- Home -
- Zagranica -
- Gwiazda reklamuje farbę do włosów w peruce - czy to nieuczciwa reklama?
Kobiety kochają kosmetyki. Jesteśmy najczęstszymi klientkami drogerii, perfumerii, gabinetów kosmetycznych lub fryzjerskich. Wielkie korporacje świetnie zdają sobie z tego sprawę i dlatego przygotowując kampanie reklamowe, dwoją się i troją aby sprzedać nam swój produkt.

Doklejanie rzęs, przedłużanie włosów, airbrushing albo peruki w reklamach farb do włosów- to dość częsty proceder stosowany przez speców od reklamy.
Dobrym przykładem jest reklama farby do włosów L’oreal z Grażyną Torbicką. Co bardziej spostrzegawczy widzowie zauważyli, że gwiazda reklamuje farbę do włosów w peruce. Doczepki z naturalnych włosów można usprawiedliwić, ale peruki już nie. Czy mamy do czynienia z nieetyczną reklamą?
Co mówi prawo europejskie?
To, że reklama jest dźwignią handlu wiemy nie od dziś. Konsumenci chętniej sięgają po produkty reklamowane, a jeżeli w grę wchodzi wsparcie ze strony celebrytów, sukces murowany. Ale nawet tu są pewne granice.
Prawo europejskie stara się niwelować lub ograniczać nieetyczne zapędy reklamodawców.
Mająca swe źródła w przesłaniu prezydenta Kennedy’ego ochrona konsumentów przed wpływem nieuczciwej reklamy jest jednym z podwalin prawa także europejskiego. I tak Dyrektywa 2006/114/WE stwierdza, że każda reklama, która poprzez sposób prezentowania produktu może wpłynąć na gospodarcze zachowanie się konsumentów, to reklama która wprowadza w błąd.
Również reklamy, które przesadnie podkreślają pewne cechy towaru, mogą zmylić bądź zmanipulować zachowanie konsumentów. Reklamy kłamliwe czy oszukańcze, które przedstawiają produkt w sposób tendencyjny (np. farba do włosów reklamowana przez celebrytkę w peruce lub krem przeciwzmarszczkowy, który zapobiega procesom starzenia zmieniając geny) są zakazane.
Nie wszystko kolor co się świeci...
To nie pierwszy raz w którym francuska firma nagina właściwości reklamowanych przezeń produktów by zwiększyć sprzedaż. W 2009 roku, brytyjski oddział L’oreal został zaatakowany przez konsumentów do wycofania reklamy farby do włosów, w której modelka miała doczepione włosy. Jednak tamtejsza organizacja ds. etycznej reklamy (Advertising Standards Authority) nie doszukała się naruszeń przepisów przez L’oreal i stwierdziła, że doczepki do prawdziwych włosów są dozwolone.
Sprawa wygląda zgoła inaczej w przypadku firmy Procter & Gamble. Reklama tej firmy próbowała przekonywać, że dzięki "niespotykanym" właściwościom farby Clairol rudowłose kobiety mogą uzyskać piękną blond koloryzację już po jednym zastosowaniu. Aktorka, która reklamowała farbę nosiła na zdjęciu perukę i to wystarczyło aby ASA zażądała wycofania reklamy z rynku. Również reklama farby do włosów, do zakupu której zachęcała w widocznej peruce piosenkarka Beyonce, wzbudziła wiele kontrowersji i została wycofana.
Tymczasem w materiałach prasowych Grażyna Torbicka przekonuje kobiety, że Excellence Creme to dla niej "najlepsza koloryzacja". Tylko czemu dowodzić tego przy użyciu peruki?
zobacz więcej:
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński
30.06.2025 15:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski
30.06.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 10:57, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 10:51, Rafał Chabasiński
30.06.2025 10:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 9:17, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 8:30, Rafał Chabasiński
30.06.2025 8:07, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 7:02, Aleksandra Smusz
30.06.2025 5:57, Rafał Chabasiński
29.06.2025 18:00, Rafał Chabasiński
29.06.2025 14:36, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 12:35, Joanna Świba
29.06.2025 10:32, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 9:31, Rafał Chabasiński
29.06.2025 8:17, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 7:20, Rafał Chabasiński
29.06.2025 6:29, Miłosz Magrzyk
28.06.2025 19:08, Mateusz Krakowski
28.06.2025 16:05, Mateusz Krakowski