ecommerce

UOKiK bada platformę Temu pod kątem naruszeń dyrektywy Omnibus

Miłosz Magrzyk
21.02.2024
Miłosz Magrzyk
Miłosz Magrzyk
21.02.2024
UOKiK bada platformę Temu pod kątem naruszeń dyrektywy Omnibus

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zwiększył swoje zainteresowanie platformą zakupową Temu, stopniowo zyskującą popularność na polskim rynku. W ostatnim czasie do UOKiK-u napłynęła seria skarg od osób sugerujących możliwe naruszenia unijnej dyrektywy Omnibus przez firmę.

Kluczowym punktem niezadowolenia klientów jest brak informacji o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni przed obniżką. To może wprowadzać w błąd co do rzeczywistej wartości promocji.

Kontrowersje wokół praktyk Temu

Zgłoszenia do UOKiK-u dotyczą różnych aspektów działalności Temu, od niezgodności cenowych po problemy z jakością i dostępnością oferowanych produktów. Wśród zarzutów pojawia się również kwestia sprzedaży towarów niespełniających obowiązujących norm.

Co więcej, klienci wskazują na różnice pomiędzy cenami promowanymi na Facebooku a tymi dostępnymi na stronie internetowej platformy, co budzi podejrzenia o wprowadzanie w błąd potencjalnych kupujących.

Popularność Temu rośnie

Pomimo wątpliwości dotyczących zgodności działalności Temu z unijną dyrektywą Omnibus platforma cieszy się rosnącą popularnością w Polsce. W styczniu 2024 roku liczba odwiedzających stronę Temu wzrosła do około 3,7 miliona, podczas gdy zainteresowanie konkurencyjnym Allegro.pl nieco spadło. Choć i tak ponad dwukrotnie przebiło popularność Temu.

Klienci cenią na Temu przede wszystkim szeroki wybór produktów, atrakcyjne ceny i promocje. Dodatkowo platforma oferuje intuicyjny interfejs użytkownika, co ułatwia nawigację i znacznie poprawia doświadczenia zakupowe. Z kolei dostęp do recenzji produktów i ocen innych użytkowników pomaga w dokonywaniu przemyślanych decyzji zakupowych.

Temu – nowy gracz na rynku e-commerce

Założone w 2022 roku w Bostonie Temu szybko zdobyło uznanie z uwagi na oferowanie klientom bogatego asortymentu produktów pochodzących z Chin. Z uwagi na konkurencyjne ceny, częste oferty promocyjne i zadowalający czas dostawy Temu wyrasta na poważnego konkurenta dla innych platform zakupowych.

Rosnąca popularność firmy w Polsce, mimo zgłaszanych do UOKiK zastrzeżeń, świadczy o dynamicznym rozwoju e-commerce i zmieniających się potrzebach klientów na rynku zakupów internetowych. Ten trend odzwierciedla również większą ostrożność klientów w stosunku do platform zakupowych online oferujących szeroki asortyment produktów, łączących wygodę z oszczędnością czasu.

Jednocześnie adaptacja do nowych technologii i preferencji zakupowych wskazuje na to, że polski rynek e-commerce jest gotowy na przyjęcie innowacyjnych rozwiązań, co może stanowić impuls dla dalszego rozwoju branży. Prężny rozwój sektora zarazem generuje potrzebę ciągłego monitorowania i dostosowywania regulacji prawnych do realiów w celu zagwarantowania dostatecznej ochrony klientom w szybko zmieniającym się świecie cyfrowego handlu.