- Home -
- Technologie -
- Ministerstwo Cyfryzacji: urzędy będą przypominać obywatelom o terminach spraw. Rusza specjalna baza danych osobowych obywateli
Na podstawie zmian, które niedawno uchwalono, urzędy będą przypominać obywatelom m.in. o terminach ich spraw. Ustawa ma na celu poprawę jakości danych zgromadzonych w rejestrach państwowych i jest to niewątpliwie kolejny krok w stronę cyfryzacji.

Urzędy będą przypominać obywatelom m.in. o terminach
Jak wskazuje w rządowym serwisie internetowym Ministerstwo Cyfryzacji, uchwalone rozwiązania nie tylko przyspieszą i ułatwią załatwianie spraw, ale także mogą zniwelować ewentualne konsekwencje z tytułu nieterminowego załatwienia jakiejś sprawy.
Jak tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski, sens uchwalenia nowych przepisów widać m.in.
Poprzez umożliwienie bezpośredniego kontaktu administracji z obywatelem, który zostanie powiadomiony telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej o stanie prowadzonej sprawy, w tym na przykład o niedotrzymaniu terminów czy też o upływie ważności dokumentów. [...] W niektórych przypadkach dla obu stron wyeliminowane zostaną koszty związane z prowadzeniem tradycyjnej korespondencji
Kontakt z obywatelem będzie możliwy poprzez Rejestr Danych Kontaktowych (RKD), w ramach którego gromadzone będą dane kontaktowe obywateli. Chodzi o imię, nazwisko, PESEL, adres e-mail, czy numer telefonu.
Co na to RODO?
Co trzeba podkreślić, dostęp do danych będą miały wskazane enumeratywnie w ustawie instytucje i organy. Wśród nich wskazuje się m.in. organy gmin, NFZ, organy wyborcze, czy urzędy skarbowe, ale także Polski Czerwony Krzyż. Rejestr będzie wchodził w skład Systemu Rejestrów Państwowych.
Dane nie będą pojawiały się jednak znikąd. Każdy obywatel, który będzie chciał, aby jego dane znalazły się w bazie, będzie musiał sam wpisać je do rejestru. Również wykorzystywanie rejestru do kontaktu z obywatelem będzie wymagało jego zgody. Nie wskazuje się, żeby wykorzystywanie takiego systemu było niezgodne z obowiązującym prawem.
Uchwalone przepisy wprowadzają dodatkowe ułatwienia, na przykład w odniesieniu do wnioskowania o odpis aktu stanu cywilnego. Jak dodaje minister:
Kolejną korzyścią, jaką wprowadza przyjęty dziś projekt, jest możliwość uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego dzięki odpowiedniej e-usłudze. Już dziś możemy wnioskować online o odpis aktu stanu cywilnego. Jednak w wielu przypadkach na otrzymanie dokumentów musimy poczekać. Po wejściu w życie przygotowanych przez nas zmian dokumenty dostaniemy „od ręki”
Odpis będzie można bezpośrednio pobrać z Rejestru Stanu Cywilnego. Do uwierzytelnienia wystarczy Profil Zaufany lub profil osobisty w usłudze e-dowód.
Abstrahując od zawiłości i kontrowersji natury politycznej, każdy krok w stronę cyfryzacji jest działaniem dobrym i potrzebnym.
zobacz więcej:
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński
01.07.2025 7:52, Aleksandra Smusz
01.07.2025 6:56, Rafał Chabasiński
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński
30.06.2025 15:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski
30.06.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 10:57, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 10:51, Rafał Chabasiński
30.06.2025 10:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 9:17, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 8:30, Rafał Chabasiński
30.06.2025 8:07, Edyta Wara-Wąsowska