mBank znów w ogniu krytyki. Seksistowska reklama kpi z wyższej śmiertelności mężczyzn

Finanse Społeczeństwo Dołącz do dyskusji
mBank znów w ogniu krytyki. Seksistowska reklama kpi z wyższej śmiertelności mężczyzn

Ostatnia kampania reklamowa mBanku wywołała oburzenie wśród internautów, którzy oskarżają bank o seksizm. Ale seksizm to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej.

Reklama, która miała promować ofertę skierowaną do kobiet, przedstawia mężczyzn w negatywnym świetle, co spotkało się z falą krytyki. Internauci wskazują, że takie przedstawianie płci męskiej jest nie tylko krzywdzące, ale również nieodpowiedzialne, zwłaszcza w kontekście poważnych problemów, z jakimi borykają się mężczyźni.

mBank kpi z wyższej śmiertelności mężczyzn

Statystyki wskazują, że mężczyźni mają wyższą śmiertelność niż kobiety z różnych przyczyn. W Polsce mężczyźni żyją średnio o 8 lat krócej niż kobiety. Jednym z głównych powodów tej różnicy jest wyższa liczba samobójstw wśród mężczyzn. Według danych GUS, w 2021 roku w Polsce samobójstwo popełniło 5134 osoby, z czego 4122 to mężczyźni. Oznacza to, że mężczyźni stanowią ponad 80% wszystkich ofiar samobójstw w naszym kraju, a niektóre statystyki (np. policyjne) są jeszcze bardziej niekorzystne.

Ponadto, mężczyźni częściej umierają z powodu chorób układu krążenia i nowotworów. Choroby serca i układu krążenia są główną przyczyną zgonów wśród mężczyzn w Polsce. Mężczyźni są również bardziej narażeni na zachorowanie na niektóre typy nowotworów, takie jak rak płuc, co jest akurat związane z wyższą częstością palenia papierosów wśród mężczyzn. Trudno jednak przypisywać mężczyznom bezmyślne zachowania, gdy chodzi na przykład o raka prostaty.

Większa śmiertelność mężczyzn to oczywiście także całe spektrum problemów społecznych. Pomijając fakt, że mężczyznom trudniej przyznawać się do na przykład depresji, często podnoszony jest argument tego, że mężczyźni nie są w stanie zbyt długo korzystać z przywilejów emerytalnych, a przecież mogą przejść na emeryturę znacznie później, niż kobiety.

 

 

mBank poszedł o krok za daleko

Internauci wskazują, że w obliczu tych statystyk, reklama mBanku, która kpi z mężczyzn, jest szczególnie niewrażliwa i nieodpowiedzialna. Zamiast promować produkty przez wyśmiewanie jednej z płci, banki i inne instytucje powinny skupić się na przekazach, które budują wzajemny szacunek i zrozumienie. Kampanie reklamowe powinny unikać stereotypów i dążyć do promowania pozytywnych wartości, które nie dyskryminują żadnej grupy społecznej.

Oczywiście, warto wspomnieć o tym, że reklama mBanku miała być po prostu „żartobliwa”. I prawdopodobnie jeszcze kilka lat temu nikt z męskiej strony widowni nie wziąłby tego do siebie. Z drugiej jednak strony internauci np. w serwisie Wykop trafnie zauważają, że gdyby analogiczna reklama wykorzystywała stereotypy na temat kobiet, szczególnie oparte na tak problematycznych w gruncie rzeczy statystykach, prawdopodobnie mielibyśmy jutro logo mBanku na jedynkach wszystkich mediów, think-tanków i organizacji w Polsce.

Krytycy reklamy mBanku sugerują, że bank powinien przeprosić za nietrafioną kampanię i zastanowić się nad bardziej konstruktywnymi sposobami komunikacji marketingowej. W obliczu rosnącej świadomości społecznej na temat równości płci, takie kontrowersyjne kampanie mogą przynieść więcej szkody niż pożytku dla wizerunku marki.

Stanowisko mBanku

mBank zwrócił się do nas z prośbą o publikację swojego stanowiska ilekroć będziemy pisali o tej sprawie. Przychylamy się do tej prośby, by nasi czytelnicy mieli „pełny obraz sytuacji”.

mBank już do kilku lat zwraca uwagę na wyzwania związane z emeryturą i w licznych kampaniach zachęca Polaków, niezależnie od płci, do samodzielnego zadbania o swoją przyszłość. Ta konkretna kampania nawiązuje do serii popularnych memów, tworzonych i podawanych również przez samych mężczyzn. W sposób przerysowany i humorystyczny pokazuje niebezpieczne zachowania nie po to, żeby kogokolwiek obrazić, ale żeby zwrócić uwagę na hasło „kobiety żyją dłużej”. Fakt ten, podobnie jak bardzo duża różnica w wysokości emerytury między płciami, nie podlega dyskusji i wynika z obiektywnych danych.

Spoty są jedynie częścią naszych działań. W założeniu miały pobudzić do publicznej dyskusji na ten społecznie ważny temat i zachęcić do wejścia na specjalnie przygotowaną stronę, wysłuchania podcastów i zapoznania się z informacjami o możliwościach zabezpieczenia dodatkowych środków na przyszłość. Kreacja budzi zainteresowanie, również kontrowersje, co sprawia, że dociera do szerokiego grona odbiorców i wzmacnia świadomość wyzwań emerytalnych. To właśnie, a nie obrażanie kogokolwiek było naszym celem.