ecommerce Zakupy

Polki kupują kosmetyki, nawet gdy nie wierzą w ich działanie

Agnieszka Tober
03.02.2022
Agnieszka Tober
Agnieszka Tober
03.02.2022
Polki kupują kosmetyki, nawet gdy nie wierzą w ich działanie

Portal „mintishop.pl” opublikował ostatnio bardzo ciekawy raport, obrazujący nawyki kosmetyczne Polek z największych miast. Sprawozdanie powstało w oparciu o badania przeprowadzone w okresie lipca i sierpnia 2021 roku za pomocą ankiet online. Wzięło w nich udział 1012 kobiet z 10 największych polskich miast.

Pytania, na które respondentki odpowiadały w ankietach dotyczyły między innymi miesięcznych wydatków na kosmetyki, częstotliwości wizyt w gabinetach kosmetycznych, kryteriów, którymi kierują się przy wyborze produktów, czy też kondycji cery. Kobiety wskazywały w ankietach także swój wiek oraz miasto, w którym mieszkają.

Ile Polki wydają na kosmetyki w skali miesiąca?

Spośród przebadanych kobiet, 42% wydaje na kosmetyki miesięcznie powyżej 300 złotych. Taki sam odsetek – poniżej 150 złotych. Natomiast 16% respondentek wskazało, że na miesięczne zakupy kosmetyczne przeznacza od 150 do 300 złotych.

Biorąc pod uwagę miejsce zamieszkania, zdecydowanie najbardziej rozrzutnie do tematu podchodzą mieszkanki Łodzi. Aż 84,5% ankietowanych z tego miasta wydaje miesięcznie na kosmetyki powyżej 150 zł.

Drugie i trzecie miejsce zajęły odpowiednio Wrocław i Katowice. Najmniejszych nakładów pieniężnych wymagają natomiast nawyki kosmetyczne Polek, zamieszkujących Poznań. Miesięczny budżet na produkty ponad 58% z nich, jest mniejszy, niż 150 złotych.

Jak zauważyli sprawozdawcy, wydatki na kosmetyki w przypadku kobiet zamieszkujących w dużych miastach, są znacznie wyższe, niż ogólnopolska średnia kwota, którą jedna osoba przeznacza miesięcznie na środki kosmetyczne. Według danych GUS w roku 2019 wyniosła ona około 20,1 złotych.

Nie ma w tym jednak nic dziwnego, nie tylko ze względu na inflację, czy brak dostępu do ankiet internetowych osób najuboższych. GUS w swojej statystyce uwzględnia „przeciętnego obywatela”, a więc również mężczyzn i dzieci, mieszkańców mniejszych miejscowości oraz wsi.

Badanie przeprowadzone przez „mintishop.pl” skupia się natomiast na grupie docelowej koncernów kosmetycznych, a więc na kobietach z dużych miast, zainteresowanych treściami dotyczącymi kosmetyków i pielęgnacji na tyle, że dotarły one do ankiet i postanowiły je wypełnić.

Myślę, że warto w tym temacie odnieść się również do innego ogólnopolskiego badania, które w 2020 roku przeprowadził UCE RESEARCH i aplikacja BLIX. Wykazało ono, że około 60% klientów sklepów kosmetycznych w Polsce nie przeznacza na takie zakupy więcej, niż 100 złotych miesięcznie.

Nawyki kosmetyczne Polek – czym kierujemy się, wybierając kosmetyki?

Okazuje się, że mieszkanki dużych miast, wybierają kosmetyki przede wszystkim w oparciu o ich skład (36,3%). Równie ważne są opinie ekspertów (31%). Na markę w pierwszej kolejności zwraca uwagę 15,5% ankietowanych. Dopiero na czwartej pozycji pod względem wskazań znalazła się cena (13%).

O dziwo, do tego czy produkt jest ekologiczny, największą wagę przywiązuje tylko 4% badanych. Zaskakuje mnie to ze względu na obecnie panujący eko-boom. Jestem też ciekawa, czy ta tendencja będzie się zmieniać, czy jednak w dalszym ciągu inne czynniki będą ważniejsze dla konsumentek.

Jedno z pytań dotyczyło również tego, kiedy Polki kupują kosmetyki. Co ciekawe, najrzadziej kupujemy produkty kosmetyczne, gdy nasze się już kończą. A kiedy najczęściej? Oczywiście – na promocji! Choć jest to dość paradoksalne, to biorąc pod uwagę osobiste doświadczenie życiowe, trudno mi się nie zgodzić z tym trendem. I weź tu zrozum kobietę.

Różnice co prawda, są niewielkie. 35,5% badanych kupuje kosmetyki najczęściej na promocji, 34% kiedy ma na to ochotę, a 30,5% – całkiem rozsądnie – kiedy się kończą.

Aż 65,5% przebadanych kobiet deklaruje problemy z cerą

Jak pokazały wyniki badania, co znów – nie dziwi, większość Polek ma cerę mieszaną. Na drugim miejscu wskazywano na cerę suchą, dalej tłustą, a prawie 12% badanych zaznaczyło w ankiecie, że posiada cerę normalną.

Oczywiście ten wynik należy oceniać, w mojej opinii, z przymrużeniem oka, ponieważ samodzielna ocena typu posiadanej cery, bez wizyty u specjalisty, wcale nie jest taka prosta.

Zdecydowana większość ankietowanych kobiet, boryka się z problemami z cerą. Tak zadeklarowało aż 65,5% respondentek.

Ponad 80% badanych deklaruje, że wierzy, że kosmetyki, które stosują, są skuteczne. Co ciekawe, panie, które nie wierzą w działanie kosmetyków, w większości wcale nie rezygnują z ich kupowania. Aż 82,9% z nich wydaje ponad 150 złotych na kosmetyki, mimo wątpliwości co do ich skuteczności.

Jeśli miałabym z tego badania wyciągnąć jakieś wnioski, powiedziałabym, choć to mało odkrywcze, że kobiety kochają kosmetyki! Oraz, że nawyki kosmetyczne Polek są coraz lepsze. Cieszy mnie to, że nie kierujemy się już wyłącznie ceną. Dużo ważniejsza jest na ten moment jakość produktów.

Polki potrzebują dobrych, skutecznych produktów kosmetycznych, przede wszystkim przeznaczonych do cery mieszanej. Cenią sobie przy tym w pierwszej kolejności dobry skład kosmetyku oraz opinie, jakie posiada dany produkt.