Wniosek o zasiłek opiekuńczy (a właściwie; specjalne oświadczenie) można złożyć przez internet – powinny o tym pamiętać osoby, które prowadzą działalność gospodarczą. Reszta osób chcących otrzymać dodatkowy zasiłek powinna poinformować o tym swoich pracodawców czy zleceniodawców. Jeśli z kolei ktoś potrzebuje złożyć jakiś wniosek lub dokument w siedzibie ZUS, to może go po prostu wrzucić do specjalnej skrzynki – bez konieczności stania w kolejce i narażania się na bezpośredni kontakt.
Wniosek o zasiłek opiekuńczy przez PUE ZUS: gdzie można złożyć oświadczenie?
Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą oraz osoby współpracujące z takimi osobami, które chcą otrzymać dodatkowy zasiłek opiekuńczy, są zobowiązane do złożenia oświadczenia bezpośrednio do ZUS. Nie muszą jednak w tym celu pojawiać się w siedzibie Zakładu – mogą złożyć oświadczenie przez internet, a konkretniej za pośrednictwem platformy PUE ZUS.
Z kolei pozostałe osoby, które są uprawnione do otrzymania zasiłku, zgłaszają chęć otrzymania takiego świadczenia do swojego pracodawcy lub zleceniodawcy. O tym, jakie są kryteria przyznania zasiłku pisałam w artykule o tym, w jaki sposób uzyskać dodatkowy zasiłek opiekuńczy. W tym samym tekście znajduje się również wzór oświadczenia, które należy złożyć.
Jak informuje ZUS, do tej pory złożono już ponad 2 tys. wniosków. Można się jednak spodziewać, że w kolejnych dniach ta liczba ulegnie wyraźnemu zwiększeniu.
Specjalne skrzynki na wnioski w ZUS i infolinia
Zakład Ubezpieczeń Społecznych nadal apeluje, by ograniczyć wizyty w ZUS ze względów bezpieczeństwa. Jeśli ktoś jednak musi pojawić się w siedzibie Zakładu, to aby złożyć potrzebny dokument czy wniosek w jakiejś sprawie, nie musi czekać w kolejce i narażać się na dłuższy bezpośredni kontakt z innymi klientami Zakładu. W placówkach na klientów czekają specjalne skrzynki, w których można umieścić dokumenty.
W przypadku sal obsługi klientów wprowadzono też pewne ograniczenia – w jednej sali nie może przebywać zbyt wiele osób naraz. Dzięki temu możliwe jest zachowanie bezpiecznej odległości między osobami. ZUS przypomina również, że we wszystkich placówkach w dniach 16 i 23 marca obsługa klientów będzie skrócona do godziny 15.
Dla osób, które mają jakieś wątpliwości i chcą je rozwiać bez wychodzenia z domu, czynna jest też infolinia ZUS. Doradcy odpowiedzą także na pytania związane ze świadczeniami wypłacanymi w związku z koronawirusem. Zapytania ogólne można wysyłać na specjalny e-mail, pozostaje też platforma PUE ZUS.