Motywacja finansowa to nic złego
Pieniądze bywają tabu. Nawet w firmach zdarza się, że krążymy wstydliwie dookoła tematu, jakby umykał pewien istotny fakt: że zwykle pracuje się w pierwszej kolejności dla pieniędzy. Wiele mówimy o docenianiu, zaangażowaniu, budowaniu kultury feedbacku, ale kiedy manager przychodzi HR z prostym pytaniem – co może szybko zaproponować zespołowi, żeby go docenić? – co mu powiedzieć?
Pewnie, wyjście na pizzę to jakieś rozwiązanie.
Ale wśród dostępnych opcji jest także kwestia motywacji finansowej. Bo choć modne jest dziś podkreślanie znaczenia motywatorów wewnętrznych (i słusznie), to nie zmienia to faktu, że dodatkowa gratyfikacja finansowa działa natychmiast. Zwłaszcza w sytuacjach, gdy chcemy docenić:
- dodatkowy wysiłek przy trudnym projekcie,
- przekroczenie celów sprzedażowych,
- inicjatywę wykraczającą poza zakres obowiązków,
- elastyczność w kryzysowej sytuacji.
Dlaczego to działa? Bo dobrze skonstruowane nagrody finansowe pokazują, że zaangażowanie opłaca się również budżetowi.
Warto jednak pamiętać o tym, że sama premia nie wyczerpuje tematu doceniania. Według publikacji Employee Motivation Statistics [2025]: What Really Drives Workplace Performance?, najważniejsze czynniki motywujące to:
- równowaga między życiem a pracą (93%),
- praca dająca poczucie sensu (90%),
- uznanie i docenienie (81%),
- rozwój i możliwości nauki (72%),
- wynagrodzenie i benefity (55%).
Także jeśli firmowy wellbeing ma braki, jednorazowa premia nie wystarczy.
Premie jako system motywacyjny dla pracowników
Przemyślany, dobrze zaprojektowany system premiowy to motywator na lata. Przemyślany oznacza, że uwzględnia osiągnięcia, kwoty są do nich adekwatne, częstotliwość odpowiednia, a sam system przejrzysty i zrozumiały.
Na co dzień w firmach funkcjonują różne rodzaje premii:
- premie uznaniowe,
- premie regulaminowe (opisane w politykach wynagrodzeń i przyznawane według jasnych zasad),
- premie zadaniowe lub projektowe, powiązane z realizacją konkretnych celów lub projektów.
Hasłem, które powinno przyświecać osobie projektującej system premiowy, jest transparentność. Pracownik musi wiedzieć, za co dostaje nagrodę. Gdy zasady są niejasne, premie, zamiast motywować – demotywują. Według badania zleconego przez Qmatch Consulting, ponad połowa (76%) respondentów chciałaby przejrzystych i sprawiedliwych zasad premiowania. Kiedy tego nie ma, pojawia się frustracja.
Sposób na premię lub nagrodę: karta premiowa
Pamiętajmy, że znaczenie ma sam moment docenienia i forma przekazania nagrody. Dlatego do głosu dochodzi karta premiowa, która ma zastosowanie zwłaszcza w poniższych przypadkach:
- kiedy chcesz nagrodzić pracownika natychmiast, ale standardowe wypłaty premii są obwarowane procedurami księgowymi;
- chcesz mieć możliwość elastycznego docenienia, bez konieczności aktualizowania całego regulaminu wynagrodzeń przy każdej drobnej nagrodzie;
- chcesz dać pracownikowi coś, co wykorzysta, bez odgórnego narzucania mu pakietu benefitów, które niekoniecznie odpowiadają na jego potrzeby.
Karta premiowa to rozwiązanie wszystkich tych kwestii. Pracodawca może szybko i wygodnie przekazać pracownikowi konkretną kwotę, a pracownik sam decyduje, jak ją wykorzysta — na codzienne zakupy, paliwo, kulturę, czy większy prezent dla siebie lub bliskich.
Co ciekawe, w przeciwieństwie do premii pieniężnej (często trafiającej do domowego budżetu), środki na karcie podarunkowej stanowią impuls do sprawienia sobie przyjemności czy rozwijania hobby. To powoduje, że pracownik odczuwa większą satysfakcję i poczucie docenienia.
Takie elastyczne podejście do gratyfikacji znakomicie wpisuje się w dzisiejsze oczekiwania pracowników młodszych pokoleń, dla których czas reakcji i natychmiastowe uznanie często są bardziej wartościowe niż odległa perspektywa rocznej premii.
Podkreślmy: karta premiowa nie zastąpi systemu motywacyjnego, ale doskonale go uzupełni. Daje managerom narzędzie szybkiego feedbacku w namacalnej formie, która wzmacnia pozytywne wzorce zachowań i skutecznie buduje kulturę doceniania w organizacji.
Karty przedpłacone nie tylko dla pracowników
Kiedy mówimy o nagradzaniu, naturalnie skupiamy się na etatowych pracownikach, ale dzisiejsze organizacje to coraz częściej złożona sieć ról: kontraktorzy, freelancerzy, zespoły projektowe, podwykonawcy.
A skoro tak wiele firm opiera się na zróżnicowanych formach współpracy, to elastyczność systemów nagradzania jest już jednym z ważnych elementów employer brandingu. I karty przedpłacone idealnie wpisują się w ten trend! Są proste, szybkie i uniwersalne, a także wpływają na poziom satysfakcji i zaangażowania wszystkich, którzy pracują na sukces organizacji.
Podsumowanie: skuteczna motywacja to system, a nie dzieło przypadku
To ważne, by o motywowaniu myśleć systemowo, czyli:
Ostatecznie to nie pojedyncza premia, a poczucie, że firma zauważa i docenia wysiłek na co dzień, jest decydujące dla zaangażowania. A sprawne, elastyczne narzędzia nagradzania, wśród nich karty premiowe, są tu wyjątkowo dogodnym rozwiązaniem.
lokowanie produktu edenred.pl