Niedawno na łamach Bezprawnika informowaliśmy, że rząd planuje wprowadzenie zmian w prawie, które mają zachęcić Polaków do inwestowania. Teraz okazuje się, że ruszyć ma również kampania informacyjna, która ma podnieść poziom wiedzy społeczeństwa na temat inwestowania.
Polacy mają zyskać większą wiedzę na temat inwestowania
W rządzie trwają prace nad nowelizacją Ordynacji podatkowej, która ma wejść w życie jeszcze w tym roku. Część projektowanych rozwiązań ma na celu zachęcić Polaków do inwestowania. Wprowadzona ma zostać m.in. możliwość kompensaty uzyskanych w roku podatkowym dochodów i strat z inwestycji w fundusze kapitałowe z dochodami i stratami z innych inwestycji kapitałowych (z wyjątkiem inwestycji na rynku forex lub CFD, które z zasady uznawane są za bardziej ryzykowne). Z kolei dla inwestycji na rynku forex lub inwestycji CFD rządzący chcą wprowadzić osobne rozliczanie. Oprócz tego zmienić ma się również obowiązujący sposób opodatkowania odsetek od obligacji. Dzięki temu zapewniony zostanie analogiczny poziom opodatkowania niezależnie od tego, czy obligacje zostały nabyte na rynku pierwotnym czy wtórnym.
Już przy okazji informowania o tych zmianach zastanawiałam się, czy zmiany – choć korzystne – faktycznie zachęcą Polaków do inwestowania. Problemem nie jest bowiem tylko brak atrakcyjnych warunków, ale też (a może przede wszystkim) raczej powszechny brak wiedzy co do sposobów inwestowania. Świadczy o tym chociażby fakt, że wiele osób inwestuje jedynie w… nieruchomości. Produkty finansowe cieszą się znacznie mniejszym zainteresowaniem.
Okazuje się jednak, że jeszcze przed wprowadzeniem nowych przepisów w życie rusza kampania informacyjna o inwestowaniu na rynkach finansowych. Jej celem jest podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat rynku finansowego i zwiększenie świadomości ryzyka, które wiąże się z inwestowaniem.
Nie wszystko złoto, co się świeci
Hasłem przewodnim kampanii jest „Nie wszystko złoto, co się świeci – inwestuj świadomie”. UKNF, która prowadzi kampanię zaleca potencjalnym inwestorom podejmowanie decyzji w sposób świadomy, po dokładnym sprawdzeniu produktu finansowego, tego, od kogo (i co właściwie) się kupuje, a także – określeniu ryzyka, jakie się z tym wiąże. UKNF zwraca uwagę na to, że wielu inwestorów nie rozumie ryzyka wiążącego się z konkretnymi inwestycjami. Zdaniem UKNF inwestorzy często też dopiero po fakcie sprawdzają, w co i od kogo zainwestowali, a także nie znają roli KNF lub jej nie rozumieją.
Trudno jednak określić, czy kampania prowadzona przez UKNF zachęci Polaków do inwestowania, czy może wręcz przeciwnie – zniechęci, uwypuklając potencjalne ryzyka związane z inwestowaniem.