Powraca temat jednolitego wzoru umowy kredytu hipotecznego. Jak twierdzi prezes UOKiK Tomasz Chróstny, wzór został już przygotowany przez UOKiK. Projekt zakłada, że każdy kredytobiorca będzie mógł liczyć na co najmniej 5 lat stałej stopy procentowej. To jednak tylko jedna z proponowanych zmian, które przygotował Urząd.

Jednolity wzór umowy kredytu hipotecznego już gotowy
Już jakiś czas temu prezes UOKiK Tomasz Chróstny zapowiadał, że Urząd weźmie na siebie ciężar przygotowania jednolitego wzoru umowy kredytu hipotecznego - sam pomysł nie jest bowiem nowy, a dyskusja na temat wdrożenia takiego rozwiązania toczy się już w Polsce od co najmniej kilku lat. Teraz Chróstny poinformował, że wzór jest już w końcu gotowy.
Jak wyjaśnia prezes UOKiK, celem jednolitego wzoru umowy kredytu hipotecznego jest wyeliminowanie ryzyka umieszczania w umowach niekorzystnych dla konsumentów zapisów, ukrytych w skomplikowanym, prawniczym języku. Jak komentuje w wypowiedzi dla PAP,
Przygotowaliśmy wzorzec umowy o kredyt hipoteczny z okresowo stałą stopą procentową zawarty na okres nie krótszy niż 5 lat, po to, aby konsument miał pewność, że bank nie umieści tam zapisów dla niego niekorzystnych. Dzięki temu konsument może skupić się na tym, jakie są najważniejsze postanowienia umowy.
W praktyce ma to oznaczać, że banki będą musiały konkurować o klienta kluczowymi, przejrzystymi parametrami, takimi jak marża, prowizja czy okres kredytowania, bez możliwości stosowania tzw. cross-sellingu, czyli przymusowej sprzedaży dodatkowych produktów.
Warto jednak mieć świadomość, że jednolity wzór umowy kredytu hipotecznego to tylko jedna z potencjalnych zmian, nad którą pracowali specjaliści UOKiK. Kolejna dotyczy reklam kredytów.
Koniec z "darmowymi" kredytami w reklamach
Jak poinformował Tomasz Chróstny, równolegle Urząd pracuje nad wdrożeniem unijnej dyrektywy dotyczącej kredytu konsumenckiego, która ma zmienić zasady marketingu usług finansowych. Celem regulacji jest ukrócenie praktyk reklamowych, które przedstawiają kredyt jako łatwe i darmowe rozwiązanie problemów finansowych. Instytucje finansowe będą musiały jasno informować, że kredyt to przede wszystkim zobowiązanie, a nie korzyść.
Projekt zakłada wprowadzenie obowiązkowego, czytelnego ostrzeżenia o kosztach związanych z zaciągnięciem pożyczki. Pojawi się również zakaz reklam sugerujących, że kredyt poprawi sytuację finansową, stanowi substytut oszczędności lub że historia kredytowa klienta ma niewielki wpływ na szanse otrzymania finansowania. Ma to przeciwdziałać nadmiernemu zadłużaniu się Polaków.
Kiedy możemy liczyć na wejście nowych regulacji w życie? Jeśli chodzi o jednolity wzór kredytu hipotecznego, to jak twierdzi prezes UOKiK, konsultacje publiczne mogłyby ruszyć zaraz po wakacjach, a jeśli do projektu przychylą się rządzący, to jest szansa na wejście w życie odpowiednich przepisów już w połowie przyszłego roku. Z kolei projekt dotyczący reklam kredytów pojawił się w wykazie prac rządu już w styczniu, co może oznaczać, że zostanie wdrożony jeszcze szybciej.
zobacz więcej:
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski
30.06.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 10:57, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 10:51, Rafał Chabasiński
30.06.2025 10:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 9:17, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 8:30, Rafał Chabasiński
30.06.2025 8:07, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 7:02, Aleksandra Smusz
30.06.2025 5:57, Rafał Chabasiński
29.06.2025 18:00, Rafał Chabasiński
29.06.2025 14:36, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 12:35, Joanna Świba
29.06.2025 10:32, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 9:31, Rafał Chabasiński
29.06.2025 8:17, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 7:20, Rafał Chabasiński
29.06.2025 6:29, Miłosz Magrzyk
28.06.2025 19:08, Mateusz Krakowski
28.06.2025 16:05, Mateusz Krakowski
28.06.2025 12:08, Rafał Chabasiński