Polska może być królikiem doświadczalnym. To u nas będą testowane autonomiczne samochody

Moto Dołącz do dyskusji
Polska może być królikiem doświadczalnym. To u nas będą testowane autonomiczne samochody

Na świecie technologia rozwija się w zawrotnym tempie. Polska nie pozostaje w tyle. Projekt DARTS-PL, realizowany przez Instytut Transportu Samochodowego wspólnie z Politechniką Warszawską, to ważny krok w kierunku zintegrowania pojazdów autonomicznych z polskimi drogami. W końcu autonomiczne samochody to przyszłość motoryzacji.

Dzięki finansowaniu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, w ramach programu GOSPOSTRATEG, powstał projekt, który ma na celu stworzenie bazy z ponad 800 scenariuszami testowymi, odzwierciedlającymi rzeczywiste warunki drogowe w Polsce. To inicjatywa, która z jednej strony docelowo pobudzi rynek w obszarze autonomizacji transportu, a z drugiej – zapewni producentom oraz deweloperom cenne dane do testowania i ewaluacji systemów percepcji pojazdów.

Zmiany regulacyjne otworzą drogę dla innowacji

Ministerstwo Infrastruktury, zauważywszy potrzebę dostosowania przepisów do szybko rozwijającej się technologii, rozpoczęło prace nad nowelizacją ustawy o ruchu drogowym. Zmiana, mająca na celu ułatwienie testowania pojazdów autonomicznych na drogach publicznych, jest odpowiedzią na niedostateczne, według resortu, regulacje obowiązujące od 2018 roku.

Przepisy, przewidziane do wprowadzenia w I kwartale 2025 roku, mają zawierać m.in. nową definicję pojazdu autonomicznego, zasady dotyczące zezwoleń na testy oraz obowiązki i odpowiedzialności organizatorów badań. Ta legislacyjna inicjatywa, wspierana przez postępy w projekcie „Polska droga do automatyzacji transportu drogowego”, ma przyspieszyć rozwój autonomicznych pojazdów i zwiększyć bezpieczeństwo testów.

Technologiczne przygotowania do autonomicznej przyszłości

Zbieranie danych w newralgicznych miejscach, charakterystycznych dla polskiej infrastruktury drogowej, ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i efektywności pojazdów autonomicznych. Informacje dostarczone przez sensory takie jak IMU, GPS czy kamery, zbierane przez specjalnie zaprojektowany pojazd, są fundamentem dla tworzenia realistycznych scenariuszy testowych.

Współpraca Instytutu Transportu Samochodowego z Politechniką Warszawską umożliwi opracowanie tych scenariuszy i ich adnotację oraz udostępnienie w formie bazy open source. Sukces takich inicjatyw jest nieoceniony dla firm, ponieważ to dzięki nim firmy będą mogły testować swoje technologie w warunkach maksymalnie zbliżonych do rzeczywistości.

Międzynarodowy kontekst i perspektywy rozwoju

Projekty takie jak DARTS-PL są standardem na świecie, co potwierdza ich wartość i skuteczność. Doświadczenia międzynarodowe, np. testy przeprowadzone przez Virginia Tech Transportation Institute z autonomicznym Fordem F-150, pokazują, że rzeczywiste sytuacje drogowe to najlepsza baza do nauki algorytmów sterujących pojazdami.

Udostępnienie bazy scenariuszy w otwartych źródłach otworzy drogę do przeprowadzania zaawansowanych testów. Dzięki temu Polska staje się częścią globalnego ruchu w kierunku autonomizacji transportu. Co więcej, w perspektywie lat i ze wsparciem przepisów oraz technologii, możemy spodziewać się, że nasz kraj będzie jednym z europejskich liderów w dziedzinie autonomicznych systemów transportowych.