
W skrzynkach mailowych Polaków zaczęły pojawiać się wiadomości z fałszywą informacją o konieczności aktualizacji konta bankowego. Wszystko wygląda niemal profesjonalnie – logo, układ, treść – ale to pułapka.
Niemal
Nadawcą maila podszywającego się pod Santander jest oszust. Treść wiadomości sugeruje, że konto bankowe zostanie zablokowane, jeśli użytkownik nie kliknie w podany link i nie przeprowadzi „ponownej weryfikacji danych”. Dalej scenariusz jest typowy dla phishingu: fałszywa strona logowania, wyłudzenie loginu, hasła i numeru telefonu. Wpisując te dane, ofiara oddaje przestępcom klucze do swojego konta bankowego.
Po kliknięciu linku i przejściu na fałszywą stronę dochodzi do wyłudzenia loginu, hasła do bankowości i numeru telefonu. Jest to prosta droga do utraty oszczędności! — ostrzega Elwira Charmuszko z firmy CyberRescue, działającej od 2018 roku firmy, która specjalizuje się w pomocy osobom, które padły ofiarą cyberprzestępstw. Pomagają w odzyskiwaniu przejętych kont, zabezpieczaniu urządzeń, a także edukują Polaków na temat bieżących zagrożeń w sieci. Ale jeszcze lepiej jest nie doprowadzić wo góle do takiej sytuacji.
Phishing, choć stary jak internet, wciąż działa
Dzieje się tak, bo atakujący dostosowują się do realiów – wiadomość o „aktualizacji danych bankowych” wygląda realistycznie, trafia w powszechnie znany bank, a grafika budzi zaufanie. To wystarczy, by mniej czujni użytkownicy dali się nabrać.
Podobne kampanie oszustów w przeszłości dotykały m.in. klientów mBanku, ING czy PKO BP. Jedna z głośniejszych historii miała miejsce w 2022 roku, gdy fałszywy e-mail rzekomo z popularnego banku wyłudzał dane logowania pod pretekstem „modernizacji systemu bankowego”. Straty klientów były liczone w setkach tysięcy złotych. Oszuści potrafili w zaledwie kilka minut wyczyścić konta, wykorzystując dane do szybkich przelewów lub zaciągania błyskawicznych pożyczek.
Walka z phishingiem to niestety głównie gra w kotka i myszkę. Dlatego kluczowa jest edukacja użytkowników. Należy pamiętać: bank nigdy nie prosi o podanie loginu i hasła przez link w wiadomości e-mail. Zamiast klikać – lepiej zalogować się samodzielnie, wpisując adres strony ręcznie. Jeśli już podaliśmy dane oszustom – jak najszybciej kontaktujmy się z bankiem, zmieniajmy hasła i monitorujmy aktywność konta.
zobacz więcej:
05.07.2025 7:35, Igor Czabaj
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz