Kurier przywozi uszkodzone lub nieświeże produkty spożywcze. Co możemy zrobić?

Codzienne Zakupy dołącz do dyskusji (20) 08.06.2019
Kurier przywozi uszkodzone lub nieświeże produkty spożywcze. Co możemy zrobić?

Udostępnij

Edyta Wara-Wąsowska

Zakupy spożywcze online bardzo powoli, ale jednak zyskują na popularności. To świetne rozwiązanie dla osób, które mieszkają w dużym mieście, a po powrocie z pracy nie mają siły na zrobienie niezbędnych zakupów. Niektórzy jednak mają pewne wątpliwości co do zamawiania produktów spożywczych przez Internet. Najczęściej chodzi o kwestię reklamacji. Czy np. jeśli dostawca przywiezie w części spleśniałe truskawki lub mąkę w uszkodzonym opakowaniu, to czy klient może coś z tym zrobić? Reklamacja produktów spożywczych zamówionych przez Internet wydaje się bowiem problematyczna. 

W niektórych przypadkach wystarczy skorzystanie z prawa do odstąpienia umowy

Zakupy spożywcze online wydają się być dla niektórych problematyczne – i to z kilku powodów. Najwięcej wątpliwości dotyczy jednak reklamacji i zwrotu towaru. Konsumenci narzekają, że najchętniej zwróciliby niektóre produkty. Powód? Na przykład byli przekonani, że dany towar ma inny skład niż myśleli itp. W niektórych przypadkach taki zwrot jest możliwy bez specjalnych, dodatkowych czynności. Wystarczy skorzystać z prawa do zwrotu towaru w ciągu 14 dni od jego zakupu w wyniku umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa/na odległość. Konsument nie musi wtedy nawet podawać przyczyny zwrotu.

Musi jednak pamiętać, że taki manewr na pewno nie uda się np. z owocami czy innymi produktami, które mogą szybko stracić na świeżości. To jedno z ograniczeń wynikających z pkt 4 art. 38 Ustawy o prawach konsumenta:

Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów:

4) w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia
To oznacza, że zwrócenie owoców czy nabiału będzie niemożliwe, natomiast np. puszki z kukurydzą, konserwy czy sosu chilli – jak najbardziej.

Reklamacja produktów spożywczych: Co w sytuacji, gdy kurier przywiezie uszkodzone produkty?

Co jednak w momencie, gdy kurier przywiezie uszkodzone produkty? Chociażby wspomniane wcześniej spleśniałe truskawki? Lub co zrobić, gdy opakowanie towaru będzie uszkodzone w takim stopniu, że nie będzie możliwe normalne korzystanie z samego produktu (np. mąka, kawa, cukier itd.)? Można uznać, że wtedy zamówienie nie zostało zrealizowane zgodnie z zawartą umową i tym samym – złożyć reklamację. W tym przypadku zazwyczaj chodzi o wymianę towaru na nowy. Naprawa – w przypadku produktów spożywczych – nie wchodzi bowiem zazwyczaj w grę. W momencie, gdy wymiana również nie jest możliwa (z racji nadmiernych kosztów), klient może zażądać obniżki ceny lub zwrotu pieniędzy. Warto jednak pamiętać, że dopiero wtedy, gdy pozostałe opcje, czyli wymiana lub naprawa nie są z jakiegoś powodu możliwe do zrealizowania.
Reklamacja produktów spożywczych powinna nastąpić w ciągu 3 dni od daty otwarcia (np. jogurtu, który okazał się nieświeży). W przypadku produktów zakupionych „luzem” – od daty dostarczenia (czyli: niezwłocznie od momentu stwierdzenia niezgodności towaru z umową).
Przed dokonaniem zakupów zawsze należy zapoznać się z regulaminem danego sklepu internetowego. Mogą w nim być zawarte wskazówki dotyczące postępowania w razie problematycznej sytuacji.