Przepisy dotyczące opon określają, w jakich sytuacjach kierowca może otrzymać mandat. Wymagania stawiane ogumieniu mają zapewnić bezpieczeństwo na drogach. Dlatego w przypadku niespełnienia warunków, kontrola drogowa może zakończyć się nie tylko karą finansową wynoszącą maksymalnie 3000 zł – funkcjonariusz może też podjąć decyzję o wykluczeniu pojazdu z ruchu przez nieodpowiednie opony. Wówczas konieczne będzie wezwanie lawety. W jakich przypadkach można otrzymać mandat za opony?
Opony nie mogą być skrajnie zużyte
Podstawowym wymogiem stawianym oponom w Polsce jest minimalna głębokość bieżnika. Przepisy mówią o tym, że opony, w których bieżnik zetrze się poniżej 1,6 mm głębokości, nie mogą być wykorzystywane do dalszej jazdy – w razie kontroli nałożony zostanie mandat. Warto mieć na uwadze, że bieżnik o minimalnej głębokości oferuje jedynie ułamek swoich parametrów. Dlatego eksperci zalecają, aby opony letnie wymieniać, gdy ich bieżnik zetrze się do 3 mm głębokości. W przypadku modeli zimowych i opon całorocznych zalecenia mówią o 4 mm. Poniżej tych wartości sezonowe parametry ogumienia, takie jak skuteczność odprowadzania wody, czy przyczepność na śniegu, ulegają znaczącemu obniżeniu.
Wymieniając opony z wyprzedzeniem, nie ryzykujemy, że przeoczymy moment przekroczenia minimalnej głębokości bieżnika – opony przestają być zdatne do użytku, nawet jeżeli bieżnik osiągnie głębokość mniejszą niż 1,6 mm w tylko jednym punkcie na swojej powierzchni. Dlatego podczas pomiaru bieżnika należy pamiętać o tym, aby sprawdzać jego głębokość w różnych miejscach pomiędzy blokami i nacięciami.
Powierzchnia opon musi być wolna od uszkodzeń
Oprócz wysokości bieżnika istotny jest również ogólny stan ogumienia. Dlatego nie należy poruszać się na oponach z widocznymi uszkodzeniami. W efekcie opony, w których fragmenty bieżnika czy ściany bocznej ukruszyły się np. wskutek uderzenia w dziurę lub krawężnik, muszą zostać wymienione. Ponadto objawem uszkodzenia mogą być tzw. bąble na oponie. Powstają one, gdy zniszczeniu ulegnie konstrukcja wewnętrzna – powierzchnia gumy może być nienaruszona, ale uszkodzenie konstrukcji sprawia, że w danym punkcie ogumienie jest wyraźnie odkształcone, czego efektem jest właśnie bąbel.
Ponadto uszkodzenie powierzchni opony może sprawić, że elementy konstrukcji wewnętrznej, jak np. druty czy fragmenty opasania przebijają się na zewnątrz. W takim wypadku również należy zaprzestać korzystania z opon. Zniszczone opony stanowią poważne zagrożenie – mogą łatwo ulec całkowitej awarii i rozerwać się w trakcie jazdy. Dlatego w przypadku kontroli należy liczyć się z mandatem oraz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
Opony muszą być odpowiednio dopasowane
Oprócz odpowiedniego stanu technicznego opony muszą również zachowywać zgodność z wymaganiami pojazdu. Zarówno rozmiar, jak i indeksy określające wytrzymałość opon, muszą pokrywać się z wytycznymi określonymi przez producenta samochodu – należy koniecznie zwrócić na to uwagę, jeżeli zdecydujemy się na zmianę rozmiaru opon stosowanych w naszym aucie. Przepisy mówią także o tym, że opony nie mogą wystawać poza obrys pojazdu, co może się zdarzyć po zamontowaniu zbyt szerokich kół i kończy się mandatem oraz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
Dodatkowo należy pamiętać o tym, że opony montowane na jednej osi muszą być dokładnie takie same. Przepisy dopuszczają jednak montaż różnych opon z przodu i z tyłu. W efekcie poszukanie się z innym modelem opon na przedniej i innym na tylnej osi jest dopuszczalne. Również rozmiar opon z przodu i z tyłu może być różny, o ile takie rozwiązanie przewidział producent auta – niektóre samochody o sportowej charakterystyce prowadzenia mogą wykorzystywać różny rozmiar z przodu i z tyłu w celu zapewnienia lepszych parametrów jezdnych. Jeżeli jednak na dwóch stronach jednej osi zamontujemy różne opony – czy to ze względu na model, czy na rozmiar – to właściwości jezdne ulegną znacznemu pogorszeniu. Policjant, który zwróci na to uwagę podczas kontroli, z pewnością nałoży na nas mandat i zakaże dalszej jazdy.
Mandat za opony w zime
Polskie przepisy nie wymagają sezonowej zmiany opon. Dlatego kierowcy nie mogą otrzymać mandatu za opony letnie w zimie i opony zimowe w lecie. W sezonie zimowym należy jednak pamiętać o stosowaniu łańcuchów na koła zgodnie z prawem – można z nich korzystać jedynie, gdy droga jest pokryta śniegiem lub lodem i są one w takich warunkach obowiązkowe na odcinkach oznaczonych znakiem C-18. Ponadto na drogach publicznych zabronione jest korzystanie z opon z kolcami, niezależnie od panujących warunków drogowych.
Lokowanie sklepopon.com