Prawo w Polsce chroni Cię lepiej i skuteczniej niż w Chinach. Dlatego Xiaomi lepiej kupić w autoryzowanym salonie

Akcja komercyjna Technologie Zakupy dołącz do dyskusji (29) 05.04.2018
Prawo w Polsce chroni Cię lepiej i skuteczniej niż w Chinach. Dlatego Xiaomi lepiej kupić w autoryzowanym salonie

Udostępnij

Tomasz Laba

Kupując telefon z Chin, kierujemy się głównie jego największą zaletą, a więc niską ceną. Na dalszy plan odkładamy kwestię ochrony naszych praw. Niestety – mądry Polak po szkodzie, a o tym, że prawo chroni konsumenta w Polsce lepiej, niż w Chinach przekonujemy się o tym, gdy jest zdecydowanie za późno. 

Marka Xiaomi na dobre zagościła na polskim rynku. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że jeszcze do niedawna sprzęty tej chińskiej marki można było kupić wyłącznie zamawiając je z kraju środka. Mimo tego, oddanie fanów można porównywać nawet do miłośników sprzętu z nadgryzionym jabłkiem w logo. Silna i niezwykle aktywna społeczność fanów Xiaomi doprowadziła nawet do powstania i spopularyzowania hasztagu #XiaomiLepsze, który jednocześnie jest popularnym memem. Jest to o tyle fenomenalne zjawisko, że Polacy są narodem, który przywiązuje dużą wagę do kwestii ochrony praw konsumenta. To, że nie do końca je rozumieją to inna sprawa, ale i tu świadomość prawna jest na całkiem zadowalającym poziomie. Siłą rzeczy kupowanie sprzętu z tak odległego kraju dość istotnie ogranicza kwestie późniejszego dochodzenia swoich praw. Mowa oczywiście o gwarancji i rękojmi.

Gwarancja a rękojmia – co to jest i czym się różnią?

To bardzo podstawowa wiedza, a mimo tego konsumenci bardzo często mylą te dwie instytucje i używają tych określeń zamiennie. Niestety błędnie. Gwarancja wynika z oświadczenia producenta danego towaru. Polega to na zapewnieniu, że dana rzecz faktycznie ma dokładnie takie właściwości, jakie wynikają z jej specyfikacji. Jeżeli tak nie jest, to producent zobowiązuje się do określonego zachowania. Gwarancja może przybierać różne formy, ponieważ jak już wspomniałem wcześniej, jest to dobrowolne zobowiązanie producenta. Najczęściej chodzi oczywiście o zwrot zapłaconej ceny, wymianę towaru na nowy lub zapewnienie innych usług (na przykład serwisu), jeżeli w okresie gwarancji rzecz ulegnie zepsuciu. Dobrowolność przejawia się w tym, że producent może jej udzielić na 5 lat, 6 miesięcy, a nawet 3 dni. Może jej też nie udzielić w ogóle. W przypadku sprzętów Xiaomi producent udziela gwarancji przez 24 miesiące.

Z kolei rękojmia to obowiązkowa odpowiedzialność sprzedawcy za wady ukryte bądź prawne sprzedawanego towaru. Odpowiedzialności z tytułu rękojmi nie można się w żaden sposób zrzec, ponieważ wynika ona bezpośrednio z kodeksu cywilnego. Na podstawie rękojmi, konsument może:

  1. żądać obniżenia ceny;
  2. żądać usunięcia wady;
  3. żądać wymiany rzeczy na wolną od wad;
  4. odstąpić od umowy, ale tylko w przypadku, gdy wada nie jest nieistotna.

Roszczenia z tytułu rękojmi przedawniają się po upływie dwóch lat od dnia zakupu. Różnice między gwarancją a rękojmią są zatem zasadnicze. Ta pierwsza jest całkowicie dobrowolna i udzielana przez producenta towaru. Rękojmia natomiast jest obowiązkowa, trwa przez dwa lata, a adresatem roszczeń jest sprzedawca.

Gwarancja i rękojmia wyłącznie w autoryzowanym salonie Xiaomi

W przypadku sprzętu produkowanego przez Xiaomi te kwestie mają kluczowe znaczenie. Z oczywistych względów, kupowanie towaru u chińskiego sprzedawcy wyklucza skorzystanie z uprawnień wynikających z rękojmi. Siłą rzeczy nie obejmują go polskie przepisy kodeksu cywilnego. Niepewność dotyczy również kwestii gwarancji. Skorzystanie z niej może okazać się niezwykle utrudnione, ponieważ może wymagać wysłania sprzętu, na swój koszt, do Chin. Nie trzeba również wspominać, że to proces niezwykle czasochłonny. Dodatkowo chińska gwarancja niekoniecznie musi być udzielana na taki sam czas jak w Polsce.

Problemów zarówno z gwarancją, jak i rękojmią można łatwo uniknąć, kupując sprzęt Xiaomi w autoryzowanym salonie. W ten sposób zyskujemy pewność, że w razie gdy zakup okaże się pechowy, można bez najmniejszych przeszkód skorzystać z nadanych prawem uprawnień z tytułu rękojmi. Xiaomi również udziela dwuletniej gwarancji na wszystkie produkowane przez siebie sprzęty. Zyskujemy również pewność, że jego pochodzenie jest sprawdzone. Takiej pewności nigdy nie mamy, gdy decydujemy się na zakup bezpośrednio w Chinach ani nawet gdy kupimy swoje Xiaomi na Allegro.

Oficjalna dystrybucja Xiaomi w Polsce

Czasy, gdy sprzęty marki Xiaomi były do kupienia wyłączniew Chinach dobiegły końca. Produkty w oficjalnej dystrybucji znajdziemy m.in. w sklepach Mi-home.pl, Komputronik, Euro RTV AGD, X-Kom, Media Expert, Media Markt, Saturn, Carrefour, Neonet oraz autoryzowane sklepy Xiaomi (Mi Zone w warszawskim CH Arkadia i Mi Store w Krakowie).