Warszawiacy – ale też turyści – powinni przygotować się na spore zmiany. Już w przyszłym roku w stolicy powstanie strefa czystego transportu, do której nie będzie mogło wjechać część samochodów. Co więcej, restrykcje będą regularnie zaostrzane.
Część samochodów już w 2024 r. nie wjedzie do centrum Warszawy
O planach wprowadzenia strefy czystego transportu w Warszawie wiadomo nie od dziś – ostateczna decyzja już jednak zapadła, a w 2024 r. będą już obowiązywać pierwsze restrykcje.
Strefa czystego transportu w Warszawie ma objąć łącznie kilka dzielnic, w tym zdecydowaną większość (aż 90 proc.) Śródmieścia, a także przylegające do tej dzielnicy fragmenty Woli, Ochoty i Pragi. Granice strefy mają pokrywać się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które jednocześnie nie zostaną objęte strefą. Mowa m.in. o Alejach Jerozolimskich, al. Prymasa Tysiąclecia, ul. Kopińskiej, Wawelskiej, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych oraz al. Wiatraczna. Co jednak istotne, strefa czystego transportu może zostać w przyszłości powiększona – choć aby tak się stało, rada miasta będzie musiała najpierw przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami.
W 2024 r. do wspomnianej strefy nie wjadą już pierwsze samochody. Na razie ograniczenia będą dość symboliczne; zakaz wjazdu będzie obejmować pojazdy benzynowe starsze niż 27 lat, ponieważ granicą będzie norma Euro 2. Do strefy nie będzie też można wjechać pojazdami z silnikami dieslowskimi, które będą mieć więcej niż 18 lat (granicą będzie norma Euro 4). Tym samym szacuje się, że do strefy czystego transportu w Warszawie od lipca 2024 r. nie będzie mogło wjechać jedynie ok. 2 proc. pojazdów. W kolejnych latach ograniczenia będą jednak zaostrzane – a plan wprowadzania kolejnych restrykcji został rozpisany do 2032 r.
W 2026 r. ograniczenia obejmą już 9 proc. pojazdów
Już dwa lata później, bo od 2026 r., do strefy czystego transportu w Warszawie nie wjedzie już ok. 9 proc. pojazdów; dla pojazdów benzynowych maksymalny wiek w roku wdrożenia będzie wynosić 25 lat, dla pojazdów z silnikiem diesla – 16 lat. W 2028 r. zakazem zostaną objęte pojazdy benzynowe, które w roku wdrożenia będą starsze niż 22 lata (dla pojazdów z silnikiem diesla limit wiekowy wyniesie 13 lat) – szacuje się, że zakazem zostanie objęte łącznie ok. 16 proc. pojazdów. Z kolei w 2030 r. do SCT nie będzie mogło wjechać już 23 proc. pojazdów, w tym pojazdy benzynowe starsze niż 20 lat (z silnikiem diesla – starsze niż 11 lat). W 2032 r. zakaz obejmie ok. 27 proc. pojazdów, w tym pojazdy benzynowe starsze niż 17 lat (limit dla pojazdów z silnikiem diesla nie zmieni się). Tym samym początkowo mieszkańcy stolicy i osoby ją odwiedzające na początku raczej nie odczują zbyt mocno narzuconego zakazu. Restrykcje staną się dotkliwsze dopiero nieco później.