Polacy dają napiwek kierowcy raz na 10 przejazdów. Najchętniej napiwki dają boomerzy z Warszawy, a Gen Z się szczypie

Biznes Społeczeństwo Transport Dołącz do dyskusji
Polacy dają napiwek kierowcy raz na 10 przejazdów. Najchętniej napiwki dają boomerzy z Warszawy, a Gen Z się szczypie

Kultura wręczania napiwków w Europie ma różne oblicza. Ostatnie badanie przeprowadzone przez popularną aplikację do zamawiania przejazdów, FREENOW, dostarcza ciekawych informacji na temat zachowań napiwkowych Polaków oraz ich europejskich sąsiadów.

Według najnowszych danych, niemal 1 na 10 przejazdów zamówionych za pośrednictwem FREENOW w Polsce kończy się gestem wdzięczności w postaci napiwku. Chociaż może się to wydawać skromnym wynikiem, jesteśmy na tym samym poziomie co takie kraje jak Hiszpania, Francja czy Włochy. Zaskakująco wysoki odsetek napiwków odnotowuje natomiast Austria i Niemcy – aż 40%. Z kolei w Irlandii i Wielkiej Brytanii 12% klientów decyduje się podziękować kierowcy w ten sposób.

Napiwek a sprawa polska

Dlaczego decydujemy się na wręczenie napiwków? FREENOW postanowiło zagłębić się w ten temat, pytając swoich użytkowników. Prawie 9 na 10 Polaków przyznało, że najczęściej obdarowuje napiwkiem obsługę kelnerską. Kierowcy taksówek zajmują drugie miejsce z wynikiem 62%, a na trzeciej pozycji znajdują się dostawcy jedzenia z 55%. Kultura napiwków w różnych krajach może różnić się zasadniczo. Na przykład w Stanach Zjednoczonych dawanie napiwków jest prawie obowiązkowe, zwłaszcza w restauracjach, podczas gdy w krajach skandynawskich jest to rzadsze.

Interesujące różnice pojawiły się także, gdy badanie skupiło się na pokoleniach. Starsi, z generacji Baby Boomers, są najbardziej skłonni do wręczania napiwków. Niestety, z każdym kolejnym pokoleniem ta tendencja wyraźnie maleje. Wśród przedstawicieli Millenialsów, czyli osób w wieku 28-42 lat, odsetek ten spada o połowę, natomiast Generacja Z, urodzeni między 1996 a 2005 rokiem, okazuje się najmniej hojna.

Czego oczekują pasażerowie decydując się na wręczenie napiwku? Najważniejsza okazuje się uprzejmość kierowcy – docenia ją aż 80% ankietowanych. Bezpieczna jazda oraz miła rozmowa z kierowcą także przekładają się na chęć docenienia jego usług.

W środę warto dać napiwek, bo będą podwajane

FREENOW chce zachęcić do tego pozytywnego zachowania i, z okazji Dnia Taksówkarza, 30 sierpnia przekaże kierowcom podwojoną wartość napiwków, które otrzymają od pasażerów tego dnia. Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREENOW w Polsce, podkreśla, że wszystkie napiwki przekazywane przez aplikację trafiają w całości do kieszeni kierowcy, bez żadnej prowizji dla platformy.

Jeśli chodzi o regiony Polski, najwięcej napiwków wręczają mieszkańcy Warszawy, Gdańska, Krakowa, Katowic oraz Wrocławia. A najbardziej hojnym miesiącem dla kierowców FREENOW w 2022 roku był grudzień. Choć kultura napiwków w Polsce rozwija się inaczej niż w niektórych innych krajach, jest to miły gest wdzięczności, który ma realny wpływ na jakość świadczonych usług. Wręczając napiwek, nie tylko doceniamy usługę, ale także motywujemy kierowców do jeszcze lepszej pracy.