Sklep internetowy zrobił Cię na szaro? Oto platforma rozstrzygania sporów – ODR

Zagranica Zakupy Dołącz do dyskusji
Sklep internetowy zrobił Cię na szaro? Oto platforma rozstrzygania sporów – ODR

Platforma rozstrzygania sporów ODR została uruchomiona przez Komisję Europejską.

Wiele sporów pomiędzy konsumentami a sprzedawcami lub producentami rozstrzygają sądy. Sprawy ciągną się długo, angażują prawników, sędziów i generują spore koszty, czasem niewspółmierne do przedmiotu sporu. Aby ułatwić w krajach Unii Europejskiej rozstrzyganie takich spraw, została powołana przez Komisję Europejską Platforma internetowego rozstrzygania sporów – ODR (Online Dispute Resolution).

Platforma rozstrzygania sporów ODR

Dzięki wprowadzeniu ODR spory dotyczące zakupów dokonywanych przez internet przez obywateli UE w ich krajach lub też w innych państwach Unii. W wielu krajach funkcjonują ADR, czyli alternatywne metody rozstrzygania sporów, które rozpatrywane są nie przez sądy a mediatorów, arbitrów lub angażuje się w nie Rzecznik Praw Konsumenta.

Dzięki nowym wytycznym spory mają być rozstrzygane za pomocą ODR w czasie nie dłuższym niż 30 dni. Platforma internetowego rozstrzygania sporów nie będzie służyła do tych rozstrzygnięć, a jedynie ma za zadanie pośredniczenie pomiędzy stronami. Składana za jej pomocą skarga będzie niezwłocznie kierowana do odpowiedniego podmiotu ADR znajdującego się we właściwym kraju i odpowiedzialnego za konkretną dziedzinę.

ODR powstała dzięki Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 524/2013. Przedsiębiorcy mają obowiązek zamieścić na swoich stronach internetowych odsyłacz ec.europa.eu/odr, który ma być widoczny i dostępny bez specjalnego przeszukiwania witryny. Może znaleźć się w miejscu, gdzie są informacje na temat dokonywania zwrotów, zgłaszania reklamacji, etc. Dzięki platformie internetowego rozstrzygania sporów skargę będzie można złożyć przez wypełnienie pól w specjalnie przygotowanych arkuszach, dostępnych w językach krajów Unii Europejskiej.

UOKiK rozpoczął już kontrole sklepów internetowych pod kątem dostosowanie się ich do nowych przepisów o ochronie praw konsumenta, w tym wprowadzenia informacji i linków do ODR. Jeśli macie sklep i nie wprowadziliście tych zmian, to lepiej czym prędzej się do tego zabierzcie.

W każdej sprawie, dotyczącej problemów związanych z zakupami internetowymi, oszustwami dokonanymi za pomocą internetu, a także nieuczciwymi sprzedawcami i wszelkimi innymi, w których chciał(a)byś uzyskać poradę prawnika, możesz skontaktować się z redakcją Bezprawnik.pl. Współpracuje z nią zespół osób specjalizujących się w poszczególnych dziedzinach, który solidnie, szybko i tanio pomoże rozwiązać Twój problem. Opisz go pod adresem e-mailowym kontakt@bezprawnik.pl, a otrzymasz bezpłatną wycenę rozwiązania sprawy.