Rekrutacja pracowników jest jednym z tych procesów, który w dużej mierze przeniósł się do sieci. Pandemia zmusiła rekruterów by spotkania z kandydatami do pracy odbywać online. ClickMeeting, platforma do webinarów i wideokonferencji zbadała, jak Polacy oceniają rekrutację online. Jakie są jej zalety, a jakie wady?
Polacy oceniają rekrutację online dobrze
Oszczędność czasu – to przede wszystkim doceniamy w rekrutacji online. Nie tracimy go na dojazd. Tę zaletę wskazało 60 procent ankietowanych przez ClickMeeting. Kolejny plus, to możliwość wzięcia udziału w rekrutacji z dowolnego miejsca. Część osób docenia w tej formie rekrutacji, że pozwala korzystać z wcześniej przygotowanych notatek. Dzięki temu mogą się lepiej zaprezentować. Wreszcie, rekrutacja online ma też tę zaletę w ocenie Polaków, że jest mniej stresująca niż spotkania bezpośrednie w realu. Kilka procent docenia mniej formalną atmosferę rozmowy kwalifikacyjnej online, niż w przypadku tych, które odbywają się w tradycyjny sposób.
Czy w takim razie są jakieś wady zdalnej rekrutacji? Owszem. Prawie połowa obawia się pojawienia się problemów technicznych, które zakłócą albo uniemożliwią przeprowadzenie rozmowy. Kolejny minus (ale wskazywany już tylko przez 15 proce.ankietowanych) to trudność w poznaniu atmosfery firmy. Wizyta w siedzibie przyszłego pracodawcy pozwala zorientować się w kulturze firmy. Spotkanie online takiej możliwości praktycznie nie daje. Można oczywiście dopytać prowadzących spotkanie, ale to nie to samo, co bezpośrednie, osobiste doświadczenie.
Ważne, co widać w kamerze
Prawie tyle samo osób ma obawy związane z tym, że w spotkaniu online ktoś lub coś im przeszkodzi i zakłóci jego przebieg. Część badanych jako minus wskazała też problem ze skupieniem się na rozmówcy. Łatwiej im to przychodzi na spotkaniach w realu. Kilka procent ankietowanych jako wadę zdalnej rekrutacji wymienia problem ze znalezieniem odpowiedniego miejsca do przeprowadzenia takiej rozmowy. Odpowiedniego czyli takiego, które dobrze by się prezentowało w kamerze.
Jeśli już jesteśmy przy tym, jak wypadamy „w kamerze”, to badanie ClickMeeting pokazuje, że jedna trzecia, przygotowując się do zdalnego spotkania, dba tylko o to, co widać w kamerze. Pozostali starają się zadbać o swój wygląd niezależnie od tego, czy na rozmowę o pracy idą do siedziby firmy, czy też jest to e-rekrutacja.
„Przeniesienie wielu procesów do świata online, w tym także rekrutacji sprawiło, że jako społeczeństwo zaczęliśmy się adaptować do takiej formuły spotkań. Co więcej, dla wielu z nas, okazują się one dużym udogodnieniem. Biorąc pod uwagę, że minęło zaledwie półtora roku od zdalnej rewolucji, dobrze sobie w tej kwestii radzimy”, mówi Martyna Grzegorczyk, Communications and Outreach Manager ClickMeeting.
Zalety rekrutacji online sprawią, że nawet, gdy wreszcie minie pandemia, zdalne rozmowy kwalifikacyjne pozostaną. Tak, jak w jakiejś części pozostanie już z nami praca zdalna.