Promocja Acera – jeśli sprzęt się popsuje, naprawią go. Po czym… zwrócą pieniądze

Gorące tematy Lokowanie produktu Zakupy Dołącz do dyskusji (109)
Promocja Acera – jeśli sprzęt się popsuje, naprawią go. Po czym… zwrócą pieniądze

Koledzy ze Spider’s Web na pewno wyjaśnią Wam, który laptop jest szybszy, lepszy i ładniejszy. Ale jest jedna rzecz, w której specjalizuje się nasz serwis. To prawne aspekty związane z funkcjonowaniem tych urządzeń. Dziś o promocji Acer Reliability Promise, która pod wieloma względami przebija nawet klasyczne uprawnienia wynikające z rękojmi. 

Czym się różni rękojmia od gwarancji tłumaczyliśmy już kilkukrotnie. Obie konstrukcje definiuje kodeks cywilny. O ile jednak rękojmia jest obowiązkowa dla sprzedawcy i wynika z przepisów prawa, tak gwarancja to świadczenie dobrowolne. Jeśli sprzedawca coś obieca, to jest tym związany, ale obiecywać nie musi – jeśli powie, że na konsolę do gier daje 1 tydzień gwarancji, to tyle daje i niczego z tym nie zrobimy. Dlatego niemal zawsze zalecamy klientom naszego działu prawnego realizowanie uprawnień w ramach rękojmi, bezpośrednio ze sprzedawcami.

Popularny producent elektroniki, firma Acer postanowił jednak przebić te świadczenia.  Jest tak dumny ze swojej oferty promocyjnej, że namówił nas do bliższego przyjrzenia się jej postanowieniom, a jeśli nam się spodoba – zarekomendowania jej na łamach Bezprawnika. Z tego też powodu w najbliższych tygodniach wnikliwie zbadany jak działa na przykład serwis gwarancyjny Acera, zobaczymy jak naprawiane są produkty tej firmy, no i sprawdzimy jak to ze statystkami serwisowymi bywa – czy serwis współpracujący z producentem to porządna firma, czy jak pewna warszawska konkurencja z automatu wrzuca wszystko do katalogu „wina użytkownika”.

Nim jednak wyruszymy do Wrocławia, kilka słów o Acer Reliability Promise – nowej ofercie Acera, która pod pewnymi względami wydaje się lepsza niż gwarancja i rękojmia razem wzięte. Sprawdźmy zatem czy to nie są tylko czcze przechwałki.

Acer Reliability Promise – zwrot 100% ceny, jeśli urządzenie popsuje się w ciągu roku od zakupu

Oferta reklamowana pod nazwą „Acer Reliability Promise” wystartowała półtora roku temu i potrwa do końca 2016 roku. Każda osoba, która w tym okresie kupi laptopa firmy Acer i zarejestruje go pod tym adresem staje się uprawnioną do skorzystania ze specjalnych warunków gwarancji:

Możesz z zastrzeżeniem pewnych warunków, ubiegać się o zwrot 100% ceny zakupu, jeśli urządzenie ulegnie awarii w pierwszym roku użytkowania i zostanie naprawione w ramach gwarancji.

Wygląda więc na to, że jeżeli kupione przez nas urządzenie Acera (np. laptop) zepsuje się w ciągu pierwszego roku od dnia zakupu, producent nie tylko nam je naprawi, ale też… odda pieniądze. Na przykład na drugi komputer, żeby kolega mógł z nami grać w Counter-Strike’a po godzinach pracy. Albo na wczasy, żebyśmy mogli zregenerować skołatane nerwy. Tak, tak – Acer mówi wprost – oddajemy równowartość ceny zakupu, żadnych dodatkowych warunków, nie musimy na przykład wydać ich w firmowym sklepie z pamiątkami.

Robi to, jak zostało zaznaczone, z zastrzeżeniem pewnych warunków. Wczytujemy się w regulamin promocji i sprawdzamy zatem co to za warunki:

  • spoczywa na nas obowiązek dokonania wskazanej wcześniej rejestracji w ciągu 30 dni od momentu zakupu (aha – i dzień zakupu to dzień 1);
  • urządzenie musimy nabyć od certyfikowanego sprzedawcy, a promocja dotyczy tylko pierwszego nabywcy (bez rynku wtórnego);
  • jeśli produkt uszkodzi się w transporcie do nas lub należy do jakiejś wadliwej serii z powszechnie znaną grupą usterek – należy wówczas zareklamować go sprzedawcy, który dokona wymiany na sprawny produkt, który potem już normalnie możemy zarejestrować;
  • usterka nie może powstać w wyniku działania czynników zewnętrznych (innymi słowy, w Acerze raczej zorientują się jeśli zdzielimy komputer młotkiem);
  • nie możemy próbować naprawić komputera samemu albo oddawać go nieautoryzowanemu przez Acer serwisowi;
  • nie zapłacą nam, jeśli kupione urządzenie przyjedzie do nas już zepsute lub popsuje się w ciągu pierwszych 31 dni od zakupu (tzw. dead on arrival, czyli „pacjent zmarł w drodze do szpitala”)
  • jeden nabywca może zarejestrować w ten sposób maksymalnie 50 urządzeń (to chyba wystarczy, nie?), każde z nich tylko jeden raz

Precyzyjne warunki uczestnictwa otwiera lista produktów objętych promocją, a są to: laptopy serii TravelMate, Aspire S7 z systemem Windows PRO, Aspire R7, komputery serii Veriton, monitory serii B6, projektory serii P5&P7 oraz 2-in-1 Aspire Switch. W razie wątpliwości odnośnie obowiązywania promocji w odniesieniu do upatrzonego sprzętu, możemy posłużyć się wyszukiwarką.

Prawie tylko dla przedsiębiorców

Generalnie najbardziej surowym postanowieniem regulaminu jest założenie, iż promocja nie jest adresowana do konsumentów. Acer myśli więc tutaj przede wszystkim o przedsiębiorcach, działających jako osoby prawne lub fizyczne:

Promocja jest dostępna tylko dla użytkowników końcowych, które są osobami prawnymi lub dla osób fizycznych, które wykorzystują produkty w działalności handlowej, gospodarczej lub zawodowej (nie konsumentów).

Jest wielką szkodą, że w tej promocji pomijani są zwykli konsumenci. Natomiast jestem w stanie zrozumieć, że dla przedsiębiorców taka gwarancja zwrotu gotówki to fantastyczna oferta. Jakby na potwierdzenie tych słów, zaledwie kilka godzin temu zajmowałam się sprawą klienta, któremu serwis usilnie od kilku awarii naprawia laptopa konkurencyjnej firmy, choć on sam chce i w zasadzie może już odstąpić od umowy zgodnie z treścią przepisów o rękojmi (a usterka jest dość istotna).

W międzyczasie, na czas serwisowania kupił już nowy sprzęt – gdyż, jak wielu przedsiębiorców, inaczej nie był w stanie wykonywać swojej pracy. Serwis natomiast idzie w zaparte i przynajmniej do czasu rozwiązania sporu przez sąd, ma dwa laptopy, za oba zapłacił. Acer nie tylko naprawi nam pierwszego, ale i dorzuci kieszonkowe na kolejny.

Technicznie rzecz ujmując regulaminowe wyłączenie nie ogranicza się tylko do przedsiębiorców, w gronie osób prawnych możemy wszak umieścić rozmaite fundacje, stowarzyszenia, uczelnie, instytuty, kościoły a nawet partie polityczne. Wprawdzie wiemy, że paru polityków różnych opcji czyta Bezprawnika (szczególnie mocno lubią sytuacje, gdy krytykujemy propozycje ustawowe ich największych przeciwników), ale mimo wszystko wydaje nam się, że katalog przedsiębiorców jest w tym gronie potencjalnych zainteresowanych najszerszy.

Oferta nie jest ograniczona terytorialnie tylko do Polski, umożliwia zarejestrowanie urządzeń kupionych także za granicą, na przykład w Niemczech, Francji, krajach kontynentalnej Skandynawii czy nawet Republice Południowej Afryki. Trzeba mieć na uwadze, że katalog wskazany w regulaminie jest zamknięty, a niewyliczone w tym gronie Stany Zjednoczone czy Wielka Brytania nie kwalifikują się. Niezbędnym warunkiem uczestnictwa jest posiadanie dowodu zakupu w postaci faktury lub paragonu. Natomiast należy zwrócić uwagę, że pojawia się obowiązek dokonania zakupu u certyfikowanego sprzedawcy. Kto jest certyfikowanym sprzedawcą Acer? Zapytaliśmy u źródła, nie ma konkretnej listy, są za to konieczne do spełnienia kryteria:

zarejestrowani w Polsce sprzedawcy, kupujący towar w polskiej dystrybucji

Jak odzyskać swoje pieniądze od Acera?

Jeżeli spełniliśmy wszystkie niezbędne warunki Acer Reliability Promise, dokonaliśmy rejestracji pod wskazanym adresem, a także nie zaistniała żadna z przesłanek negatywnych, o których wspominałam wcześniej, to po oddaniu sprzętu do naprawy i zgłoszeniu usterki w Acer Helpdesk powinniśmy poczekać na zwrot sprawnego urządzenia, a następnie zgłosić roszczenie za pośrednictwem strony internetowej. Nadto producent oczekuje przesłania skanu opisu naprawy dostarczonego przez Autoryzowany Punk Naprawy Acer, w którym wyraźnie i szczegółowo został opisany charakter usterki technicznej.

Następnie producent dokona weryfikacji roszczenia i w terminie 30 dni od momentu jego zatwierdzenia przeleje nam pieniądze na wskazane konto. Kwota przelewu będzie dotyczyła ceny samego urządzenia pomniejszonej o VAT w przypadku płatników VAT, więc jeśli decydowaliśmy się na akcesoria lub oprogramowanie – zwrot za te dodatki oczywiście nam nie przysługuje.

Jak w przypadku w zasadzie każdej promocji, tak i tutaj lista wymogów niezbędnych do spełnienia jest dość długa. Producent na uczciwych zasadach precyzuje też na co nie możemy sobie pozwolić. Z jednej strony na pewno bardzo smuci fakt, że oferta adresowana jest tylko do przedsiębiorców, z drugiej – najpierw naprawią nam komputer, a potem jeszcze za to zapłacą. A przecież promocja Acer Reliability Promise nie wyłącza tradycyjnych uprawnień wynikających z rękojmi i gwarancji.

Wpis ma charakter komercyjny, powstał we współpracy z firmą Acer