BLIK fenomenem w płatnościach ecommerce na skalę świata. Od 5 lat stały wzrost transakcji – z czego to wynika?

Finanse Lokowanie produktu dołącz do dyskusji (26) 19.09.2020
BLIK fenomenem w płatnościach ecommerce na skalę świata. Od 5 lat stały wzrost transakcji – z czego to wynika?

Dominika Kłosińska

BLIK fenomenem w płatnościach: Od Polskiego Standardu Płatności do miliona użytkowników w dwa miesiące. Szybki wzrost i łatwość działania sprawiły, że BLIK od początku był skazany na sukces.

BLIK fenomenem w płatnościach – jak to się zaczęło

BLIK to produkt polski, który dzięki współpracy sześciu polskich banków. Te w 2013 roku stworzyły Polski Standard Płatności. W 2015 roku, niedługo po pojawieniu się na rynku osobiście zetknęłam się z BLIK-iem, przy okazji wizyty w banku. Pracownik przedstawił mi tę usługę w odpowiedzi na moje niezadowolenie związane z wysokimi opłatami przy wypłacaniu środków z konta. Dotychczas wypłacanie gotówki kartą z bankomatu innego niż ten przynależący do banku wiązało się z dodatkowymi opłatami. Tak samo było w przypadku wypłacania mniejszych kwot. Jak tłumaczył pracownik, BLIK nie miał takich ograniczeń. I tak w moim życiu (i nie tylko w moim) zagościł BLIK. Usługa wzbudziła nie tylko mój zachwyt – od samego początku pomysł spotkał się z aprobatą, a w pierwszych dwóch miesiącach istnienia z BLIKA-a skorzystało milion użytkowników. Jedynie dwa lata później ta liczba wyniosła już 4,5 miliona, co stanowiło połowę użytkowników korzystających wówczas z bankowości internetowej. W pierwszym półroczu w 2017 roku użytkownicy wykonali prawie 13 milionów transakcji BLIK-iem.

BLIK – łatwość działania

Fenomen BLIK bierze się z łatwości działania i przystępności. BLIK nie potrzebuje zewnętrznych aplikacji ani specjalnych wymagań systemowych – działa na każdym urządzeniu, na którym działa aplikacja właściwego banku. Co najważniejsze, w przypadku korzystania z BLIK użytkownik nie musi podpinać swojej karty płatniczej. By skorzystać z BLIK-a wystarczy wygenerować kod w aplikacji banku i gotowe. To duża przewaga nad konkurencją – zarówno w przypadku Google Pay jak i Apple Pay wymagane jest podpięcie karty płatniczej, na co nie każdy użytkownik chce się zgodzić. Co więcej, alternatywne metody płatności bezgotówkowych nie są dostępne dla wszystkich użytkowników. Tylko niektóre urządzenia mobilne obsługują płatności zbliżeniowe NFC – a bez tego modułu nie można korzystać ani z Google Pay ani z Apple Pay. I co najważniejsze – BLIK już prężnie funkcjonował, zanim którakolwiek z powyższych usług zawitała do Polski.

Co można robić BLIK-iem i kto może korzystać

Przy użyciu kodu BLIK możemy wypłacać pieniądze w bankomacie, płacić w internecie i sklepach stacjonarnych. Możemy również robić przelewy bezpośrednio na numer telefonu. Blik jest wszędzie i jest dostępny dla każdego, czego nie można powiedzieć o innych systemach płatniczych. Bankomaty wyświetlają funkcję wypłaty bez karty na głównym ekranie, a w sklepach już większość terminali pozwala na wpisanie kodu BLIK, by sfinalizować płatność. Użytkownicy, którzy stosują BLIK-a podczas zakupów w internecie cenią usługę za łatwość korzystania i całkowitą bezproblemowość. Użycie BLIK-a nie wymaga podawania danych karty płatniczej, nie trzeba przepisywać danych konta sklepu, wystarczy wygenerowanie kodu BLIK i zatwierdzenie jednym kliknięciem na naszym smartfonie.

Czy BLIK jest bezpieczny?

BLIK jest bezpieczną formą płatności, dzięki szeregom zabezpieczeń. Nie ma możliwości skorzystania z BLIK-a bez wcześniejszego zalogowania się do aplikacji banku. Aplikacje są chronione pinem, i dodatkowo – zależnie od telefonu – odciskiem palca lub skanem twarzy. Dodatkowo dzięki temu, że kody BLIK są jednorazowe, nie można ich wykorzystać ponownie. Potwierdzenie kodu BLIK też jest ograniczone czasowo – jeżeli w odpowiednim czasie transakcji w aplikacji banku, ta jest anulowana. Dodatkowo, użytkownik ma możliwość samodzielnie ustalić limity przy których płatność BLIK-iem wymaga dodatkowej autoryzacji. Możliwe jest też ustalenie górnego limitu do transakcji dziennych i jednorazowych, co skutecznie poprawia bezpieczeństwo korzystania. Co więcej, aplikacje mobilne nie przechowują w pamięci numerów PIN, ponieważ wszystko dzieje się na serwerach banków. Te są strzeżone w najwyższym stopniu, dodatkowo połączenie między aplikacją a serwerem jest szyfrowane, ciężko je więc przechwycić.

BLIK od pięciu lat ma stały wzrost transakcji

Przez ostatnie pięć lat BLIK rozwijał się bardzo intensywnie. W samym 2019 roku użytkownicy BLIK-a wykonali więcej transakcji niż w ciągu poprzedzających lat. W ciągu trzech kwartałów 2019 kod BLIK był używanych w różnych sytuacjach 146 mln razy. Padł też rekord w przelewach na telefon – w ciągu trzech kwartałów wykonano ich ponad 10 mln. Popularność BLIK-a nadal rośnie – w samym pierwszym kwartale 2020 roku, BLIK obsłużył 78 mln transakcji.

Fenomen BLIK w płatnościach ecommerce

BLIK fenomenem w płatnościach ecommerce bierze się z łatwości użytkowania. Jego przewaga nad innymi to prostota działania, szybkość i bezpieczeństwo. BLIK nie wymaga żadnych danych konta ani danych karty płatniczej, pozwalając użytkownikowi na zachowanie maksimum prywatności przy minimum formalności. Bezpieczeństwo zapewniane przez aplikację banku sprawia, że użycie krótkiego kodu BLIK do finalizacji zakupów stało się ulubioną formą płatności wśród Polaków.

PARTNERZY: