REKLAMA
  1. Home -
  2. Finanse -
  3. PFR odrzuca wnioski przez zaległości w ZUS mimo wniosku o zwolnienie ze składek. Wszystko przez błędy w systemie
PFR odrzuca wnioski przez zaległości w ZUS mimo wniosku o zwolnienie ze składek. Wszystko przez błędy w systemie

Jednym z warunków uzyskania subwencji z Państwowego Funduszu Rozwoju S.A. jest niezaleganie ze składkami ZUS i podatkami na dzień 31 grudnia lub na dzień złożenia wniosku o subwencję. Niestety przez błąd systemu, mimo braku zaległości, a nawet w przypadku nadpłaty ZUS wniosek mógł zostać odrzucony. Jak się przed tym ustrzec?

Odrzucenie wniosku o subwencję z PFR przez zaległości w ZUS

System składania wniosków o subwencję jest połączony z systemami ZUS i KAS. Konsekwencją tego jest to, że jeżeli w bazie danych ZUS dany przedsiębiorca widnieje jako podmiot, który zalega ze składką, fundusz o tym wie automatycznie i na tej podstawie może nastąpić odrzucenie wniosku o subwencję z PFR.

Wielu przedsiębiorców, którzy teraz składają wniosek o subwencję z funduszu, nie opłaciło składek ZUS za marzec-maj, ponieważ złożyło wniosek o umorzenie składek ZUS na podstawie zapisów z tarczy antykryzysowej. Teoretycznie więc, do czasu "rozpatrzenia" wniosku o umorzenie, po stronie systemu ZUS brak płatności widnieje jako zaległość.

REKLAMA

Sam PFR przyznaje jednak, że jeżeli przedsiębiorca nie zapłacił składek za marzec-maj i złożył wniosek o zwolnienie ze składek ZUS, wciąż kwalifikuje się do otrzymania subwencji. Wsparcie w ramach obu tarcz można łączyć i nie powinno z tego powodu następować odrzucenie wniosku o subwencję z PFR.

Warunek "techniczny": wniosek o umorzenie składek musi być odnotowany w systemie ZUS. Inaczej system PFR widzi jedynie zaległość, co powoduje odrzucenie wniosku.

REKLAMA

Warto przy okazji zaznaczyć, że wniosek umorzenie składek ZUS to nie jest jedyna sytuacja, która pozwala starać się o subwencję z PFR mimo zaległości w ZUS.

Państwowy Funduszu Rozwoju ma świadomość problemu

Na powyższy problem zwrócił nam uwagę jeden z naszych czytelników, a podobne pytania pojawiają się na social mediach funduszu, gdzie Fundusz potwierdził powyższe stanowisko. W przeszłości podobny problem pojawiał się również, gdy przedsiębiorca miał na koncie ZUS... nadpłatę. Chodzi o to, że system PFR odczytywał te dane tak samo, jak zaległość, bo saldo nie wynosiło zero. Co prawda PFR wskazał, że problem z nadpłatą został już naprawiony i system nie powinien już takich wniosków odrzucać, ale wciąż wielu przedsiębiorców może sobie nie zdawać z tego sprawy. W każdym razie - jako rozwiązanie PFR proponuje skontaktować się z ZUS w celu sprawdzenia, czy wniosek o umorzenie został zarejestrowany, ewentualnie w celu wyzerowania salda "w systemie".

REKLAMA

Odrzucenie wniosku o subwencję z PFR a limit środków

Sytuacja jest o tyle niepokojąca, że środki z tarczy finansowej PFR są limitowane. Fundusz w swoim przewodniku wskazuje, że „pierwszeństwo będą miały te wnioski, które zgodnie z obowiązującymi procedurami będą kompletne i nieobarczone brakami” (s. 47 przewodnika PFR). Na szczęście środki z tarczy finansowej nie powinny się skończyć nagle, więc nawet jeżeli wniosek zostanie odrzucony, przedsiębiorca może go ponowić po wyjaśnieniu sprawy w ZUS.

Dołącz do dyskusji
Najnowsze
Warte Uwagi