Prawdopodobnie jeszcze w tym roku ruszą obiecane dopłaty do rowerów elektrycznych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił właśnie rozpoczęcie konsultacji społecznych nowego projektu programu „Mój Rower Elektryczny”. Jak jednak wynika z niego założeń, dopłaty będą niższe niż zapowiadano w zeszłym roku i skorzystają z nich tylko osoby fizyczne.
Reaktywacja programu „Mój Rower Elektryczny”
Dopłaty do rowerów elektrycznych zapowiadane były jeszcze w zeszłym roku. Prace nad programem „Mój Rower Elektryczny” zostały jednak wstrzymane jesienią, ze względu na sprzeciw Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który nie zgodził się na wykorzystanie na ten cel środków z Funduszu Modernizacyjnego.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiedział wówczas, że poszuka alternatywnego źródła finansowania programu. Najwyraźniej udało się go znaleźć, ponieważ na stronie NFOŚiGW pojawiła się właśnie informacja o ponownym rozpoczęciu konsultacji społecznych projektu programu. Mają one potrwać od 12 do 25 lutego 2025 r. i w tym czasie można zgłaszać swoje uwagi, przesyłając je na adres mailowy funduszu: mojrowerelektryczny@nfosigw.gov.pl.
Dopłaty do rowerów elektrycznych niższe przez mniejszy budżet programu
Nowy projekt programu „Mój Rower Elektryczny” znacząco się różni od zeszłorocznego. Przypomnijmy, że wówczas zapowiadano dopłaty do rowerów elektrycznych w kwocie do 5 tys. zł, a do rowerów cargo i wózków rowerowych do 9 tys. zł. Z dofinansowania miały skorzystać natomiast nie tylko osoby fizyczne, ale także przedsiębiorcy i samorządy. Te założenia wynikały jednak z planowanego budżetu programu, który miał pochodzić ze środków unijnych i wynosić aż 300 mln zł.
W projekcie, który trafił w lutym 2025 r. do konsultacji, budżet programu wynosi już tylko 50 mln zł. I to najprawdopodobniej jest powodem okrojenia zakresu dofinansowania. O dopłaty do rowerów elektrycznych będą mogły się bowiem ubiegać tylko osoby fizyczne. Ich wysokość wyniesie natomiast do 50% kosztów kwalifikowanych i nie więcej niż:
- 2500 zł do zakupu roweru elektrycznego,
- 4500 zł do zakupu elektrycznego roweru cargo (transportowego) lub elektrycznego wózka rowerowego.
Warto dodać, że dopłaty mają przysługiwać wyłącznie do nowych pojazdów. Program wyklucza zatem możliwość dofinansowania rowerów kupionych na rynku wtórnym.
Program ma działać 4 lata i sfinansować 17 tys. rowerów
Ograniczona pula środków na dopłaty automatycznie zmniejsza także liczbę rowerów, jakie będą mogły być sfinansowane w ramach nowego programu. Według założeń NFOŚiGW dopłaty wystarczą bowiem na zakup 17 333 pojazdów. W ubiegłorocznym projekcie zakładano natomiast, że będzie to 60 000 sztuk.
Sam program ma natomiast obowiązywać w latach 2025-2029, a nabory wniosków o dopłaty do rowerów elektrycznych będą przyjmowane w trybie ciągłym. Na razie nie wiadomo, kiedy takie nabory się rozpoczną. Istnieje jednak duża szansa, że nastąpi to jeszcze przed nadchodzącymi wakacjami.