Kwestia zakazu handlu w niedziele nadal dzieli polskie społeczeństwo. I to bardziej, niż można było przypuszczać

Społeczeństwo Zakupy Dołącz do dyskusji
Kwestia zakazu handlu w niedziele nadal dzieli polskie społeczeństwo. I to bardziej, niż można było przypuszczać

O handlu w niedziele powiedziano już bardzo dużo, a wiele osób określa jasno swoje stanowisko w tej sprawie. Jednak z ostatnio przeprowadzonych badań wynika, że podziały społeczne, powodowane przez wprowadzenie zakazu handlu w niedziele nie uległy zmianie. W dalszym ciągu w Polsce istnieją dwie grupy konsumentów, którzy popierają to ograniczenie lub są mu całkowicie przeciwne.

Z badania wynika, że zwolenników i przeciwników handlu w niedziele jest równo po 21 proc.

Badanie „Polacy a handel w niedzielę” przeprowadzone na zlecenie BIG InfoMonitor pokazuje bardzo wyraźnie zarysowane linie podziału trzech głównych grup konsumenckich w Polsce. Pierwszą z nich są oczywiście zwolennicy i przeciwnicy handlu w niedziele. Z badania wynika, że respondentów tych jest dokładnie po 21 proc. Trzecią grupą są osoby, które chcą, aby handel w niedziele odbywał się tylko w niektóre dni miesiąca – jest ich aż 40 proc. Zaznaczają oni przy tym, że niedziel handlowych powinno być więcej niż dzisiaj. Pozostałe 18 proc. respondentów nie miało zdania w temacie zakazu handlu w niedziele.

Bardzo duża grupa zwolenników zakazu handlu w niedziele (aż 52 proc.) popiera go z powodu możliwości poświecenia większej ilości czasu rodzinie. Dodatkowym powodem nieuczęszczania do sklepów w niedzielę tej części konsumentów jest możliwość zrobienia zakupów w pozostałe części tygodnia. W tym wypadku argument ten ma potwierdzenie w faktach, gdyż 20 proc. respondentów spędza więcej czasu z rodziną z powodu zamkniętych sklepów.

Wśród przeciwników zakazu handlu w niedziele, do których należy 48 proc. respondentów, najbardziej rozpowszechnione jest podejście wolnościowe. Konsumenci z tej grupy argumentują swoje stanowisko wolnością wyboru sposobu spędzania wolnego czasu przez każdego człowieka. Wśród tej grupy badanych rozpowszechniony jest także pogląd, który sugeruje wpływ wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę na zwiększony ruch zakupowy w sobotę i tworzenie się dużych kolejek w sklepach.

Ograniczenie w handlu nie wpłynęło znacząco na wydatki zakupowe Polaków

Pomimo tego, że niedziele niehandlowe na stałe wpisały się w krajobraz Polski, badanie BIG Info Monitor nie potwierdza ich negatywnego wpływu na wydatki zakupowe Polaków. Aż 87 respondentów deklaruje, że zakaz handlu w niedziele nie miał wpływu na to, ile wydają oni na zakupy. Jednak ci konsumenci, którzy wydają na nie więcej, przytaczają inne przyczyny tego stanu rzeczy, do których należą m.in. wyjścia do restauracji kina, teatru czy na koncerty.