Byłem ostatnio w Biedronce i poczułem, że muszę się spytać kogoś o ogórki kiszone. Pojawił się kłopot - w sklepie nikt właściwie nie pracował. To staje się standardem. I jest to przerażające.

Jeszcze ze dwa-trzy lata temu zakupy były czymś w rodzaju aktywności społecznej. Można było spotkać znajomych, porozmawiać w kolejce, zapytać się pracowników o najnowsze promocje... W każdym razie - wokół nas byli ludzie.
Ostatnio jak idę na zakupy, nie ma w około żadnych pracowników sklepu. Nie można spytać nikogo gdzie są ogórki, nie można dowiedzieć się, czy jakiś towar będzie w promocji (więc warto się teraz wstrzymać z zakupem). Nie dowiemy się też, czy produkt, którego nie znaleźliśmy, może być na przykład w kolejnej Biedronce, która mieści się kilkaset metrów/kilka kilometrów dalej.
Zakupy stały się - z braku lepszego słowa - po prostu "odczłowieczone".
Zakupy bez ludzi stały się rzeczywistością
Coraz mniej jest na pewno kasjerów i kasjerek. To oczywiście efekt coraz większej popularności kas bezobsługowych. Ludzi przy kasach jest więc coraz mniej. Jeszcze niedawno mieliśmy przynajmniej kogoś, kto kontrolował ruch przy kasach automatycznych, teraz i tutaj człowieka widać coraz rzadziej.
Osoby w sklepie, które pomagają klientom? Jeszcze niedawno zawsze było można ich zobaczyć całkiem często. Teraz jakby zniknęli. Może to efekt oszczędności, może po prostu sieci nie mają już kandydatów do pracy. W każdym razie, klient jest zdany sam na siebie. Jak nie może znaleźć ogórków kiszonych, to jego problem.
Ani się obejrzeliśmy, a ze sklepów zniknęli ludzie z krwi i kości. Można jeszcze spotkać pracowników, którzy układają towary na półkach. Ale i ich jest coraz mniej, pewnie zostają przenoszeni na godziny, w których ludzie zakupów nie robią. Tak jest sprawniej i efektywniej.
Dzisiaj więc wchodzimy do sklepu, robimy zakupy i kasujemy je w punkcie automatycznym. Pilnuje nas czasem ochroniarz z krwi i kości, ale pewnie i go zastąpią niebawem roboty. Na pogawędki przy kasach zresztą też jakoś od czasów pandemii mało kto ma ochotę. Trochę to wszystko odhumanizowane i niekomfortowe. Myśleliśmy, że ecommerce zastąpi nam zakupy. Ale jakoś nadal chodzimy do dyskontów i pakujemy towary do wózków. Tyle że poziom interakcji społecznych jest właściwie taki sam, jak podczas klikania na Allegro.
05.07.2025 12:35, Mariusz Lewandowski
05.07.2025 12:21, Mariusz Lewandowski
05.07.2025 8:21, Aleksandra Smusz
05.07.2025 7:35, Igor Czabaj
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski