Nestle wycofuje KitKaty z Indii, bo batony obrażały uczucia religijne. Chodzi o wizerunki bogów na opakowaniach

Zagranica Zakupy Dołącz do dyskusji (60)
Nestle wycofuje KitKaty z Indii, bo batony obrażały uczucia religijne. Chodzi o wizerunki bogów na opakowaniach

KitKat obraża uczucia religijne hindusów? Nestlé wycofuje całą gamę batonów sprzedawanych w Indiach z powodu zarzutów o brak szacunku do religii. Chodzi o to, że na opakowaniach batonów znajdują się wizerunki hinduskich bogów. Te, w konsekwencji, można na przykład zgnieść i wyrzucić do śmieci.

Na wstępie oczywiście zaznaczę, że przez „hindusów” (pisanych z małej litery) mam na myśli przede wszystkim wyznawców hinduizmu, nie zaś jedynie nazwę obywateli Indii.

KitKat obraża uczucia religijne hindusów?

Jak donosi „The Guardian”, wiele osób wyraziło oburzenie, iż opakowania z wizerunkami hinduskich bogów znajdowały się na popularnych batonach. Zarzucono Nestlé, że KitKat obraża uczucia religijne hindusów, bo wizerunki rzeczonych bogów mogły być traktowane z brakiem szacunku m.in. poprzez fakt, że opakowania się przecież zgniata i – w konsekwencji – wyrzuca do śmieci.

Na rynku indyjskim pojawiła się bowiem seria batonów, których opakowania przyozdobiły wizerunki świętych bóstw hinduistycznych. Zdjęcie widać na przykład na poniższym tweecie Sanjeeba Kumara Shawa.

https://twitter.com/sanjeebshaw1/status/1482697933187588103

Samo Nestlé oczywiście nie miało nic złego na myśli. Taka szata graficzna batonów to element limitowanej serii „KitKat travel breaks”, gdzie na opakowaniach nadrukowywane są różne zdjęcia dzieł sztuki lokalnych rzemieślników. Akcja ma już dobre kilka lat i w przeszłości ukazywano inne elementy szeroko pojętej turystyki (na przykład charakterystyczne obiekty).

Tegoroczna indyjska seria miała na celu uczcić lokalne rzemiosło stanu Odisha. Tak też na opakowania batonów trafiły – pośrednio – wizerunki hinduskich bogów: Lorda Jagannatha, Balabhadry i Mata Subhadry.

Konsumenci wyrazili oburzenie, właśnie – jak wspomniałem wcześniej – z faktu, iż wizerunki bóstw mogą znaleźć się w śmietnikach, odpływach, rynsztokach, czy też mogą zostać podeptane – i tak dalej.

Lekcja dla Nestlé?

„The Guardian” przypomina, że hinduski nacjonalizm, szczególnie obecny w Indiach, skutkuje tym, że panuje duża wrażliwość społeczna na przedstawianie hinduizmu w sferze publicznej. Mówiąc wprost – łatwo obrazić tam uczucia religijne lokalnej ludności.

Mimo więc, że zamysłem Nestlé było uczczenie kultury Odishy, to jednak z uwagi na niepożądany efekt wycofano batony. Źródłowy portal także przypomina, że w zeszłym roku Nestlé musiało przepraszać za opakowanie przedstawiające Park Narodowy Lamjao. Pomylono tam nie tylko jego lokalizację (wskazano nie ten stan), ale także ukazano na zdjęciu pandę czerwoną, która tam nie występuje.

Sytuacja pokazuje przede wszystkim to, że próbując tworzyć ogólnoświatowe akcje promocyjne należy w sposób szczególny zapoznać się z lokalnymi uwarunkowaniami religijno-etnicznymi. Próbując uhonorować lokalną twórczość warto więc zapoznać się z tym, jakie ma ona znaczenie, a także gdzie znajduje się granica, która wyznacza moment obrazy, czy to lokalnych przekonań, czy też – jak w opisywanym przypadku – uczuć religijnych.