Co roku tłusty czwartek kojarzy się ze słodkim obżarstwem i liczeniem kalorii. Jednak dla Fundacji POCIECHA to także okazja, by przypomnieć o tych, którym brakuje podstawowego posiłku. Już po raz piąty rusza kampania „Zamień pączka na ciepły posiłek dla Dziecka”, której celem jest dożywianie dzieci uczęszczających do świetlic środowiskowych. Idea jest prosta: zamiast wydawać pieniądze na kolejne ciastko, można przekazać datek na ciepły, wartościowy obiad dla dziecka w potrzebie.
Głód, którego nie widać
Niedożywienie dzieci w Polsce to problem, który często ginie w cieniu bardziej medialnych tematów. Tymczasem, jak podaje raport „Poverty Watch 2024”, aż 522 tysiące dzieci w kraju żyje w skrajnym ubóstwie – to aż o 125 tysięcy więcej niż rok wcześniej. Dla tych dzieci obiad w świetlicy to nie dodatek, ale czasem jedyny ciepły posiłek w ciągu dnia. Fundacja POCIECHA podkreśla, że potrzeby rosną – w tym roku placówki zgłosiły zapotrzebowanie na środki przekraczające milion złotych.
Wirtualny pączek, realna pomoc
W ramach kampanii każdy może kupić „wirtualnego pączka” – symboliczny datek, który Fundacja zamienia na rzeczywiste, pełnowartościowe obiady dla dzieci. Inicjatywa szczególnie kierowana jest do firm, które często przeznaczają budżety na tłustoczwartkowe poczęstunki dla pracowników. Zachęca się je do przekazania części tych środków na rzecz dzieci w trudnej sytuacji życiowej.
Efekty akcji z poprzednich lat mówią same za siebie. W 2024 roku dzięki darczyńcom Fundacja zapewniła finansowanie dla 9 świetlic środowiskowych, co pozwoliło na wydanie niemal 8000 posiłków dla 321 dzieci. Świetlice same decydują, jak wykorzystać fundusze – mogą kupować gotowe obiady w barach mlecznych lub organizować wspólne gotowanie z podopiecznymi.
AI w służbie szczytnym celom
W tym roku kampania zyskała innowacyjny element – spot promocyjny wykorzystujący sztuczną inteligencję. Twórcy zamiast zdjęć prawdziwych dzieci, które mogłyby zostać narażone na stygmatyzację, posłużyli się wygenerowanymi przez AI wizerunkami inspirowanymi rzeczywistymi podopiecznymi świetlic. Za strategię, kreację i realizację kampanii odpowiadają agencje Advalue, Socialtime oraz Timecode Film Production, które wsparły projekt pro bono. Jak podkreśla Filip Tomann z Timecode Film Production, technologia powinna służyć nie tylko reklamie, ale też celom społecznym – a ta kampania to dowód na to, że można połączyć innowację z realnym wsparciem potrzebujących.
Jak dołączyć do akcji?
To prostsze niż pójście do cukierni. Wystarczy wejść na stronę Fundacji POCIECHA i kupić „wirtualnego pączka”. Tłusty czwartek to moment, kiedy większość z nas pozwala sobie na małe przyjemności – ale czy jedna z nich nie mogłaby polegać na realnej pomocy dzieciom, które jej najbardziej potrzebują?