Jakby nie patrzeć, ecommerce to najlepsza odpowiedź na koronawirusa, jaką mamy. OVHcloud przygotował poradnik przenoszenia sklepu do sieci

Firma Technologie Zakupy dołącz do dyskusji (24) 17.05.2020
Jakby nie patrzeć, ecommerce to najlepsza odpowiedź na koronawirusa, jaką mamy. OVHcloud przygotował poradnik przenoszenia sklepu do sieci

Paweł Mering

Przeniesienie wizytówki swojego biznesu do sieci, bądź rozpoczęcie działalności w internecie może okazać się niezbędne w dobie epidemii koronawirusa. Można to bardzo łatwo zrobić samodzielnie – podstawy są bardzo podobne, niezależnie od rodzaju prowadzonej, bądź planowanej działalności.

Jak przenieść swój biznes do sieci

Obecność firmy w sieci jest dzisiaj koniecznością. Dawno temu zniknęły ogłoszenia w gazetach i książki telefoniczne, więc obecność w sieci – a w szczególności w wyszukiwarce Google – wyraża się praktycznie w „być albo nie być” dla większości przedsiębiorców.

OVHcloud stworzyło poradnik, w którym przedstawiono podstawowe informacje, przydatne do samodzielnego przeniesienia swojego biznesu do sieci. Jest to bardzo proste. Oczywiście, brak specjalistycznych umiejętności przeszkodzi w realizacji skomplikowanych projektów – lepiej wówczas skorzystać z pomocy fachowców – ale stworzenie wirtualnej wizytówki nie jest niczym szczególnie trudnym

Pierwszym niezbędnym krokiem jest wybór odpowiedniej domeny, która powinna odzwierciedlać nazwę firmy – najlepiej w postaci dobrze znanej klientom. W wypadku popularnej nazwy może wystąpić problem – prawdopodobnie będzie ona zajęta. Można ją wówczas odkupić od dysponenta. Dysponenta, a nie właściciela, bowiem własność domeny de facto nie istnieje.

Domena

Domeny oferowane są przez pośredników, z którymi zawiera się umowę rejestracji i utrzymywania domeny – potocznie zwaną jej zakupem – a sama domena składa się z dwóch elementów: z jej nazwy i rodzaju. Jak tłumaczy OVHcloud, nazwa domeny jest oczywiście ciągiem znaków wpisywanym do przeglądarki, natomiast jej rodzaj występuje po kropce, czyli – na przykład – *.pl, *.com, czy *.blog.

Formularze na stronach oferujących pośrednictwo w rejestracji domen pokazują, czy są one dostępne, czy też nie. W tym pierwszym wypadku można od razu dokonać rejestracji, a w drugim – wyświetlają się alternatywne opcje: na przykład zamiast zajętej „sklepabc.pl”, można wybrać „sklepabc.com”. W zależności od rodzaju domeny, a także jej skomplikowania, cena może się różnić. Warto też zwrócić uwagę zarówno na cenę rejestracji, jak i jej odnowienia.

W wypadku, gdy domena jest już zajęta, istnieje możliwość – o czym wcześniej wspomniałem – odkupienia jej od aktualnego dysponenta. W sieci dostępnych jest kilka platform, które pomagają w pośrednictwie w takim procesie.

Strona internetowa, hosting i niezbędne informacje

Następnym krokiem po wyborze domeny, powinien być hosting. W przeważającej większości wypadków nie będzie potrzebny serwer dedykowany, a wystarczą jedynie podstawowe opcje hostingowe – w szczególności, gdy serwis ma służyć jako internetowa wizytówka.

Pakiety hostingowe – czyli w największym uproszczeniu „wirtualny dysk”, na którym znajduje się strona internetowa lub skrzynka e-mail – różnią się ceną, jak i specyfikacją. Należy wybrać opcję odpowiednią do przewidywanego obciążenia, bądź skorzystać z rozwiązania skalowalnego.

Znani operatorzy oferują rozbudowane panele administracyjne, które pozwalają na – na przykład – samodzielną instalację systemu sklepu internetowego, czy też CMS, czyli silnika, który obsługuje witrynę internetową. Najpopularniejszy jest dzisiaj WordPress, którego samodzielna instalacja i skonfigurowanie pod wirtualną wizytówkę nie są trudniejsze, niż ustawienie systemu operacyjnego na komputerze.

Sama konfiguracja nie jest szczególnie skomplikowana, natomiast warto rozeznać się w podstawach, o których należy pamiętać. Należą do nich m.in. obowiązkowy komunikat informujący o tzw. plikach Cookies, czy też sporządzenie polityki prywatności, która zależna jest od funkcjonalności witryny – przede wszystkim zakresu przetwarzania danych. Należy też pamiętać o zabezpieczeniach, jak i – na przykład – o uzyskaniu certyfikatu SSL.

Samo przeniesienie swojego biznesu i utworzenie wirtualnej wizytówki nie jest niczym trudnym, a rzetelni usługodawcy, oferujący hostingi i domeny, wyposażają swoje systemy w odpowiednie instrukcje, pomagające w przebrnięciu przez ten proces.

Więcej informacji można uzyskać w specjalnym poradniku, którzy stworzony został przez OVHcloud.

Pobierz poradnik w formacie .pdf