Z możliwości, jakie daje nam sztuczna inteligencja, coraz częściej korzystamy zarówno w pracy, jak i w nauce. Okazuje się jednak, że Polacy bardzo chętnie wykorzystują AI również do… zakupów. Po narzędzia AI sięga w tym przypadku aż 37 proc. ankietowanych.
Polacy korzystają z AI przy robieniu zakupów. Wyniki badania mogą zaskakiwać
Jak informuje portal dlahandlu.pl, już ponad jedna trzecia polskich konsumentów – a konkretniej 37 proc. – sięga po narzędzia AI podczas robienia zakupów. Dane z raportu Ayden Index: Retail Report 2025 wskazują na ogromny wzrost zainteresowania Polaków narzędziami z obszaru sztucznej inteligencji; liczba osób wykorzystujących je w trakcie robienia zakupów wzrosła aż o 42 proc.
Łatwo się jednocześnie domyślić, kto najczęściej sięga po narzędzia AI w procesie zakupowym – są to oczywiście „Zetki” i millenialsi. W pierwszej z wymienionych grup (przedział wiekowy 16-27 lat) odsetek osób korzystających ze sztucznej inteligencji podczas robienia zakupów wynosi aż 64 proc. Wśród millenialsów odsetek ten jest znacząco niższy – choć nadal dość wysoki (49 proc.). Znaczący przeskok widać natomiast u przedstawicieli kolejnych generacji; np. wśród badanych z generacji X narzędzi AI używa podczas zakupów tylko 29 proc., a wśród baby bloomers – jedynie 13 proc.
Jak komentuje Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen,
Polscy konsumenci chętnie sięgają po narzędzia AI – nie tylko po to, aby przyspieszyć zakupy, ale przede wszystkim, aby uczynić je bardziej trafnymi i inspirującymi. Widzimy, że technologia ta przestaje być domeną tylko młodych użytkowników – sztuczna inteligencja trafia do szerokiego spektrum odbiorców. Niezależnie od wieku, klienci szukają dziś bardziej spersonalizowanego doświadczenia – chcą, aby technologia podpowiadała, odkrywała i rekomendowała
Do czego jednak konkretnie Polacy wykorzystują narzędzia AI podczas robienia zakupów? Okazuje się na przykład, że nieco ponad połowa – a dokładniej 52 proc. – korzysta ze sztucznej inteligencji, by trafiać na mniej znane marki. Dla przedsiębiorców prowadzących sklepy to dobra wiadomość, ponieważ sprzyja budowaniu strategii cross-sellingowych oraz budowaniu partnerstw między firmami, które oferują klientom komplementarne produkty.
Narzędzia AI dostarczają… inspiracji
To, co warto zauważyć, to fakt, że 52 proc. ankietowanych, którzy korzystają z narzędzi AI podczas zakupów przyznaje, że technologia pomaga im odnaleźć… inspirację. Mowa nie tylko o zakupie odzieży czy dodatków (co wydaje się zresztą logiczne), ale również o zakupie produktów spożywczych czy w innych sferach życia.
Można się spodziewać, że w najbliższych latach Polacy jeszcze chętniej będą radzić się AI, jaki produkt powinni wybrać, by był jak najlepiej dopasowany do ich potrzeb. To z kolei rodzi ogromne pole do popisu dla firm.