ecommerce

Nike idzie śladami Facebooka. Powstała przestrzeń cyfrowa – NIKELAND

Maciej Wąsowski
28.11.2021
Maciej Wąsowski
Maciej Wąsowski
28.11.2021
Nike idzie śladami Facebooka. Powstała przestrzeń cyfrowa – NIKELAND

Niedawno wszyscy byliśmy świadkami zmian w Facebooku. Mark Zuckerberg zapowiadał rewolucyjne zmiany. Głównym celem ma być stworzenie nowej wersji Internetu, czyli Metaverse, które ma być wspólnym dziełem wielu firm i twórców, ale nade wszystko zaangażowanych internautów. Śladami CEO Metaverse podąża NIKE, który ogłosił start swojej nowej interaktywnej platformy NIKELAND. 

Jako, że przyszło nam żyć w okresie, w którym dynamizm zmian jest prawdopodobnie największy w historii, a czasy te zostały nazwane mianem  IV rewolucji przemysłowej, szczególną uwagę powinniśmy poświęcać rozwojowi technologii zmieniających nasze życie. Prawdopodobnie wielu z nas, nie dalej niż 15-lat temu zachwycało się pierwszym iPhonem, a niespełna 20 lat temu pierwszymi telefonami komórkowymi z kolorowym wyświetlaczem. Pamiętam jaką furorę 15-lat temu wśród moich rówieśników robił odtwarzacz mp3 marki Creative o oszołamiającej pojemności 512 mb. Minęły zaledwie 3-lata i zastąpił go iPod, czyli kolejny wynalazek, o którym nikt już nie pamięta. Wiatr zmian nigdy nie był tak silny jak teraz.

W dzisiejszych czasach z Internetu korzystamy każdego dnia, o niemal każdej porze. Wielu z nas prawdopodobnie nie wyobraża sobie już codziennych czynności bez możliwości skrolowania Twittera, czy dwuklików na Instagramie. Uzależnienie mas od życia w sieci jest wodą życia dla chcących swoją działalność prowadzić w Internecie. Od dawna zdają sobie z tego sprawę najwięksi. Zuckerberg był pierwszy, ale ścieżką obraną przez Facebooka podążą zapewne inni giganci.

Metaverse – co to takiego?

Metaverse to niezwykle szerokie pojęcie. Ogólnie odnosi się do współdzielonych środowisk świata wirtualnego, do których ludzie mogą uzyskać dostęp za pośrednictwem Internet. Termin ten może odnosić się zarówno do przestrzeni cyfrowych, które są bardziej realistyczne dzięki wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości (VR), jak i rozszerzonej rzeczywistości (AR). Ponadto, niektórzy po prostu używają również metaverse w celu opisania światów gier, w których użytkownicy mają postać, która może chodzić i wchodzić w interakcje z innymi graczami. Prawdę powiedziawszy pierwsze moje skojarzenia z tą definicją wędrują w kierunku filmu Jana Komasy z 2011 roku pt. Sala samobójców. Jeśli tak ma być w rzeczywistości, to naprawdę nie idźmy tą drogą, Sabo.

Nike od zawsze zgodne z filozofią metaverse

Jako jedni z pierwszych za Zuckerbergiem ruszyli szefowie Nike. To nie może dziwić, marka kojarzona na całym świecie od lat stawia na innowacje. Podążanie za nowymi rozwiązaniami i konkurencyjność wpisują się niejako w idee firmy. W świetnej książce Phila Knighta pt. Sztuka zwycięstwa. Wspomnienia twórcy NIKE. została opisana fantastyczna historia, która w skrócie przedstawia filozofię marki. W 1972 roku podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium reprezentanci USA startowali w obuwiu od Nike. Twórcy chcieli, aby ten konkretny model nazywał się Nike Aztec. Bardzo nie spodobało się to Adidasowi, który już wówczas miał w swojej ofercie buty pod nazwą Adidas Azteca. Szefowie Nike, którzy stanęli przed widmem sądowej batalii w bardzo zgrabny sposób uporali się z tą sytuacją i buty otrzymały nazwę – Nike Cortez.

Jeśli zastanawiacie się dalej co jest tak fantastycznego w tej historii, to pewnie właśnie dlatego, że na lekcjach historii spaliście. Sprawdźcie sobie zatem kto w XVI w. podbił Azteków.

Czym jest NIKELAND?

Nikeland jest metawersum Nike. Odwiedzający platformę będą mogli zagrać w dostępne na niej gry. Będą mogli je też samodzielnie projektować. Ponadto, platforma NIKELAND stanowić ma formę wirtualnego świata. Przebywający w nim ludzie występować w nim będą pod postaciami wirtualnych awatarów. Platforma błyskawicznie zdobyła ponad 200 mln aktywnych użytkowników. Wkroczenie do świata metaverse ma przyczynić się do zwiększenia świadomości marki. Portal ma stanowić cenne źródło informacji dla firmy. Dzięki temu analizując popularność produktów wprowadzonych najpierw w Nikelandzie, możliwe będzie zwiększenie wyników sprzedażowych w w rzeczywistości.

Eksperci są zgodni, że jeśli tylko marka zbada, co grupa odbiorców nosi w Nikelandzie, to bardzo możliwe, że następnie „wyjdzie” z tymi produktami w realnym świecie.

Zdaniem firmy badawczej Strategy Analytics, globalny rynek metaverse w samym tylko 2021 roku ma osiągnąć 6,16 miliarda dolarów. W ciągu pięciu lat do końca 2026 roku jego wartość ma wynieść 41,62 miliarda dolarów.

Nike stworzył ten <NIKELAND> dostosowany do potrzeb świat na tle swojej światowej siedziby i wewnątrz wciągającej przestrzeni 3D Robloxa, opierając się na swoim celu, jakim jest przekształcenie sportu i zabawy w styl życia. Prawdopodobnie inicjatywy jak ta oraz powstanie metaverse Facebooka stanowić będą o przyszłości rynku e-commerce zapewniając gigantom rekordowe zyski.