:28, Jakub Bilski
12.07.2025 9:55, Mariusz Lewandowski
12.07.2025 8:48, Mariusz Lewandowski
12.07.2025 7:49, Aleksandra Smusz
12.07.2025 6:45, Mariusz Lewandowski
12.07.2025 5:25, Mariusz Lewandowski
11.07.2025 18:33, Miłosz Magrzyk
11.07.2025 15:41, Miłosz Magrzyk
11.07.2025 15:17, Mariusz Lewandowski
11.07.2025 12:08, Mateusz Krakowski
11.07.2025 11:24, Edyta Wara-Wąsowska
11.07.2025 10:36, Materiał Partnera Bezprawnika
11.07.2025 10:04, Mateusz Krakowski