Ułatwienie dla przedsiębiorców starających się o kredyt. Ważne zaświadczenie można uzyskać w 24 godziny

Firma Państwo Technologie Dołącz do dyskusji
Ułatwienie dla przedsiębiorców starających się o kredyt. Ważne zaświadczenie można uzyskać w 24 godziny

Nie raz przedsiębiorcy narzekają na opieszałość urzędów i na fakt, że trudno załatwić wiele spraw. W niektórych aspektach widać jednak poprawę. Wprowadzenie e-Urzędu Skarbowego sprawiło, że zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach można uzyskać elektronicznie już w 24 godziny.

Starając się o kredyt bankowy, przedsiębiorca musi przedłożyć wiele dokumentów. Do niektórych ma dostęp samemu, ale niektóre musi uzyskać z urzędu skarbowego lub innej instytucji. Jednym z takich dokumentów jest zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach.

Jeszcze niedawno uzyskanie takiej informacji z Urzędu Skarbowego wiązało się z kilku- lub nawet kilkunastodniowym oczekiwaniem na wydanie takiego zaświadczenia. Generowało to wiele nerwowych sytuacji, zwłaszcza gdy przedsiębiorca złożył wniosek późno, licząc, że szybko uzyska taką informację.

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach można teraz otrzymać dużo szybciej

Na szczęście obecnie można już otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach szybko i sprawnie, poprzez e-Urząd Skarbowy. Do wszystkiego wystarczy jedynie profil zaufany. Oczywiście nadal można zrobić to tradycyjnie, papierowo, ale decydując się na elektroniczną metodę, poprzez portal biznes.gov.pl wszystko można zrobić w kilkanaście minut i uzyskać zaświadczenie już w ciągu jednego dnia.

Jedyne co trzeba zrobić, to przejść przez krótki formularz, który krok po kroku poprowadzi nas przez niezbędne kwestie, od wyboru typu zaświadczenia, poprzez znalezienie odpowiedniego Urzędu Skarbowego, aż po danie możliwości opłacenia wniosku szybką płatnością. Nie trzeba już robić osobno opłaty skarbowej i załączać potwierdzenia przelewu (chociaż nadal jest też i taka możliwość).

Taka forma, gdzie strona internetowa prowadzi nas krok po kroku, sprawia, że dużo rzadziej dochodzi do sytuacji, że na wniosku brakuje ważnych informacji i skutkuje to np. odmową wydania zaświadczenia.

zaświadczenie o niezaleganiu
Jeden z kroków jaki czeka przedsiębiorcę składającego wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach

Jeżeli komuś zależy na czasie to najlepiej zaznaczyć opcję, by zaświadczenie zostało przesłane w formie elektronicznej na Portal Przedsiębiorcy. Wtedy zazwyczaj już następnego dnia, logując się na ten serwis profilem zaufanym, powinniśmy otrzymać wystawione zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach, podpisane elektronicznie przez odpowiedniego urzędnika. Takie zaświadczenie jest jak najbardziej honorowane przez banki. Oczywiście nadal można też wybrać opcje bardziej tradycyjne, także takie, by urząd wysłał zaświadczenie pocztą. Można też ustanowić pełnomocnika, który odbierze za nas taki dokument w urzędzie osobiście.

Urzędy Skarbowe wydać mogą zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub też stwierdzające zaległość podatkową w:

  • podatkach dochodowych: PIT lub CIT,
  • podatku od towarów i usług: VAT
  • akcyzie.

Zazwyczaj takiego zaświadczenia przedsiębiorcy potrzebują do przedłożenia w banku, aczkolwiek nic nie stoi na przeszkodzie, by ktoś poprosił o takie wyłączenie po to, by ustalić, czy wszystkie jego wpłaty zostały poprawnie zaksięgowane. Jedynym minusem jest fakt, że każdorazowo kosztuje to 21 złotych.

Szybko uzyskać można też zaświadczenie z ZUS. Tutaj też wystarczy komputer i profil zaufany

Podobnie szybko, a często jeszcze szybciej, uzyskać można zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS. Aby je otrzymać, wystarczy zalogować się, wykorzystując np. profil zaufany, na Portal Usług Elektronicznych ZUS i wybrać wniosek RWN.

Złożenie takiego wniosku jest darmowe, nie wymaga też żadnych dodatkowych informacji. Zaświadczenie takie jest do odebrania na portalu PUE zazwyczaj już po kilku godzinach.