- Home -
- Moto -
- Prawdopodobnie zapłacimy więcej za parkowanie w mieście. Ale alternatyw brak, bo komunikacja miejska często pozostawia wiele do życzenia
Już od września parkowanie w mieście może okazać się droższe. Samorządy, dzięki nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym z 2018 r., będą uprawnione do podniesienia opłat za parkowanie. Z tej okazji warto jednak zadać sobie inne pytanie - jaką alternatywę będą mieć osoby, które poruszają się na co dzień samochodem? Komunikacja miejska często pozostawia wiele do życzenia.

Parkowanie w mieście będzie prawdopodobnie droższe, chociaż pytanie brzmi, czy samorządy się odważą
Warto na początku zaznaczyć jedną istotną rzecz - parkowanie w mieście może być droższe, ale podjęcie ostatecznej decyzji leży po stronie samorządów. Na razie wiadomo, że na podniesienie opłat zdecydował się np. Kraków - od 22 września kierowcy zapłacą za parkowanie w sobotę (do tej pory było to bezpłatne). Inne miasta prawdopodobnie też - przynajmniej w jakimś stopniu - podniosą opłaty, ale na razie nie wiadomo, jak bardzo. Możliwe, że zmiany będą wprowadzane stopniowo, tak by samorządy mogły zorientować się, jak na podwyżki cen reagują kierowcy. W tym momencie władze wielu miast unikają tematu podniesienia opłat.
Cel jest szczytny, gorzej może być z wykonaniem. Kierowcy nie będą mieć realnych alternatyw
Celem nowelizacji było oczywiście odciążenie zatłoczonych centrów miast. Cel jest szczytny i nie od dzisiaj wiadomo, że wiele polskich miast (Warszawa, Kraków, Gdańsk czy Łódź, o której pisał na łamach Bezprawnika Tomek Laba - jego zdaniem korki w Łodzi są gigantyczne) są zakorkowane, a w godzinach szczytu - wręcz nieprzejezdne. Pytanie brzmi jednak - czy kierowcy będą mieć sensowną alternatywę? Taką rolę mogłaby pełnić komunikacja miejska - przynajmniej teoretycznie. Problem polega bowiem na tym, że nie zawsze funkcjonuje tak, jak mogliby życzyć sobie tego pasażerowie.
Po pierwsze - w wielu miastach jest po prostu źle zaplanowana. Nie zatrzymuje się tam, gdzie jest to potrzebne, w wielu przypadkach szwankuje również skoordynowanie tras autobusów i tramwajów. Pasażer, który chce się przesiąść, musi nierzadko jeszcze sporo się naczekać na kolejny środek transportu. Nie mówiąc już oczywiście o opóźnieniach, które w godzinach szczytu bywają gigantyczne, zwłaszcza w dużych miastach.
Samorządy zatem - z jednej strony - mogą podnieść opłaty za parkowanie w mieście i zapewne to zrobią. Przypuszczalnie jednak władze miasta doskonale zdają sobie sprawę z faktu, że kierowcy mogą wtedy zadać jedno proste pytanie - jaką mamy alternatywę i czy na pewno jest ona sensowna?
W Polsce zmiany rzadko bywają kompleksowe - skupiają się tylko na jednym czy dwóch aspektach
Niestety, problem polega też na tym, że do osiągnięcia celu (odciążenie centrów miast) politycy chcą użyć prostego narzędzia - będzie drożej, to kierowcy sami przestaną parkować i blokować każde wolne miejsce. Nikt natomiast nie zastanawia się, co można zaoferować kierowcom w zamian. To nie jest kompleksowy program naprawczy. I to, niestety, jest w Polsce bardzo częste i dotyczy różnych kwestii.
zobacz więcej:
05.07.2025 7:35, Igor Czabaj
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz