Za wykonaną pracę należy się wynagrodzenie. Zazwyczaj jest ono wypłacane w formie gotówki czy przelewu na konto bankowe. Co jednak, gdy przedsiębiorca ma problemy i np. chciałby, by wypłata wynagrodzenia miała miejsce w towarze. Czy można to zrobić oraz, czy pracownik może się na to zgodzić?
Zazwyczaj po przepracowaniu miesiąca, pracownicy oczekują, że otrzymają stosowne wynagrodzenie, które wynika z ich umowy o pracę. Pracodawca, który ma na przykład problemy finansowe, mógłby zastanawiać się, czy można wypłacić pracownikom wynagrodzenie w innej postaci niż ta pieniężna.
Okazuje się, że nie i reguluje to jasno Kodeks Pracy. Art. 86 punkt 2 mówi, że:
„wypłaty wynagrodzenia dokonuje się w formie pieniężnej. Częściowe spełnienie wynagrodzenia w innej formie niż pieniężna jest dopuszczalne tylko wówczas, gdy przewidują to ustawowe przepisy prawa pracy lub układ zbiorowy pracy.”.
Oznacza to, że co do zasady, nie można wypłacić wynagrodzenia inaczej, niż w postaci gotówki lub przelewu. Przy czym trzeba pamiętać, że od kilku lat podstawową formą wypłaty jest właśnie przelew. Jeżeli jakiś pracownik chciałby otrzymywać gotówkę do ręki, to musi wypełnić specjalny wniosek i złożyć go do pracodawcy.
Wypłata wynagrodzenia w towarze tylko, gdy było to wcześniej ustalone
Druga część wspomnianego powyżej przepisu mówi, że część wynagrodzenia może być w innej formie, o ile jest to zawarte w prawie pracy lub układzie zbiorowym. Oznacza to, że najpierw przedsiębiorca musi zadbać by w regulaminie wynagradzania czy innym układzie zbiorowym był zapis np. o tym, że część wynagrodzenia jest w formie bonów (jak popularne karty Sodexo, lub karty podarunkowe do Lidla lub Biedronki), a dopiero potem w takiej formie wypłacać wynagrodzenie.
Jeżeli ktoś nie musi stosować regulaminu pracy, to informacje o miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia i tak musi przekazać każdemu zatrudnionemu, w czasie siedmiu dni od podpisania umowy, więc wydaje się, że to jest dobre miejsce do poinformowania też o ewentualnych innych, dodatkowych formach wypłaty należności.
Warto też pamiętać, że tylko część wynagrodzenia może być uregulowana w taki bezpieniężny sposób. Nie ma w tej kwestii jasno określonych przepisów, ale wydaje się, że minimum wynagrodzenie minimalne powinno być wypłacane w formie gotówki lub przelewu, w zależności od wyboru pracownika.
We wspomnianym wcześniej przepisie była też mowa o ustawowych przepisach pracy, które mogłyby uprawniać do tego, by miała miejsce wypłata wynagrodzenia w naturze. Jednak dotyczy to głównie specyficznych branż przemysłowych, gdzie mają miejsce np. deputaty.
Niezależnie od sytuacji, pracodawca ma obowiązek wypłaty wynagrodzenia
Tutaj też warto przypomnieć, że niezależnie od swoich problemów finansowych, pracodawca ma obowiązek wypłaty wynagrodzeń, w określonym przez siebie i z góry ustalonym, stałym terminie. Oznacza to, że co do zasady nie powinno być tak, że raz wypłata wypłacana jest 28 dnia miesiąca, a raz pojawia się u pracowników dopiero 3-dnia kolejnego miesiąca. Przy czym wypłaty muszą mieć miejsce co najmniej raz w miesiącu i najpóźniej do 10-tego dnia następnego miesiąca. Jeżeli taki dzień wypłaty wypada w święto lub inny dzień wolny, to wynagrodzenia powinny pojawić się na kontach lub być do dyspozycji pracowników, dzień wcześniej.