- Home -
- ecommerce -
- UOKiK stawia zarzuty Amazonowi. Klienci mogli być masowo wprowadzani w błąd
Gigant świata ecommerce ma problem. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, stawia zarzuty Amazonowi. Dotyczą one wprowadzania w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów. Lista zarzutów jest zatem długa, a firmie grozi spora kara.

UOKiK stawia zarzuty Amazonowi
Amazon nie jest w Polsce tak popularny jak choćby Allegro, ale z pewnością nie może też narzekać na brak klientów. Teraz jednak firma ma problem, bo okazuje się, że do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od jakiegoś czasu napływały sygnały o nieprawidłowościach w świadczeniu usług przez polską wersję platformy. Postępowanie wyjaśniające zostało rozpoczęte już we wrześniu 2021 r.; teraz prezes UOKiK stawia zarzuty Amazonowi.
Co konkretnie zarzucane jest gigantowi ecommerce? Po pierwsze - chodzi o umowę sprzedaży. UOKiK ustalił, że jeśli klient złoży zamówienie i uzyska jego potwierdzenie w serwisie Amazon.pl, to nie oznacza to wcale jeszcze zawarcia umowy sprzedaży - a jedynie ofertę nabycia produktu ze strony konsumenta. To z kolei wpływa na fakt, że zdaniem spółki wcale nie jest ona zobowiązana do realizacji transakcji, którą może po prostu - bez większych tłumaczeń - anulować. Zdaniem Amazona właściwy moment zakupu towaru stanowi dopiero... informacja o faktycznej wysyłce (mimo, że przecież klient zapłacił za zamówiony towar). Jakby tego było mało, informacja o takiej interpretacji sprzedaży ze strony Amazona jest zamieszczona na białym tle, z użyciem szarej czcionki (co utrudnia odczytanie), w dodatku - jest umieszczona na dole strony, w dodatku na ostatnim etapie procesu zakupowego na platformie. Tymczasem przyciski "Kup teraz" czy "Przejdź do finalizacji zakupu", mogą sugerować klientowi, że do transakcji dochodzi z chwilą uiszczenia zapłaty za produkt.
Klienci mogli być też wprowadzani w błąd co do dostępności towaru i daty dostawy
Lista zarzutów jest jednak dłuższa. UOKiK ustalił, że informacje o dostępności produktów i dacie dostawy umieszczone na platformie mogą nie być prawdziwe. Terminy dostaw są bowiem w rzeczywistości orientacyjne, a wybranych produktów - mimo że oznaczonych jako dostępnych - może w rzeczywistości nie być w magazynach. Jak twierdzi prezes UOKiK,
Konsumenci podejmują decyzje zakupowe pod wpływem różnych czynników. Oprócz ceny, istotne jest, żeby produkt dotarł w oczekiwanym terminie, a sugerując się ofertą Amazona mogą być przekonani, że sklep im to zapewni. Mają prawo polegać na deklaracjach udzielanych im w serwisie i zakładać, że dostępne funkcje nie wprowadzają w błąd. Gdyby konsumenci wiedzieli, że złożenie zamówienia nie jest jeszcze zakupem, a dostępność produktów i podany czas dostaw są tylko szacunkowe, mogliby nie skorzystać z usług tego przedsiębiorcy.
Oprócz tego dodatkowy zarzut dotyczy uprawnień przysługujących konsumentom w ramach oferty "Gwarancja Dostawy" (w przypadku opóźnienia dostawy klient może ubiegać się o zwrot jej kosztów). Gwarancja jest stosowana tylko do wybranych produktów, a informacja znajduje się tylko na etapie podsumowania w kasie - i to w dodatku w odnośnikach określających szczegóły dostawy (do których klienci często nie zaglądają). Dodatkowo w potwierdzeniu zamówienia, które otrzymują klienci, również nie ma takiej informacji. Tymczasem wiadomość o ofercie powinna być przekazywana w sposób jasny i jednoznaczny, w określonym czasie (tutaj: w szczegółach produktu), co umożliwia konsumentowi porównanie oferty z innymi opcjami zakupu.
Spółce grozi teraz do 10 proc. obrotu.
05.07.2025 8:21, Aleksandra Smusz
05.07.2025 7:35, Igor Czabaj
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz