Z reguły pracownik ma prawo do wynagrodzenia po skończonym stosunku pracy. Jednakże istnieją sytuacje, które komplikują tę procedurę. Na czym polega przedawnienie odprawy emerytalnej?
Przedawnienie odprawy emerytalnej
Wynagrodzenie w formie odprawy emerytalnej bądź rentowej przysługuje pracownikowi po wygaśnięciu stosunku pracy. Jednak nie jest możliwe otrzymanie go po zwolnieniu w trybie dyscyplinarnym lub wówczas, gdy zatrudniony zaczął pobierać świadczenie przedemerytalne po zakończeniu umowy. Pracownik, który ma prawo do emerytury bądź renty w wyniku niezdolności do pracy, uzyskuje odprawę, jakiej wartość wynosi jedno miesięczne wynagrodzenie. Można ją otrzymać tylko raz. Niektórzy mogą dostać o wiele większą sumę, na co wpływają różne czynniki, na przykład staż pracy w danej firmie.
Pracodawca może wymagać od pracownika, aby wypełnił stosowny wniosek z prośbą o odprawę pieniężną oraz przedstawienia dokumentów, które świadczą o nabyciu przez niego prawa do przejścia na emeryturę czy rentę. W niektórych zakładach pracy te formalności nie są praktykowane. Przełożony może również nie zgodzić się na wypłatę odprawy, jeśli minęły 3 lata od wygaśnięcia stosunku pracy. Wtedy pracownik nie jest uprawniony do domagania się swoich roszczeń. Jednakże niektórzy prawnicy uważają, że termin ten powinien być liczony od dnia otrzymania prawa do emerytury, jeżeli nastąpiło to później niż wygaśnięcie umowy.
Przedawnienie odprawy a możliwość jej uzyskania
Przedawnienie odprawy emerytalnej nie oznacza całkowitego braku możliwości jej uzyskania. Wszystko zależy od podejścia do tej sprawy pracodawcy. Jeśli nie będzie on udowadniał, że termin na jej uzyskanie minął, zostanie wypłacona.
Art. 292. Po upływie terminu przedawnienia roszczenia ze stosunku pracy ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia, chyba że zrzeka się korzystania z zarzutu przedawnienia. Zrzeczenie się zarzutu przedawnienia dokonane przed upływem terminu przedawnienia jest nieważne. Art. 293. Bieg przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na czas trwania przeszkody, gdy z powodu siły wyższej uprawniony nie może dochodzić przysługujących mu roszczeń przed właściwym organem powołanym do rozstrzygania sporów.
W przeciwnej sytuacji pracownik ma prawo wnieść pozew o zapłatę odprawy do sądu. Jednakże były przełożony może nie wyrazić zgody na zapłatę, co wiąże się z zakończeniem sprawy i obciążeniem emeryta kosztami postępowania sądowego. Inaczej sytuacja wygląda wówczas, gdy emeryt czy rencista w ciągu tych 3 lat był chory i nie mógł starać się o odprawę. Wtedy, aby móc uzyskać środki pieniężne, trzeba przedstawić przed sądem odpowiednie dokumenty bądź powołać świadków.