ecommerce Lokowanie produktu

Jest prawie 8 miliardów ludzi na świecie, naprawdę nie ma sensu ograniczać się do niecałych 40 milionów Polaków

Patryk Wieczyński
17.05.2022
Jest prawie 8 miliardów ludzi na świecie, naprawdę nie ma sensu ograniczać się do niecałych 40 milionów Polaków

Mając już pewne doświadczenie na rynku krajowym, wielu przedsiębiorców chciałoby zrobić krok dalej i zacząć oferować swoje produkty za granicą. Część z nich obawia się jednak wejścia na obce rynki. Warto się nad tym jednak poważnie zastanowić, bo może to być dobra opcja na zwiększenie obrotów, a co za tym idzie też i zysków. Zwłaszcza, że dzisiaj ecommerce daje duże możliwości, a szybka dostawa za granicę pozwoli uzyskać zadowolenie klientów.

Początki nigdy nie są łatwe. Wiedzą o tym wszyscy, którzy zakładali swoją własną firmę i rozpoczynali sprzedaż produktów na lokalnym czy krajowym rynku. Tak samo przejście na sprzedaż poza granicę Polski będzie wiązać się zawsze z pewnym stresem i trudnościami. Ale rynek europejski, a także światowy ma jedną ogromną zaletę. Cały ogrom klientów, do których można dotrzeć.

Do potencjalnego klienta poza Polską trzeba dotrzeć dwa razy. Najpierw przedstawić produkt, a potem mu go dostarczyć

Wejście w sprzedaż zagraniczną to dobry pomysł zwłaszcza dla tych, którzy oferują produkty wyjątkowe i indywidualne. Przykładem mogą być rękodzieła, gdzie rynek polski może nie oferować tylu klientów ilu potrzeba, by osiągać satysfakcjonujące zyski. Wtedy wyjście poza granicę kraju może być najlepszą opcją. Ale przy dzisiejszej technologii, korzystać z tego mogą też także ci, którzy sprzedawać chcą np. produkty ze swojej firmy, a które z zagranicą mogą konkurować na przykład ceną.

Taka sprzedaż niesie jednak ze sobą kilka obaw. Przede wszystkim o to, jak dotrzeć do takiego klienta. A należy to zrobić dwukrotnie. Najpierw by przedstawić mu swoją ofertę, a potem by dostarczyć mu produkt.

Pierwsza z tych opcji może zostać rozwiązana w dwojaki sposób. Z jednej strony, jeżeli chcemy, by widzieli nas klienci z Francji, Niemiec czy Włoch, to oczywiście najlepiej byłoby założyć stronę internetową, przetłumaczoną na ich język i promować się czy to na mediach społecznościowych, czy poprzez pocztę pantoflową. Ta metoda może być skuteczna zwłaszcza dla firm czy przedsiębiorców, którzy mają unikalne produkty, jak np. ręcznie malowane obrazy lub rzeźbione w drewnie figurki. Tutaj jest większa szansa, że np. nasz profil na Instagramie lub Facebooku zdobędzie wielu fanów, a co za tym idzie, będą oni chcieli w przyszłości zakupić wykonywane produkty.

Innym sposobem jest wejście na najpopularniejsze portale aukcyjne, jakie działają w danym kraju. Ten sposób jest korzystniejszy zwłaszcza dla osób, które sprzedają produkty, w przypadku których nabywcę mniej interesuje to, od kogo kupuje, a bardziej to, w jakiej cenie i czy jest to coś, czego akurat szukał.

W obu tych przypadkach istotne będzie, by umieć porozumieć się z klientem, gdy będzie on chciał na przykład dopytać nas o dany produkt lub ewentualnie w przyszłości zgłosić reklamację, lub zwrot. Warto władać więc językiem, który jest najpopularniejszy wśród mieszkańców kraju, w którym się ogłaszamy. Pewnym minimum jest, aby strona miała chociaż angielską wersję, jako że to jest język uznawany za najpopularniejszy.

Przy wysyłce produktów warto postawić na współpracę z profesjonalistami, by zdobyć zaufanie klientów

Druga sytuacja, w której będziemy musieli dotrzeć do osoby za granicą, to chwila, kiedy stanie się ona naszym faktycznym klientem i będziemy musieli dostarczyć jej zakupiony produkt. Dla kogoś, kto kupuje, jest to często bardzo istotny proces. Kupując coś on-line, wiele osób odczuwa pewien niepokój, ponieważ nie jest to transakcja twarzą w twarz ze sprzedawcą. Dodatkowo konsumenci zazwyczaj chcą, by produkt dotarł do nich jak najszybciej i w dogodnych dla nich godzinach. Jeżeli uda nam się to osiągnąć, to można liczyć na to, że taki kupujący jeszcze do nas wróci.

Chcąc mieć pewność, że klient będzie zadowolony z procesu dostarczania do niego zamówionego produktu, warto postawić na firmę, która się w tym specjalizuje. FedEx proponuje swoim klientom usługę FedEx International Connect Plus, która sprawia, że przesyłka wysłana z Polski dotrze do klienta:

  • z Europy: w ciągu 1-3 dni,
  • w Ameryce Północnej: do 4 dni,
  • w region Azji i Pacyfiku: w ciągu 3 do 5 dni.

Oznacza to, że przesyłka z Torunia do Madrytu kurierem FedEx może być dostarczona szybciej niż niejedna paczka wysłana do klienta krajowego zwykłą pocztą.

Korzystanie z FedEx International Connect Plus jest też o tyle wygodne, że obsługiwanych jest blisko 50 kluczowych rynków międzynarodowych. Nie ma więc obawy, że w ofercie klient otrzyma informację, że paczka może dotrzeć do niego do Oslo w ciągu maksymalnie czterech dni, a potem okaże się, że to niemożliwe.

W zależności od firmy, FedEx oferuje też spersonalizowane stawki, co pozwala jasno przedstawić konsumentowi, ile będzie kosztował transport zakupionego produktu. Dodatkowo ta firma pomaga też na przykład przy obsłudze zwrotów od klientów, co jest bardzo istotne przy sprzedaży poza granicami kraju. Zawsze bowiem może się zdarzyć, że jakiś produkt będzie wadliwy. Jednak jeżeli jesteśmy w stanie szybko zareagować i odebrać taki towar od klienta, a także dostarczyć nowy, to często nadal będzie on nas polecał dalej, wiedząc, że może mieć do nas zaufanie.

Szybka dostawa za granicę, połączona z dobrą stroną internetową, może pomóc nam osiągnąć sukces, który pozwoli rozwinąć firmę

Otwarcie się na nowe rynki sprzedaży nie jest procesem prostym. Ale w dzisiejszym świecie, gdzie z jednej strony mamy internet, z którego korzysta do przeprowadzania zakupów ogromna liczba klientów, a z drugiej dobre rozwiązania logistyczne, pozwalające dotrzeć z fizycznym produktem do konsumenta, warto przemyśleć czy nie zdecydować się na taki ruch.

Zwłaszcza że otwarcie się na rynki np. Europy Zachodniej może pomóc nam w uprzedzeniu konkurencji i złapaniu nad nią przewagi, często niezbędnej przy wielu zawirowaniach, jakie mogą nas czekać w przyszłości.

Artykuł powstał we współpracy z FedEx