Rząd pracuje obecnie nad reformą Polskiego Ładu. Dla przedsiębiorców najistotniejsze są zmiany w składce zdrowotnej, ale osoby prowadzące firmę powinny zwrócić uwagę na coś jeszcze. Obowiązek przesyłania ksiąg rachunkowych do skarbówki (w formie elektronicznej) prawdopodobnie zostanie odroczony w czasie.
Zmiany w Polskim Ładzie, nad którymi teraz pracuje rząd, zostały wymuszone przez kilka czynników. Pierwszym i najbardziej oczywistym jest niezadowolenie społeczne. Obywatele bardzo źle przyjęli zmiany wprowadzone w styczniu, mimo że dla większości Polaków Polski Ład przynosił korzyści (albo przynajmniej pozostawał neutralny). Warto mieć jednak też świadomość, że niektóre rozwiązania tak mocno utrudniały życie (zwłaszcza księgowym, biurom rachunkowym i samym przedsiębiorcom), że konieczna była ich likwidacja. Mowa m.in. o uldze dla klasy średniej, ale nie tylko. Dotyczy to również obowiązku przesyłania ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej do skarbówki. Zgodnie z obecnymi przepisami, ma on wejść w życie od 2023 r. MF planuje jednak zmiany w tym zakresie – na korzyść przedsiębiorców.
Obowiązek przesyłania ksiąg rachunkowych do skarbówki jednak później?
Jak informuje „Rz”, Ministerstwo Finansów postanowiło przychylić się do postulatów przesunięcia wejścia obowiązku w życie. Z takim apelem do ministra finansów zwróciła się m.in. Krajowa Izba Biur Rachunkowych. Księgowi, biura rachunkowe i sami przedsiębiorcy uważali, że konieczność przesyłania – co miesiąc – ksiąg w formie elektronicznych jest dodatkowym obciążeniem administracyjnym. A warto przecież pamiętać, że już w przyszłym roku przedsiębiorców czeka kolejna duża zmiana – mowa o Krajowym Systemie e-Faktur, z którego korzystanie będzie prawdopodobnie obowiązkowe od 2023 r. Obecna ekipa rządząca zresztą w zasadzie co roku obciąża przedsiębiorców dodatkowymi formalnościami. Świetnym przykładem jest chociażby rejestr umów o dzieło – przedsiębiorcy muszą od 1 stycznia 2021 r. informować ZUS o praktycznie każdej zawartej umowie o dzieło.
Jak zatem wygląda nowy projekt, jeśli chodzi o obowiązek przesyłania ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej do urzędu skarbowego? Obowiązek ma być wprowadzany stopniowo i najpierw obejmie największe podmioty. W roku podatkowym rozpoczynającym się po 31 grudnia 2023 r. przesyłanie ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej do skarbówki będzie obowiązkowe dla podatników CIT, których przychody za poprzedni rok podatkowy przekroczą 50 mln euro. Z kolei od 2025 r. obowiązek obejmie podmioty, które mają obowiązek prowadzenia i przesyłania ewidencji na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Pozostałe podmioty będą musiały przesyłać księgi w formie ustrukturyzowanej dopiero od 2026 r.
Przy użyciu programów komputerowych trzeba będzie prowadzić księgi rachunkowe, podatkową księgę przychodów i rozchodów (PKPiR) oraz ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.